Jeg vil gerne stoppe med at amme snart

6. april 2010

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Jeg vil gerne stoppe med at amme snart

Hej Helen,

Min datter er 11 maaneder og jeg vil gerne stoppe med at amme snart.

Siden hun var to maaneder har hun kategorisk naegtet baade sut og flaske. Hun tog gerne flasken med brystmaelk til hun var to maander hvor hun bare besluttede at det ikke laengere var godt nok. Efter at have proevet alle maerker MME og flasketyper besluttede jeg at fortsaette med amning indtil hun er gammel nok til at undvaere brystmaelk eller MME og kunne drikke fra kop. Her er jeg saa nu.

Nu er hun meget god til at haandtere en kop og drikker lidt vand og soedmaelk med og imellem maaltider, men slet ikke nok. Jeg tilbyder hende hele tiden men hun tager en lille slurk og skubber den saa vaek i irritation. Jeg har set dig anbefale at boern paa 1 aar faar omk. 3-500 ml om dagen og hun drikker pt omkring 50ml, resten maa jo saa vaere daekket af amning.

Hun har altid vaeret lidt svaer ift en god dagsrytme, isaer ift at sove saa jeg har oftest endt med at skulle amme hende i haabet om at hun vil sove. Hun sover som regel en formiddagslur, men det er foerst i de sidste paa maaneder jeg kan vaere nogenlunde sikker paa at hun tager sig en skraber der og det er bl.a. derfor det er svaert for mig at skulle til at lave om paa amme-til-du-sover ritualet fordi det har vaeret saa svaert at faa hende ind i en soverytme i foerste omgang.

Om eftermiddagen er det meget mindre forudsigeligt OM hun sover igen og hvis hun goer kan det vaere alt mellem 25 min-1,5 time.

Vores dag ser nogenlunde saadan ud:

6.30 Vaagner og ammes. Dette er helt sikkert her hun tager mest maelk og den amning baade mor og barn nyder allermest

8.30/9.00 Morgenmad af havregroed med banan eller fuldkorns-morgenmadsprodukt eller yogurt/frugt. Hun er generelt ikke sulten foer nu, hun er maet af maelk gaar jeg ud fra

9.30/10.00 Ammes og sover middagslur i egen seng i 30 min-1 time

12.00/12.30 Frokost af groensagsmos, lidt koed, broed og frugt, drikker vand eller maelk i smaa maengder

Forskelligt 'haandmad' i loebet af eftermiddagen, f.eks kiks, riskager, frugt, ost, rosiner, yogurt (hun er generelt ikke saerlig sulten)

Maaske en lur omkring kl. 14.00-15.00 i barnevognen naar vi er ude. ...

Annonce

... Sover 20-min - 1,5 time (detter er stadig totalt uforudsigeligt). Hun er ofte ret pylret saa ammer hende ofte kort 1-2 gange i loebet af eftermiddagen men her falder hun normalt ikke i soevn ved amning.

5/5.30 Aftensmad, ris ell cous cous med koed og groent + frugt.

6.30 Bad og stille leg med far

7.00 Amning, lidt sang og aen og sover saa i egen seng. Jeg er ret sikker paa at hun ofte hygge-spiser for vi kan godt ligge helt op til en time. Hvis jeg ligger hende i hendes egen seng foer hun er helt slap saa skriger hun virkelig op. Jeg har proevet (ofte) at blive siddende og synge, stryge hende for at faa hende til at slappe af men det synes at goere det naesten vaerre at jeg er der men ikke tager hende op. Hvis jeg gaar skriger hun som regel ogsaa indtil jeg kommer tilbage og ammer igen. Far er ofte ikke hjemme naar hun skal puttes saa kan ikke regne med at kunne overlade det til ham desvaerre.

Hun sover for det meste igennem men vaagner ogsaa nogle gange og jeg ammer hende til hun sover igen for at slippe for graaden! Vi har dog opdaget at far godt kan vugge hende i soevn igen i loebet af nogle minutter men det er og bliver mig der har det fleste nattevagter pga fars arbejdstimer. Men jeg ved altsaa at hun godt kan finde ud af at falde i soevn igen om natten uden amning saa det er et godt tegn.

Jeg vil gerne stoppe med amningerne i ca denne raekkefoelge: dagstimer, sengetid, morgen, men hvad anbefaler du?

Jeg prover altid de sammen soevnvassociationer, e.g. bad, synge osv men tror er bekymret for hvordan jeg skal faa hende til at 'falde ned' foer lur/sengetid da hun ofte er naermest hyperaktiv indtil hun faar bryst hvor hun saa bare overgiver sig.

Ift vaeskeindtag, kan jeg saa gaa ud fra at hun automatisk begynder at drikke mere vaeske fra kop naar jeg begynder at trappe med med aminingen?

Jeg bor i England og der er slet ikke de samme maelkeprodukter (ymer, A38, tykmaelk) som jeg er vokset op med. Man kan faa yogurt i mange forskellige varianter men der er ikke de samme alternativer til maelken at ty til saa hun faar mere maelk-produkter igennem kosten og dermed kalk nok

Paa forhaand tak for hjaelpen

Med venlig hilsen
Maj

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.