Brev:
Slatspiser
8. april 2010
Alder:
4 mdr.
Slatspiser
Kære Helen.
Jeg har en skøn dreng på lidt over 4 mdr.
Han har indtil for nylig kun fået bryst. Da han så blev 4 mdr. begyndte vi med lidt majsgrød med frugtmos. Han vil gerne have det, hvis det bliver tilbudt på det rigtige tidspunkt. Han spiser mest, hvis han får lidt bryst først, så han ikke er for sulten. Begynder vi uden bryst først, vil han som regel slet ikke have grøden. Efter grøden tilbydes han igen bryst og drikker som regel lidt. I øjeblikket får han grød om aftenen, ved 18-19-tiden. Han spiser 30-50 ml.
Jeg håbede, at skemaden ville hjælpe ham til at sove længere tid mellem amningerne om natten. Det har dog slet ikke haft nogen effekt på dette. Eneste effekt jeg kan se er, at han i stedet for at have lind afførring i hver ble, nu har en noget fastere afførring og kun i én ble i døgnet ca.
Her er problemet så:
I øjeblikket sover han kun 1-2 timer af gangen om natten og ikke mere end højst 1 time af gangen om dagen. Det er ret udmattende for mig. Han virker dog glad og tilfreds. Jeg kan læse af dine svar til andre med børn på hans alder, at jeg ikke kan forvente ret lange lure om dagen, da han gerne vil opleve en masse nu - det ville også være fint nok, hvis han så bare ville sove længere tid af gangen om natten.
Det sidste døgn er han blevet ammet 11 gange og har fået en god portion grød. Han spiser ikke ret længe ved amningerne - ca. 5 min. og ofte kun ved et bryst, selvom han tilbydes begge - men jeg kan jo ikke tvinge ham til at sutte mere. Synes han er skærmet imens, så jeg tror ikke, det kan være derfor...
Jeg har flere gange prøvet at give ham flaske i stedet, men den nægter han at tage. Her er det lige meget om han tilbydes min mælk eller mme (han får Nutramigen, da far har pollenallergi).
Jeg tænker, at han (i hvert fald om natten) vågner, fordi han er sulten. Han sover i tremmeseng på sit eget værelse alene. Dette er gået stort set problemfrit i en længere periode (ca 3 uger). Så jeg tænker, at han føler sig tryg nok i sin seng.
Han bliver puttet om aftenen efter grød-måltidet, et bad (som han ser ud til at nyde!) og lidt afslapning i mine arme. Han bliver svøbt hver nat. Normalt tager det ca. 15 min. at putte ham. I aftes tog natputningen dog 1½ time! Men da var jeg også selv ret nedkørt og nok ikke så overskuds-agtigt! Det tror jeg, han kunne mærke.
Normalt prøver jeg at lægge ham i sengen, når han føles afslappet og ikke er faldet helt i søvn, men jeg må også indrømme, at jeg ikke vækker ham for at lægge ham, hvis han skulle falde i søvn i mine arme først.
Jeg venter spændt på, om du har nogle forslag til, hvordan vi får mere sammenhængende nattesøvn.
På forhånd tak for hjælpen!
Venlig hilsen Sussie.