Svar: 2 eller 3 amninger i døgnet
21. marts 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Linda
Det er helt perfekt at amme 2 gange i døgnet, nu hvor din datter er 10 måneder og de to amninger kan meget fint ligge aften inden putning og sen aften eller først på natten, som det nu passer jer bedst.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand eller sødmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager som ærter, majs, gulerod. Rester fra aftensmaden som stykker af frikadelle, kogte pastaskruer, en kartoffelbåd eller lignende. ½ hårdkogt æg, rejer, muslinger mv. Evt. suppleret yderligere med grøntsagsmos med kød eller fisk, hvis det stadig er svært for hende at blive mæt nok af mad i stykker. Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag 15.30-16: En lille portion tykmælk med revne æbler, banan, frugtmos, rugbrødsdrys, mysli (uden honning og chokolade), ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Samme mad som I andre spiser - mad i stykker og også moset mad, det kan være kartoflerne moset med sovs og frikadellen i stykker. Vand eller sødmælk af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød inden sengetid
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter uden mælk og starter dagen med grød om morgenen.
Som du kan se skal hun stadig have mange små måltider hele dagen igennem og det har naturligvis betydning for at sove godt, hvad du giver hende at spise :)
Men derudover handler hendes natlige uro sandsynligvis også om at hun lige nu oplever mere om dagen og derfor også drømmer mere. Alt hvad hun oplever skal netop bearbejdes i drømme om dagen og derfor sover hun uroligt. Hun har sandsynligvis også en stor motorisk uro om natten, fordi hun motorisk også bevæger sig mere om dagen ...
Du må vurdere om hun selv kan finde roen om natten eller om du skal hjælpe. Nogle gange er det fint at lade hende ligge, give hende mulighed for selv at komme om på maven, siden eller hvordan hun nu sover bedst. Andre gange er det bedre at du hjælper hende med det samme, hvorefter hun så kan sove videre.
Du skal bestemt ikke vække hende, for at give hende mælk med den alder hun har nu. Når du har mulighed for at sove, så skal du bestemt nyde det!
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat og dejligt at du mærker behovet for mælk nu naturligt nedtrappes :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske