Svar: Væk med natamninger
3. marts 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Lillemandens mor
At sove igennem i en alder af 7 måneder betyder at barnet kan sove mellem 5-7 timer uden at få mælk. Det betyder at barnet ofte vil kunne nøjes med amning kl 23.30 og så blive ammet igen tidlig morgen kl. 05.30. Hvis den sidste amning ligger kl. 22 som du har beskrevet, så vil barnet naturligt ofte have behov for en ekstra amning igen kl. 04 - måske lidt før, måske lidt senere.
Han har altså ikke behov for mælk hver 2 time natten igennem, men må i denne alder kunne sove uden - det er dog under forudsætning af at han får mælk og mad nok dagen igennem og jeg har tidligere sendt dig en plan for, hvordan en dag bør skrues sammen til et 7 måneders barn - ofte 4 amninger og 4 måltider skemad + lidt mellemmåltider i form af frugt i hånden osv. ligesom han også skal have vand af kop. At han søger brystet handler jo ikke kun om at skulle have mælk, men også om at væskebehovet skal dækkes :)
At barnet kan undvære brystet handler også om at barnet skal lære at sove med et nyt ritual. Lige nu forbinder din dreng jo det at sove med at blive ammet og være i din favn og derfor søger han naturligvis dette igen og igen, fordi det gør ham tryg. Når du ønsker at fjerne brystet, skal det derfor erstattes af noget andet, netop klud, kærtegn, beroligende hænder, beroligende ord osv. Det kan være nødvendigt at give ham brystet kortvarigt, lade ham die og finde roen, men brystvorten skal så lirkes ud af munden på ham og det andet skal stille og roligt tage mere og mere over. Du skal altså bevidst arbejde på at fjerne brystet og få ham til at acceptere en anden og ny måde at finde roen på.
Netop at tage ham over i din seng, tilbyde brystet, lirke brystvorten ud af munden på ham og igen og igen berolige på ny måde kan være en god løsning for jer, hvis du vil undgå for meget gråd og ulykkelighed.
En anden mulighed er at far tager over. Far kan give masser af nærhed og fysisk kontakt. De to kunne i princippet sove sammen og far kan putte med jeres dreng præcis som du plejer at gøre, men kan af gode grunde ikke amme. Far kan altså godt nogle gange være heldig med at få introduceret et nyt ritual og lært jeres dreng at sove uden bryst. Virker jeres dreng meget tørstig kan han tilbydes lidt vand ...
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske