Ammestop eller ej

21. januar 2010

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Ammestop eller ej

Hej Helen.

Jeg skriver til dig fordi jeg er lidt fortvivlet. Jeg har en søn på 11,5 måned og er faktisk lige nu igang med at tage en kold tyrker med ham, han har ikke ammet i 5 dage nu. Det startede med at jeg måtte tage til Danmark (vi er lige flyttet til norge) til et møde hvor han så ikke fik noget bryst i to døgn. Min kæreste syntes så at vi lige så godt kunne stoppe helt, hvilket jeg så mere eller mindre frivilligt gik med til.

Der er som sagt nu gået 5 døgn og det går egentlig fint. Han er begyndt at spise meget mere og det er jo rigtig godt. Han sover også godt fra omkring 20 til 03, men derefter vågner han mange gange indtil omkring 6.30 hvor de så står op - det er min kæreste som sover sammen med ham og jeg sover på sofaen i denne her periode, hvor han skal afvænnes.

Han var egentlig vænnet af med at amme om natten indtil vi i november/december sidste år tog til Thailand, hvor vi alle sov i samme seng og det hele gik lidt i kage. Efter det har han været meget vågen om natten og ammet rigtig meget, hvilket også er gået ud over hans appetit om dagen. Det var selvfølgelig ikke godt, men vi holdt fast i amningen i ...

Annonce

... Thailand for at vi var sikre på at han fik væske nok.

Nu er vi altså fremme ved en total afvænning og det går også meget godt. Han gør et par gange om dagen tegn til at han gerne vil have bryst, men så prøver jeg at aflede ham ved at give ham noget at drikke eller lignende.

Det skal lige siges at han indtil videre får en banan ved 4 halv 5 tiden for at min kæreste kan få ham til at sove lidt længere.

Mit problem er at jeg ikke selv synes det er særlig rart. Jeg vil jo ikke have at han skal amme videre for min skyld udelukkende, men jeg synes det er meget hårdt at miste den nærhed vi har haft. Fra at vi har sovet ved siden af hinanden og han har ammet meget, til at jeg sover på sofaen og slet ikke ammer ham. Min kæreste er meget optaget af at det skal stoppe og vi er meget uenige. Vores søn fylder jo snart et år, så umiddelbart har han vel ikke brug for det mere, men jeg kunne egentlig godt tænke mig at blive ved bare en eller to gange i døgnet.

Jeg vil helst ikke være en mor der bare selv skal have sit behov dækket, men jeg er lidt i tvivl om hvad hans behov er.

Jeg håber du kan hjælpe mig lidt.

Med venlig hilsen
Karen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København