Svar: 2 eller 3 amninger i døgnet

21. marts 2010

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Linda

Det er helt perfekt at amme 2 gange i døgnet, nu hvor din datter er 10 måneder og de to amninger kan meget fint ligge aften inden putning og sen aften eller først på natten, som det nu passer jer bedst.

En plan for dagen ser således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand eller sødmælk af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. frugtmos (jerntilskud), vand af kop.

Formiddagslur

Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager som ærter, majs, gulerod. Rester fra aftensmaden som stykker af frikadelle, kogte pastaskruer, en kartoffelbåd eller lignende. ½ hårdkogt æg, rejer, muslinger mv. Evt. suppleret yderligere med grøntsagsmos med kød eller fisk, hvis det stadig er svært for hende at blive mæt nok af mad i stykker. Vand af kop.

Middagslur

Eftermiddag 15.30-16: En lille portion tykmælk med revne æbler, banan, frugtmos, rugbrødsdrys, mysli (uden honning og chokolade), ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Samme mad som I andre spiser - mad i stykker og også moset mad, det kan være kartoflerne moset med sovs og frikadellen i stykker. Vand ...

Annonce

... eller sødmælk af kop.

Suppleres evt. med en godnatgrød inden sengetid

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter uden mælk og starter dagen med grød om morgenen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Som du kan se skal hun stadig have mange små måltider hele dagen igennem og det har naturligvis betydning for at sove godt, hvad du giver hende at spise :)

Men derudover handler hendes natlige uro sandsynligvis også om at hun lige nu oplever mere om dagen og derfor også drømmer mere. Alt hvad hun oplever skal netop bearbejdes i drømme om dagen og derfor sover hun uroligt. Hun har sandsynligvis også en stor motorisk uro om natten, fordi hun motorisk også bevæger sig mere om dagen ...

Du må vurdere om hun selv kan finde roen om natten eller om du skal hjælpe. Nogle gange er det fint at lade hende ligge, give hende mulighed for selv at komme om på maven, siden eller hvordan hun nu sover bedst. Andre gange er det bedre at du hjælper hende med det samme, hvorefter hun så kan sove videre.

Du skal bestemt ikke vække hende, for at give hende mælk med den alder hun har nu. Når du har mulighed for at sove, så skal du bestemt nyde det!

Rigtig meget held og lykke med hende fortsat og dejligt at du mærker behovet for mælk nu naturligt nedtrappes :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.