Svar: Væk med natamninger

3. marts 2010

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lillemandens mor

At sove igennem i en alder af 7 måneder betyder at barnet kan sove mellem 5-7 timer uden at få mælk. Det betyder at barnet ofte vil kunne nøjes med amning kl 23.30 og så blive ammet igen tidlig morgen kl. 05.30. Hvis den sidste amning ligger kl. 22 som du har beskrevet, så vil barnet naturligt ofte have behov for en ekstra amning igen kl. 04 - måske lidt før, måske lidt senere.

Han har altså ikke behov for mælk hver 2 time natten igennem, men må i denne alder kunne sove uden - det er dog under forudsætning af at han får mælk og mad nok dagen igennem og jeg har tidligere sendt dig en plan for, hvordan en dag bør skrues sammen til et 7 måneders barn - ofte 4 amninger og 4 måltider skemad + lidt mellemmåltider i form af frugt i hånden osv. ligesom han også skal have vand af kop. At han søger brystet handler jo ikke kun om at skulle have mælk, men også om at væskebehovet skal dækkes :)

At barnet kan undvære brystet handler også om at barnet skal lære at sove med et nyt ritual. Lige nu forbinder din dreng jo det at sove med at blive ammet og være i din favn og derfor søger han naturligvis dette igen og igen, fordi det ...

Annonce

... gør ham tryg. Når du ønsker at fjerne brystet, skal det derfor erstattes af noget andet, netop klud, kærtegn, beroligende hænder, beroligende ord osv. Det kan være nødvendigt at give ham brystet kortvarigt, lade ham die og finde roen, men brystvorten skal så lirkes ud af munden på ham og det andet skal stille og roligt tage mere og mere over. Du skal altså bevidst arbejde på at fjerne brystet og få ham til at acceptere en anden og ny måde at finde roen på.

Netop at tage ham over i din seng, tilbyde brystet, lirke brystvorten ud af munden på ham og igen og igen berolige på ny måde kan være en god løsning for jer, hvis du vil undgå for meget gråd og ulykkelighed.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

En anden mulighed er at far tager over. Far kan give masser af nærhed og fysisk kontakt. De to kunne i princippet sove sammen og far kan putte med jeres dreng præcis som du plejer at gøre, men kan af gode grunde ikke amme. Far kan altså godt nogle gange være heldig med at få introduceret et nyt ritual og lært jeres dreng at sove uden bryst. Virker jeres dreng meget tørstig kan han tilbydes lidt vand ...

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med det projekt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor