Svar: Amning og væk fra eftermadning
31. marts 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Marie
Tillykke med den lille dreng og velkommen til :)
Det lyder umiddelbart som om at din amning nu er ved at fungere ret godt, at du nogle gange eftermader med 35 ml, lyder som en mængde, som nok godt kunne undværes og i stedet kunne du så amme lidt hyppigere end du gør lige nu ...
Du skriver at du ofte amme med 4 timers mellemrum, beregnet fra en amning slutter til en amning starter og at han ofte dier hos dig i 30-40 minutter. Normalt når man beregner ammefrekvens, så vil man beregne det fra amningen begynder og til den næste starter og dette for at nå op på tilstrækkeligt mange amninger på et døgn. Du skal regne med at han som minimum skal amme 6 gange i døgnet - hvilket svarer til at der går 4 timer mellem hver amning, du må dog meget gerne amme ham mere.
Det er hyppigtheden af amningerne som øger mælkemængden og ikke varigheden af amning. Det giver således ikke mere mælk at lade ham die i 40 minutter i stedet for i f.eks. 25 minutter. Det giver mere mælk at du ammer ham hver 2 time i stedet for hver 4 time.
Da du kun eftermader med 35-60ml, så synes jeg faktisk at du skulle prøve helt at stoppe eftermadning og så i stedet lægge ham hyppigere til brystet. Det er så lille en mængde, at han umiddelbart godt ville kunne indtage dette hos dig, hvis han blev lagt lidt hyppigere til.
For at øge din mælkemængde lidt ekstra, så vil jeg anbefale at du lige nu prøver at amme ham fra det ene bryst, når han vågner af en lur. Starter med at lægge ham til i den traditionelle stilling og lader ham spise det han vil der. Når han slipper, så kan du tage ham op, lade ham bøvse lidt osv. og så lægger du ham til samme bryst igen, men i tvillingestillingen. Ved at bruge begge ammestillinger så hjælper du ham til at 'tømme' brystet bedre og få den lidt federe mælk med ud.
Inden han så skal sove igen, så tilbyder du ham toppen fra modsatte side, hvor han sandsynligvis vil spise kortvarigt og derefter falde i søvn og være parat til at blive puttet. På den måde får du stimuleret begge bryster mellem hver lur og det øger din mælkemængde.
Når han så vågner af en lur, så starter du på det bryst hvor han stoppede sidst og tog bunden. Her lader du ham så spise effektivt og længe, vender ham evt. rundt undervejs i amningen, så han igen spiser med to forskellige ammestillinger ved det bryst og derefter skifter du ham osv. og lægger ham så til modsatte bryst inden han så puttes til næste lur.
Nogle gange vil han bare falde i søvn og har ikke brug for mere mælk og det er fint - det vil jo kun være dejligt for dig at mærke dette. Det samme vil ske, når du forsøger at lægge ham til samme bryst igen, måske er han mæt nok og vil ikke die mere og det er super. Andre gange vil han være sulten og vil gerne die i længere tid på begge bryster, men så er det jo godt. På den måde er du nødt til at være lidt fleksibel.
Det er vigtigt at du søger for at han spiser så godt om dagen som muligt, så hvis han vil sove et lidt længere stræk, så skal han gøre det om natten - og han må gerne sove 4-5 timer der, hvis du om dagen får indhentet amningerne. Men samtidig er det også vigtigt at han ammer hos dig om natten, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon. Det stimulerer altså til mere mælk at amme om natten (sen aften eller tidlig morgen tæller også med her).
Man kan ikke sætte tid på en amning, nogle børn vil kunne 'tømme' et bryst på 10 minutter, andre børn skal have 40 minutter til det. Det er vigtigt at du sørger for at holde ham igang ved brystet, du skal kunne mærke og høre at han spiser effektivt, du skal kunne høre at han synker. I begyndelsen vil han spise hurtigt, men stille og roligt vil han spise mere rytmisk, sutte, vente på mælken der løber, og synke tydeligt.
I princippet kan man ikke "tømme" et bryst, for der vil altid være noget at komme efter, men når mælken har tilpasset sig din drengs behov, så vil du stille og roligt kunne begynde at fornemme forskel i brysterne. Den side han har spist af vil føles blød og eftergiveligt, hvor den side han endnu ikke har 'tømt' vil være hårdere og tydeligt fyldt med mælk.
Man kan få medicin til at påvirke mælkedannelse, men det tror jeg ikke du har behov for :) I lyder til at være godt på vej.
Du kan købe ammete, det sælges hos Matas og i helsekostbutikker. Ammete indeholder forskellige urter som siges at kunne fremme og styrke mælkeproduktionen. Der er dog ikke videnskabelig dokumentation for virkningen. Du kan forsøge det.
Du bør dog ikke drikke mere end 2 kopper om dagen, da visse typer af ammete godt kan give mavekneb hos barnet, det er især te som indeholder fennikel eller anis, som man skal holde sig fra. Derimod skulle det være sikkert at drikke te som indeholder orange, pebermynte, hindbær, hyben, cikorie og kamille.
Mit forslag til dig er altså at du forsøger at lægge din dreng lidt hyppigere til brystet end du gør lige nu. Start med at lade ham spise godt og effektivt fra det ene bryst, de 40 minutter du lige plejer at amme på den side - prøv om du kan amme ham med to ammestillinger her, så han får stimuleret og 'tømt' dit bryst bedre og am ham så fra modsatte side inden han puttes til næste lur. Start på den side, hvor du stoppede sidst, næste gang du ammer.
Hvis han efter amning tydelig viser behov for mere mælk, så må du naturligvis give ham lidt ekstra via en kop som nu. Men prøv at se om ikke ovenstående metode vil gøre at du stille og roligt kan komme væk fra eftermadningen :)
Det er her naturligvis også vigtigt at sige, at du skal have kontakt med din sundhedsplejerske og med hende sikre at han fortsat tager på som han skal. Hvis den manglende eftermadning betyder at han pludselig ikke tager nok på, så er du naturligvis nødt til at give ham ekstra mme igen.
Rigtig meget held og lykke :) Rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske