Slatspiser

8. april 2010

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Slatspiser

Kære Helen.

Jeg har en skøn dreng på lidt over 4 mdr.

Han har indtil for nylig kun fået bryst. Da han så blev 4 mdr. begyndte vi med lidt majsgrød med frugtmos. Han vil gerne have det, hvis det bliver tilbudt på det rigtige tidspunkt. Han spiser mest, hvis han får lidt bryst først, så han ikke er for sulten. Begynder vi uden bryst først, vil han som regel slet ikke have grøden. Efter grøden tilbydes han igen bryst og drikker som regel lidt. I øjeblikket får han grød om aftenen, ved 18-19-tiden. Han spiser 30-50 ml.

Jeg håbede, at skemaden ville hjælpe ham til at sove længere tid mellem amningerne om natten. Det har dog slet ikke haft nogen effekt på dette. Eneste effekt jeg kan se er, at han i stedet for at have lind afførring i hver ble, nu har en noget fastere afførring og kun i én ble i døgnet ca.

Her er problemet så:
I øjeblikket sover han kun 1-2 timer af gangen om natten og ikke mere end højst 1 time af gangen om dagen. Det er ret udmattende for mig. Han virker dog glad og tilfreds. Jeg kan læse af dine svar til andre med børn på hans alder, at jeg ikke kan forvente ret lange lure om dagen, da han gerne vil opleve en masse nu - det ville også være fint nok, hvis han så bare ville sove længere tid af gangen om natten.

Det sidste døgn er han blevet ammet 11 gange og har fået en god portion grød. Han spiser ikke ...

Annonce

... ret længe ved amningerne - ca. 5 min. og ofte kun ved et bryst, selvom han tilbydes begge - men jeg kan jo ikke tvinge ham til at sutte mere. Synes han er skærmet imens, så jeg tror ikke, det kan være derfor...

Jeg har flere gange prøvet at give ham flaske i stedet, men den nægter han at tage. Her er det lige meget om han tilbydes min mælk eller mme (han får Nutramigen, da far har pollenallergi).

Jeg tænker, at han (i hvert fald om natten) vågner, fordi han er sulten. Han sover i tremmeseng på sit eget værelse alene. Dette er gået stort set problemfrit i en længere periode (ca 3 uger). Så jeg tænker, at han føler sig tryg nok i sin seng.

Han bliver puttet om aftenen efter grød-måltidet, et bad (som han ser ud til at nyde!) og lidt afslapning i mine arme. Han bliver svøbt hver nat. Normalt tager det ca. 15 min. at putte ham. I aftes tog natputningen dog 1½ time! Men da var jeg også selv ret nedkørt og nok ikke så overskuds-agtigt! Det tror jeg, han kunne mærke.

Normalt prøver jeg at lægge ham i sengen, når han føles afslappet og ikke er faldet helt i søvn, men jeg må også indrømme, at jeg ikke vækker ham for at lægge ham, hvis han skulle falde i søvn i mine arme først.

Jeg venter spændt på, om du har nogle forslag til, hvordan vi får mere sammenhængende nattesøvn.

På forhånd tak for hjælpen!

Venlig hilsen Sussie.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.