Brev:
Ammestop eller ej
21. januar 2010
Alder:
11 mdr.
Ammestop eller ej
Hej Helen.
Jeg skriver til dig fordi jeg er lidt fortvivlet. Jeg har en søn på 11,5 måned og er faktisk lige nu igang med at tage en kold tyrker med ham, han har ikke ammet i 5 dage nu. Det startede med at jeg måtte tage til Danmark (vi er lige flyttet til norge) til et møde hvor han så ikke fik noget bryst i to døgn. Min kæreste syntes så at vi lige så godt kunne stoppe helt, hvilket jeg så mere eller mindre frivilligt gik med til.
Der er som sagt nu gået 5 døgn og det går egentlig fint. Han er begyndt at spise meget mere og det er jo rigtig godt. Han sover også godt fra omkring 20 til 03, men derefter vågner han mange gange indtil omkring 6.30 hvor de så står op - det er min kæreste som sover sammen med ham og jeg sover på sofaen i denne her periode, hvor han skal afvænnes.
Han var egentlig vænnet af med at amme om natten indtil vi i november/december sidste år tog til Thailand, hvor vi alle sov i samme seng og det hele gik lidt i kage. Efter det har han været meget vågen om natten og ammet rigtig meget, hvilket også er gået ud over hans appetit om dagen. Det var selvfølgelig ikke godt, men vi holdt fast i amningen i Thailand for at vi var sikre på at han fik væske nok.
Nu er vi altså fremme ved en total afvænning og det går også meget godt. Han gør et par gange om dagen tegn til at han gerne vil have bryst, men så prøver jeg at aflede ham ved at give ham noget at drikke eller lignende.
Det skal lige siges at han indtil videre får en banan ved 4 halv 5 tiden for at min kæreste kan få ham til at sove lidt længere.
Mit problem er at jeg ikke selv synes det er særlig rart. Jeg vil jo ikke have at han skal amme videre for min skyld udelukkende, men jeg synes det er meget hårdt at miste den nærhed vi har haft. Fra at vi har sovet ved siden af hinanden og han har ammet meget, til at jeg sover på sofaen og slet ikke ammer ham. Min kæreste er meget optaget af at det skal stoppe og vi er meget uenige. Vores søn fylder jo snart et år, så umiddelbart har han vel ikke brug for det mere, men jeg kunne egentlig godt tænke mig at blive ved bare en eller to gange i døgnet.
Jeg vil helst ikke være en mor der bare selv skal have sit behov dækket, men jeg er lidt i tvivl om hvad hans behov er.
Jeg håber du kan hjælpe mig lidt.
Med venlig hilsen
Karen