Svar: Jeg vil gerne stoppe med at amme snart
6. april 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Maj
Tak for dit brev :)
Der er ingen tvivl om at din datter får størstedelen af sit mælkebehov og også væskebehov dækket via amning. Du ammer hende rigtig meget - 2-3 gange om dagen og derudover amning aften, sen aften og tidlig morgen, nogle gange også om natten ... Med den alder hun har bør hun ikke ammes mere end 2 gange dagligt og det er en rigtig god idé at skære ned for amningerne om dagen først.
For at få hende væk fra amningerne om dagen, så tænker jeg at du er nødt til at putte hende i barnevognen. Her skal hun starte med at sidde op og kigge på verden, suge til sig af indtryk, mærke vinden i ansigtet osv. Hvis hun mangler noget at sutte på, så giv hende et stykke agurk eller et par rosiner hun kan sidde i vognen og spise og så triller I en tur. Tag en kildevandsflaske med, evt. med tut og giv hende lidt vand at drikke. Først når hun er parat til at sove, lægger du hende ned. Læg her mærke til tidspunktet, det vil give dig en idé om hvornår hun reelt er parat til at sove.
Du skal sikre hende mad nok i løbet af dagen og appetitten bliver naturligt større jo mere du får skuet mælkeindtaget ned. Men væske behovet skal naturligvis stadig dækkes og det er her vigtigt at du tilbyder hende vand af kop. Om morgenen til sin morgengrød og om aftenen til aftensmaden kan hun tilbydes mælk. Du må her gerne give hende sødmælk.
Sovs er en god idé at få næsten dagligt eller retter som naturligt er lidt sovseagtige, f.eks. lasagne eller pasta med kødsovs. Den mælk du bruger i madlavningen tæller også med i det samlede indtag.
Ost er også en kilde til kalk og det kan være smøreost, ostebjælker, ostesovs - ost der drysses over en ret, f.eks. lidt parmesanost. Det tæller alt sammen med.
Yoghurt tæller med i mælkeregnskabet og det kan være mange forskellige slags - bedst er de neutrale produkter og du bør vælge produkter med 3,5% fedtindhold (sødmælkstypen). Når hun bliver 12 måneder vil det være fint at give hende surmælksprodukter med 1,5% fedtindhold (letmælkstypen) - det må du også kunne finde hvor du bor :) De neutrale produkter er bedst, fordi du så selv er herre over, hvor meget sødt du tilsætter.
Amningen om aftenen bibeholdes og det samme gør amningen tidlig morgen - den tidlige morgenamning vil sandsynligvis flytte sig og komme til at ligge lidt tidligere end nu, fordi hun begynder at skulle undvære sen aften og nat.
Hun er meget bevidst om brystet og om at ville det og vil naturligt prostestere når du tager det fra hende. Det er dog meget vigtigt at du er opmærksom på at hun stadig kan få masser af fysisk kontakt og nærhed, selvom du ikke ammer hende. Du kan altså sove sammen med hende, putte med hende osv. så hun mærker at du er der - men du har en t-shirt på og hun kan ikke selv tage brystet. Det er dig der bestemmer om hun skal have det eller ej.
Nogle gange vil hun acceptere at undvære brystet, andre gange vil hun kræve at få det. Hvis kun brystet dur, så må du give hende det, men du skal gøre det kortvarigt. Det vil sige du skal give hende brystet, lade hende sutte og finde roen, få det hun ønsker og så skal du lirke brystvorten ud af hendes mund. Så søger hun måske efter det igen, du giver det igen, lader hende sutte et par gange og trækker så atter vorten til dig.
Samtidig giver du hende så en hånd at holde i, lægger din hånd på hendes hofte, vipper hende lidt imens hun ligger ved siden af dig. Stryger hende over håret eller lignende, så hun får nye kærteg og ny måde at blive beroliget på. Stille og roligt lærer hun at sove uden brystet og vender sig til at "lade sig nøjes" med dine kærtegn og beroligende vuggen imens hun er ved siden af dig. Hun triller om på siden og falder til ro.
Herefter begynder du så at træne hende i at sove i egen seng, bruger samme beroligende kærtegn osv. alt det du har sat i stedet for brystet. Hun er jo i stand til at sove uden brystet, nu skal hun så lære at gøre det i egen seng og det lærer hun ved at du bibeholde de nye beroligende ritualer.
Det er nødvendigt at du tager det lidt i etaper og kun tager et skridt af gangen, ellers tror jeg at du "knækker halsen" på det og det bliver for hårdt for jer begge to. Men jeg håber at mine tanker her hjælper dig på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske