Svar: Amning efter brystbetændelse
16. januar 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Helle
I forbindelse med en brystbetændelse vil mælkemængden ofte falde og det kan gøre, at barnet naturligt begynder at afvise brystet mere og mere, fordi der skal arbejdes ekstra hårdt for føden. Det at barnet dier mindre og mindre på brystet gør, at mælkemængden nedsættes yderligere og så kommer man hurtigt ind i en dum cirkel ...
Mit bud er derfor at din mælkemængde er nedsat på dit venstre bryst og at han derfor skal arbejde ekstra meget for at få mælken ud der. Derfor 'gider' han ikke rigtigt og foretrækker at komme til den anden side hvor det hele går lidt lettere.
Tit kan man snyde børn, så prøv at amme ham i den traditionelle stilling på venstre side, hvor han ligger i din favn. Når han så slipper og ikke rigtigt vil spise mere, for at få det tømt, så tager du ham op, bøvser ham lidt, pludrer lidt osv. og så lægger du ham til samme bryst igen, men denne gang i tvillinge stilling. Det vil sige, hvor han ligger ud under din arm med kroppen.
Han bliver altså lagt på sin modsatte side, som du normalt ville gøre, hvis du lagde ham til modsatte bryst og vil derfor sandsynligvis tage fat igen og spise. Du snyder ham, så han tror at han er lagt til højre bryst og han når ikke at opfange at det er venstre bryst igen :)
Håber dette vil hjælpe dig lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske