Svar: Ammestop og mælk
4. februar 2010
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det er rigtig dejligt at det går så godt med skemaden og at din datter nu er igang med mere tyggemad :)
Der er ingen problemer i at overgå fra amning til flaske, da din datter får begge dele. Hun vil normalt i 6 måneders alderen have behov for 6 amninger/flasker dagligt og du erstatter naturligt en amning med en flaske på nuværende tidspunkt.
I 7 måneders alderen vil du kunne skrue hende ned til 4 flasker i døgnet. Det vil her være relevant at flaskerne ligger i ydertidspunkterne således at det er flaskerne/amningerne om dagen der stille og roligt forsvinder nu, netop i takt med at hun der indtager mere og mere mad og drikker mere og mere væske af en kop.
Jeg vil foreslå dig at du giver hende en flaske sen aften inden du selv går i seng. Den kan hun spise mere eller mindre i søvne og det vil fylde hende ekstra op til natten og gøre at hun kan sove mere sammenhængende søvn, netop der hvor du også gerne selv vil sove. Samtidig vil det også gøre, at hvis hun så sover længere en morgen, så kan du uden problemer starte dagen med grød og så give flasken inden formiddagsluren i stedet. Det kan altså godt lade sig gøre at introducere en morgengrød uden at hun har fået mælk først, hvis hun vel at mærke har fået mælk sen aften. Går der fra kl. 20 til næste morgen tidlig, så vil hun naturligt have brug for flasken og den vil så kunne mætte hende så meget, at hun ikke spiser grød, hvis hun altså får den sent :)
Så mit råd er altså at du udskifter en amning af gangen med flaske og stille og roligt trapper flaskerne ned, så hun får mindre og mindre flaske og mere og mere skemad om dagen. Samt naturligvis vand af kop, så væskebehovet stadig også dækkes :)
Brug den dagsplan jeg sendte til dig sidste gang og erstat en amning af gangen med flaske. Ved at udskifte en amning af gangen og trappe stille og roligt ud af amningen over hele døgnet, kan du stoppe amning uden større problemer. Det giver din krop mulighed for at nedsætte mælkemængden naturligt, så du ikke får en brystbetændelse.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske