Svar: Slatspiser
8. april 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Sussie
Det lyder bestemt som om at din dreng spiser for lidt af gangen og derfor er nødt til at søge brystet hyppigere.
Det er altid svært at sætte tid på en amning, for hvis han har et rigtig godt vacuum og du har en hurtig nedløbsrefleks, så kan det godt være at han kan få en stor mængde mælk ud på kun 5 minutter. Men normalt vil det at die 5 minutter blive betragtet som en meget kortvarig amning.
Mælken består af flere forskellige dele og den første del af mælken er vandholdig. Det betyder at børn der bliver ammet naturligt vil søge brystet og en gang imellem netop die kortvarigt, fordi de derved slukker tørsten - og den fleksibilitet skal der være. Men en gang imellem skal du så også opleve at han spiser længere tid, dier hurtigt i begyndelsen men begynder at spise mere rytmisk og roligt og får det man kan betegne som et hovedmåltid. Der bør være flest af disse måltider.
Det er super godt at du er opmærksom på at skærme ham, når han ammes, så han ikke bliver forstyrret af flere ting og derfor ikke kan koncentrere sig. Det er også rigtig fint, at du ammer ham inden han får skemad, så han bedre kan koncentrere sig om det - det er helt okay med den alder han har. Samtidig vil det at du ammer ham to gange mellem hver lur, kunne sikre ham et større indtag af mælk om dagen og det vil også øge din mælkemængde ekstra. så på sigt burde det altså give mere ro om natten.
Du skal naturligvis prøve at få ham til at spise så længe på et bryst som muligt og det kan være en fordel, at du lægger ham til samme bryst igen, for at få ham til at tømme det bedre. Du kan f.eks. starte med at lægge ham til i den traditionelle stilling og når han så slipper og umiddelbart ikke vil have mere, så tager du ham op, snakker lidt, lader ham bøvse osv. og så lægger du ham til samme bryst igen, men nu i tvillingestilling. Det kan snyde ham og gør at han så spiser lidt ekstra og får lidt federe og dermed mere mættende mælk med ud og så måske begynder at kunne sove lidt længere stræk eller ikke have behov for at søge brystet helt så hyppigt om natten :)
Du skal også være opmærksom på at han netop om natten godt kan ligge og småklynke, virre lidt med hovedet, smaske, græde lidt osv. uden at det behøver betyde at han skal ammes. Det kan sagtens handle om at han drømmer og derfor sover uroligt og du kan prøve om lidt berolignede hænder, stillingsskift osv. kan være nok til at få ham rolig og videre i søvnen.
Det er en god idé at du putter ham i egen seng og ikke sover sammen med ham. Jo mere fysisk tæt i ligger, jo mere vil han naturligt søge brystet, jo hyppigere og jo mere slatspiseri vil der sandsynligvis være. Derimod, hvis han ligger for sig selv og når tid er, kommer over til dig for at spise, så kan du prøve at få ham til at spise effektivt og godt og derefter få ham tilbage til egen seng igen. Det at han ligger på eget værelse kan dog også gøre at han føler ekstra behov for at mærke dig - han kan ikke høre dig, ikke fornemme at du er der.
Du kunne derfor overveje om han skal tilbage til soveværelset, evt. koble hans seng til din. Det vil sige fjerne tremmerne fra den ene side, hvis det er muligt og sætte jeres senge sammen. På den måde kunne I stadig sove hver for sig, men du kunne samtidig give ham en beroligende hånd på brystet og lade ham vide at du er der - uden at du behøver stå op hver gang. Et par stille "sshh-ssshh" eller lignende, som normalt også beroliger ham når han er ked, kunne også hjælpe ham der.
Din dreng vil sandsynligvis også godt kunne mærke at dit overskud er lidt nede og det påvirker ham naturligvis, som du også selv skriver ... Det er super fint at amme ham og flytte ham til egen seng før han falder helt i søvn og du skal naturligvis ikke vække ham, hvis han en gang imellem når at falde i søvn i dine arme først. Det kan også være at det nogle gange vil være godt for jer at du lægger dig og ammer ham liggende i dobbeltsengen, lader ham ligge, sørger for at han ikke kan trille ned og komme til skade, så han ikke flyttes, men får lov til at falde i søvn og blive liggende ...
Derudover anbefaler jeg normalt at give grød om dagen og ikke om aftenen. Du kan derfor prøve at give det til frokost i stedet. Det er min erfaring at grøden om aftenen i starten nogle gange kan give ekstra urolig søvn og derfor virke mod hensigten. Hans tarme arbejder på højtryk for at nedbryde føden og det gør at han naturligt sover mere uroligt. Samtidig søger han så brystet ekstra hyppigt, fordi det at sutte sætter gang i tarmbevægelserne og hjælper maden videre i systemet ...
En plan for dagen kunne derfor se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre, vågner evt. med en ekstra morgenamning og dagen begynder
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop.
Amme og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes
Sover dagens 3. lur
Aften: Ammes
Puttes til natten
Sen aften: Ammes
Midt nat: Ammes
Jeg håber at mine tanker hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske