Amning og væk fra eftermadning

31. marts 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Amning og væk fra eftermadning

Hej Helen.

D. 13/3 kom vores søn til verden og han er helt vidunderlig.
Jeg har dog haft lidt amme udfordringer, da jeg ikke har haft mælk nok og han ikke tog ordentligt fat i starten. Med hjælp fra barselsafdelingen, har jeg prøvet forskellige tiltag - bl.a. ved at skulle anvende en brystpumpe efter hver amning + amme på begge bryster i 20 min + amme hver 3. time.

Da jeg ikke har haft mælk nok, har vi været nødsaget til at give modermælkserstatning – og det har skam været fint nok, da han trives og tager så fint på. Men jeg ønsker virkelig at kunne slippe af med at skulle eftermade med modermælkserstatning.

Den fremgangsmåde jeg ammer efter nu er flg.: Jeg ammer hver 4. time (fra slut amning til opstart af ny amning) i ca 40 min på det ene bryst og derefter hvis han viser interesse for det, som han altid gør, så får han toppen af det andet bryst i ca 10 min. Og herefter får han modermælkserstatning, som ligger mellem 35-65 ml. ...

Annonce

...

Ofte når jeg ammer, er han meget vågen og på lige fra starten og i løbet af amningen holder jeg ham i gang, for at han ikke skal falde i søvn og hyggesutte, bl.a. ved at pusle ham mm. Det er meget få gange at han skriger når han bliver ammet. Men til gengæld, når han får modermælkserstatning, så udbryder han et højt skrig, når jeg skal fylde mere mælk i det lille medicinbæger som han drikker af. Hvordan kan det være?

Og hvordan lyder min amme fremgangsmåde for dig?
Min sundhedsplejerske har anbefalet mig at amme ham i 30 - 40 min., da han derved får den fede/mættende mælk. Men hvordan ved jeg om det er 30 eller 40 min som er sufficient? Føles brystet mere blødt eller hvad?

Og så tænker jeg lidt på, om jeg i dagtimerne skal amme hver 3. time og om natten kun hver 4. time? Vil det ha en positiv effekt?

Er der evt. et naturprodukt eller lignende jeg kan tage som supplement, som har en positiv effekt på øget mælkeproduktion?

Venligst Marie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder