Svar: Ammestop eller ej

21. januar 2010

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Karen

Ernæringsmæssigt har din dreng ikke behov for mælken fra dig. Han kan spise fuldstændig almindelig mad, drikke vand og mælk af kop og behøver ikke længere hverken modermælk eller modermælkserstatning for den sags skyld.

Men amning er jo andet end 'bare mælk', det handler jo også om nærhed, kontakt og ikke mindst om at være sammen med sin mor på en god måde. Din dreng kan sagtens få nærhed og kontakt af sin far, der er ingen tvivl om at de to kan putte og kærtegne og have det rigtig dejligt sammen, ligesom du har haft det de foregående måneder. Men du skal jo også have det godt og når du spørger mig hvad din drengs behov er, så er det at have en glad mor, som har overskud og glæder sig over at være sammen med sit barn.

Hvis det at stoppe med amning er så stor en sorg for dig, hvis det er noget du savner så meget, at du går rundt og er ked af det, føler dig tilsidesat og du mangler en god måde at få det afsluttet på for at komme videre - ja så er det et problem at stoppe fra den ene dag til den anden. Ammestop forløber bedst, hvis både mor og barn er enige om det.

Der er i princippet ikke noget i vejen for at amme 1 gange i døgnet til din dreng er 2 år eller hvor længe du nu kunne have lyst til det. WHO anbefaler amning - gerne til barnet er 2 år, fordi risikoen for brystkræft falder, jo længere tid man ammer. For hver 12 måneders amning reduceres risikoen med 4,3%. Der er således også i forhold til mor nogle gode ting ved at langtidsamme.

Men man skal huske på at vi i DK ikke har behov for at amme i årevis, når det handler om børns sundhed. Vi har ikke problemer med rent drikkevand eller lignende og der er således ikke sundhedsmæssigt behov for at blive ammet i flere år, som der kan være i andre lande.

I Danmark også sådan, at vores ...

Annonce

... bryster en del af vores sexualitet og derfor vil det for mange være grænseoverskridende at amme et barn som er mere end 1½-2 år gammelt. Det er helt fint og acceptabelt at amme et spædbarn eller en baby, men når barnet når den alder, hvor man går hånd i hånd med mor ind og lægger sig i dobbeltsengen, så bliver det for mange grænseoverskridende. Simpelthen fordi det at ligge sammen i sengen og have så tæt fysisk kontakt forbindes med noget sexuelt i vores kultur…

Du skriver at din mand har presset lidt på for at få stoppet amningen og det er der sandsynligvis flere grunde til. Det ene er måske hans ønske om også at kunne putte jeres dreng og deltage mere direkte i dette, fordi jeres dreng ikke længere behøver amning. Det kan meget vel tænkes at far har følt sig sat i venteposition længe og nu endelig har mulighed for at komme på banen ...

Det kan også handle om at far måske har brug for at få sin kvinde, sin kæreste igen og at han synes det bliver lidt for trangt i dobbeltsengen med jeres dreng liggende der.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeg tænker at det bedste man kan gøre er at sikre alles behov i en sådan situation, både barnets og forældrenes ...

Da du nu ikke har ammet i 5 dage og sandsynligvis mere, nu hvor jeg svarer dig idag og jeres dreng tilsyneladende trives rigtig godt med det, så lyder det som om at du skal lade den beslutning være som den er. Hvis din dreng var dybt ulykkelig og higede efter at få bryst, var situationen en anden, men det er han ikke, han virker til at acceptere det.

Det betyder ikke at du ikke stadig kan putte dig med jeres dreng, være der for ham, give ham masser af kys, kram og fysisk kontakt. Mon ikke du snart kan begynde at putte ham igen i stedet for at være forvist til sofaen ...

Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder