Brev:
Diverse overvejelser vedr. udvikling
21. januar 2010
Alder:
15 mdr.
Diverse overvejelser vedr. udvikling
Kære Helen
Det er efterhånden ved at være længe siden, at jeg har skrevet til dig sidst, men jeg har igennem længere tid brændt inde med flere spørgsmål, så nu melder jeg mig på banen igen.
Min datter er nu 15 mdr. og trives generelt rigtig godt. Hun er meget kærlig, sjov og smilende - elsker fange- og gemmelege, tumlelege, musik osv.
Rent udviklingsmæssigt har jeg dog visse bekymringer - som sikkert er ubegrundede, men jeg vil dog gerne høre din mening alligevel.
Min datter begyndte at kravle relativt sent (og mestrer det stadig ikke helt - men kommer dog hurtigt frem) og hun går stadig ikke. Hun er for nyligt begyndt at øve sig i at stå selv (få sekunder - men hun synes det er rigtig sjovt og spændende, og er meget stolt når det lykkes), og kan gå rundt om et bord, hvis hun holder fast, samt ved vores hænder - men altså ikke selv endnu.
Jeg er opmærksom på, at børn godt kan være op til 18 mdr. før de går, og at jeg nok må prøve at stimulere hende noget mere sansemotorisk - men er der nogle gode gå-øvelser eller andet, du kan anbefale? Eller tror du vi skal prøve at få hende checket et sted (mest også pga. den mærkelige kravlen, hvor hun ikke får det ene ben med)?
Rent sprogligt synes jeg heller ikke, at hun er så godt med. Hun siger lyde, men ikke egentlige ord, som hun (tilsyneladende) vil have os til at forstå. Hun siger "mam"- som regel om mad, men hun siger f.eks. ikke mor el. lign.?
Nogen gange tænker jeg, at det er os, der er for dårlige til at tolke hendes sprog? Jeg synes vi læser meget for hende og fortæller, hvad vi foretager os i dagligdagen osv., men det er sjældent at hun forsøge at efterligne et ord. Hun kan tydeligvis forstå, hvad vi siger- kan f.eks. kravle ned fra sofaen, hvis vi beder hende om det, finde bamsen, kan forstå at vi skal på legepladsen osv. Men igen; er der noget særligt jeg skal være opmærksom på? Jeg vil mene hun har en ok hørelse eftersom hun reagerer på vores opfordringer. Hvad tænker du?
Hun har i de sidste par måneder tydeligvis gennemgået en stor udvikling i forhold til selvstændighed og demonstrerer tit, at hun har sin egen vilje - vil pludselig ikke sove, vil ikke i flyverdragten osv. Jeg synes, at vi forsøger at imødekomme hende og være forstående, bruge ord for at vise, at det er ok at hun er sur over noget etc. - og det er da også langt fra altid, at hun protester over f.eks. at skulle sove, skulle have tøj på eller lign.
Men det undrer mig at hun konsekvent græder/protesterer når vi skal skifte hende? Hun vil gerne lege på puslebordet, klædes af osv. - men hun vil absolut ikke ligge ned og få skiftet ble, blive vasket osv. - og snor sig efter bedste evne. Nogen gange er vi nødt til at være to det!
Er det en normal reaktion ALTID at protestere ved skiftning i hendes alder - og hvad kan vi evt. gøre for at få hende til at synes, at det er ok igen? Det har stået på i i hvert tilfælde én måned nu, både herhjemme og hos bedsteforældrene, men ikke i pasningsordningen? Prøver hun grænser af og er det bedst, hvis vi siger "jamen du skal skiftes, selv om du måske ikke har lyst lige nu" - eller hvad vil du foreslå?
Så frygteligt kan det jo ikke være at blive skiftet - men hun bliver tit så ulykkelig, at ikke engang sutten hjælper...
Jeg ser frem til at læse dit svar.
Mange hilsner
Pigens mor