Svar: Utilpas og grædende
3. maj 2010
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Jeg må indrømme at det lyder som om at din lille datter godt kan have behov for lidt ekstra mælk - måden hun ammer på, det at hun græder meget, ligger uroligt ved brystet, hiver i vorten, malker ... Og at du så samtidig oplever at du ikke rigtig har noget til hende og at hun samtidig drikker op mod 100ml af en flaske - det lyder faktisk som et reelt behov.
Problemerne hos jer opstår måske fordi det bliver lidt for meget med de 100ml til hende på en gang, hvis hun inden også har fået lidt mælk fra dig - det slår hende helt ud, så hun falder i søvn og det er godt, det er vigtigt, men samtidig gør de ekstra flasker også at hun måske får lidt mavekneb og næsten bliver helt speedet, fordi hun pludselig får meget mere mad end hun har fået i nogle dage ...
Det er meget fint at du giver begge dele og at du starter med at amme hende, så hun stimulerer dig og når hun så slipper og tydeligt ikke har fået nok hos dig, så giver du hende lidt på en flaske og herefter skal hun så puttes og sove en lur. Flasken skal altså ikke til at starte med erstatte en amning, men skal supplere din mælk, når du føler at der ikke er nok til at mætte hende.
Hendes døgnbehov er 1/6 af hendes vægt og hvis hun f.eks. vejer 4800g nu, så betyder det at hun på et døgn normalt skal have 800ml - fordelt på 6-8 måltider, svarende til hver 3-4 time, så skal hun have 100-135ml til hvert måltid.
Det er jo svært at vide præcist, hvor meget hun får hos dig og får hun ingenting så skal hun naturligvis drikke det hele på flasken, men får hun f.eks. halvdelen af sit behov dækket hos dig, så behøver hun jo ofte kun 50-75 ml på flasken ... Så prøv om du kan tyde hendes signaler og få en fornemmelse for, hvor meget mælk hun mon får hos dig og hvor stort et behov hun reelt har på flasken ...
Med hensyn til afføring, så afhænger dette fuldstændig af hvor stor mængde mme hun får. Hvis hun stort set kun får mme og næsten ingen modermælk, så bør hun have afføring en gang i døgnet, men får hun ½ mme og ½ mm, så kan det godt være normalt at der kun er afføring hver 2. dag.
Hvis hun virker forstoppet, så må du give hende laktulose og/eller forsøge med en af de syrnede mme (Beauvais eller Semper) eller f.eks. Nan H.A, som skulle have effekt på træge maver.
Tegn på at barnet trives med amning er:
Det er vigtigt at du kan mærke at du har mælk. Brysterne skal føles tunge og når din datter har spist hos dig, skal de virke mere bløde og eftergivelige. Det er helt normalt at kunne mærke at mælkemængden er størst først på dagen og mindre om aftenen.
Når din datter spiser hos dig, kan du høre og se at hun spiser med en god rytme. I begyndelsen spiser hun hurtigt, men stille og roligt mere rytmisk og du kan høre at hun synker mælken. Du kan også se mælk i mundvigene på hende, både når hun spiser og når hun slipper. Hun virker mæt, glad og tilfreds når hun slipper og ofte vil hun i forbindelse med amning falde veltilpas i søvn.
Hun vil melde sig selv til måltiderne og du lægger hende til brystet, når hun har lyst. En gang imellem dier hun kortvarigt og tager kun toppen for at slukke sin tørst, men de fleste gange vil hun die i længere tid, hvor du fornemmer at hun spiser et egentligt måltid. Du skal regne med at amme mindst 6 gange i døgnet (hovedmåltider), gerne mere, hvis hun viser behov for det.
Du kan også se at hendes mave fungerer godt. Afføringen er grødet, gul og kommer fortsat hyppigt. De fleste børn er ældre inden der begynder at kunne gå flere dage imellem deres afføringer. Hun må ikke have svært ved at komme af med afføringen. Hun tisser mindst 6 gange i døgnet (svarende til det du ammer) og urinen er klar. Tit tisser hun måske lige når hun får bleen af ...
Og så er det naturligvis vigtigt at hun tager godt på og tommelfingerreglen lyder at din datter i starten skal tage ca. 200g på om ugen, meget gerne mere. Det er ca det hun har øget sin vægt med og det er i orden.
Derudover skal din datter virke glad, rolig og tilfreds. Hun spiser og sover og når hun er vågen, så har hun overskud til at pludre og være i kontakt med dig. Hun kan endnu ikke være vågen i mere end et par timer af gangen, så skal hun have mad og sove igen. Men når hun er vågen, så er hun aktiv og interesseret i omgivelserne og især i dit ansigt og din stemme.
Tegn på at barnet ikke trives med amning er:
Du er i tvivl om, hvorvidt du har mælk. Det er svært at mærke om mælken løber til og du oplever ikke rigtig brystspændinger.
Når din datter spiser hos dig, så hiver hun i brystet, for at malke det lidt ekstra og hun bliver let irriteret.
Hun falder ikke til ro i forbindelse med amning, men græder og er urolig og søgende og sulten.
Afføringerne er sparsomme - de fleste ammebørn begynder først at have længere tid mellem deres afføringer i 8-9 ugers alderen, indtil da er det som om at når der kommer noget ind, så kommer der også noget ud ...
Vandladningen er sparsom, bleerne virker ikke rigtig våde, det er som om at hun ikke tisser nok. Er du i tvivl, så læg et papirlommetørklæde ind i bleen, det er blødt og generer ikke hendes hud, hvis papirlommetørklædet er tørt i 4-6 timer, så får hun ikke mælk nok.
Læg mærke til hendes vægt, står vægten stille, stiger den kun lidt, taber hun sig måske ...
Hun græder meget og virker i det hele taget meget vågen og urolig. Hvis hun har tendens til at være vågen i 4-5-6 timer i træk, så overvej meget om hun har brug for mere mælk.
Hun virker måske tør i huden, det er som om at huden mangler lidt spændstighed.
Læg mærke til hvordan hun ser ud, hun må ikke være bleg, virke grå i kuløren og huden må ikke være marmoreret. Hun skal have en sund hudfarve, se frisk ud i huden.
Læg mærke til den store fontanelle (der hvor kraniets knogler mødes oven på hovedet). Virker den indsunken og forbliver den indsunken, selvom hun har spist hos dig - så kan det være tegn på at hun ikke får mælk/væske nok.
Virker hun sløv, er hun svær at vække, sover hun meget og har hun kun ringe eller eller ingen interesse for brystet, så kan det også skyldes at hun ikke får mælk nok.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske