Brev:
Amning og væk fra eftermadning
31. marts 2010
Alder:
0 mdr.
Amning og væk fra eftermadning
Hej Helen.
D. 13/3 kom vores søn til verden og han er helt vidunderlig.
Jeg har dog haft lidt amme udfordringer, da jeg ikke har haft mælk nok og han ikke tog ordentligt fat i starten. Med hjælp fra barselsafdelingen, har jeg prøvet forskellige tiltag - bl.a. ved at skulle anvende en brystpumpe efter hver amning + amme på begge bryster i 20 min + amme hver 3. time.
Da jeg ikke har haft mælk nok, har vi været nødsaget til at give modermælkserstatning – og det har skam været fint nok, da han trives og tager så fint på. Men jeg ønsker virkelig at kunne slippe af med at skulle eftermade med modermælkserstatning.
Den fremgangsmåde jeg ammer efter nu er flg.: Jeg ammer hver 4. time (fra slut amning til opstart af ny amning) i ca 40 min på det ene bryst og derefter hvis han viser interesse for det, som han altid gør, så får han toppen af det andet bryst i ca 10 min. Og herefter får han modermælkserstatning, som ligger mellem 35-65 ml. ...
...
Ofte når jeg ammer, er han meget vågen og på lige fra starten og i løbet af amningen holder jeg ham i gang, for at han ikke skal falde i søvn og hyggesutte, bl.a. ved at pusle ham mm. Det er meget få gange at han skriger når han bliver ammet. Men til gengæld, når han får modermælkserstatning, så udbryder han et højt skrig, når jeg skal fylde mere mælk i det lille medicinbæger som han drikker af. Hvordan kan det være?
Og hvordan lyder min amme fremgangsmåde for dig?
Min sundhedsplejerske har anbefalet mig at amme ham i 30 - 40 min., da han derved får den fede/mættende mælk. Men hvordan ved jeg om det er 30 eller 40 min som er sufficient? Føles brystet mere blødt eller hvad?
Og så tænker jeg lidt på, om jeg i dagtimerne skal amme hver 3. time og om natten kun hver 4. time? Vil det ha en positiv effekt?
Er der evt. et naturprodukt eller lignende jeg kan tage som supplement, som har en positiv effekt på øget mælkeproduktion?
Venligst Marie