Svar: Ammestop eller ej
21. januar 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Karen
Ernæringsmæssigt har din dreng ikke behov for mælken fra dig. Han kan spise fuldstændig almindelig mad, drikke vand og mælk af kop og behøver ikke længere hverken modermælk eller modermælkserstatning for den sags skyld.
Men amning er jo andet end 'bare mælk', det handler jo også om nærhed, kontakt og ikke mindst om at være sammen med sin mor på en god måde. Din dreng kan sagtens få nærhed og kontakt af sin far, der er ingen tvivl om at de to kan putte og kærtegne og have det rigtig dejligt sammen, ligesom du har haft det de foregående måneder. Men du skal jo også have det godt og når du spørger mig hvad din drengs behov er, så er det at have en glad mor, som har overskud og glæder sig over at være sammen med sit barn.
Hvis det at stoppe med amning er så stor en sorg for dig, hvis det er noget du savner så meget, at du går rundt og er ked af det, føler dig tilsidesat og du mangler en god måde at få det afsluttet på for at komme videre - ja så er det et problem at stoppe fra den ene dag til den anden. Ammestop forløber bedst, hvis både mor og barn er enige om det.
Der er i princippet ikke noget i vejen for at amme 1 gange i døgnet til din dreng er 2 år eller hvor længe du nu kunne have lyst til det. WHO anbefaler amning - gerne til barnet er 2 år, fordi risikoen for brystkræft falder, jo længere tid man ammer. For hver 12 måneders amning reduceres risikoen med 4,3%. Der er således også i forhold til mor nogle gode ting ved at langtidsamme.
Men man skal huske på at vi i DK ikke har behov for at amme i årevis, når det handler om børns sundhed. Vi har ikke problemer med rent drikkevand eller lignende og der er således ikke sundhedsmæssigt behov for at blive ammet i flere år, som der kan være i andre lande.
I Danmark også sådan, at vores bryster en del af vores sexualitet og derfor vil det for mange være grænseoverskridende at amme et barn som er mere end 1½-2 år gammelt. Det er helt fint og acceptabelt at amme et spædbarn eller en baby, men når barnet når den alder, hvor man går hånd i hånd med mor ind og lægger sig i dobbeltsengen, så bliver det for mange grænseoverskridende. Simpelthen fordi det at ligge sammen i sengen og have så tæt fysisk kontakt forbindes med noget sexuelt i vores kultur…
Du skriver at din mand har presset lidt på for at få stoppet amningen og det er der sandsynligvis flere grunde til. Det ene er måske hans ønske om også at kunne putte jeres dreng og deltage mere direkte i dette, fordi jeres dreng ikke længere behøver amning. Det kan meget vel tænkes at far har følt sig sat i venteposition længe og nu endelig har mulighed for at komme på banen ...
Det kan også handle om at far måske har brug for at få sin kvinde, sin kæreste igen og at han synes det bliver lidt for trangt i dobbeltsengen med jeres dreng liggende der.
Jeg tænker at det bedste man kan gøre er at sikre alles behov i en sådan situation, både barnets og forældrenes ...
Da du nu ikke har ammet i 5 dage og sandsynligvis mere, nu hvor jeg svarer dig idag og jeres dreng tilsyneladende trives rigtig godt med det, så lyder det som om at du skal lade den beslutning være som den er. Hvis din dreng var dybt ulykkelig og higede efter at få bryst, var situationen en anden, men det er han ikke, han virker til at acceptere det.
Det betyder ikke at du ikke stadig kan putte dig med jeres dreng, være der for ham, give ham masser af kys, kram og fysisk kontakt. Mon ikke du snart kan begynde at putte ham igen i stedet for at være forvist til sofaen ...
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske