Svar: Tynd mor og amning
6. januar 2010
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Som udgangspunkt vil din mælk være næringrig nok for din datter, selvom du taber dig - MEN nogle gange er amningen faktisk så hård for mor, altså at man som kvinde taber sig så meget, at det kan være hensigtsmæssigt at trappe lidt ned i amning og tilbyde evt. erstatning. Nogle gange sker det at kvinder taber sig så meget, at man af hensyn til mors velbefindende må anbefale ikke at amme ...
Det er derfor meget vigtigt at du mærker ordenligt efter, hvordan det går med amning og med dig. Hvis du bliver ved med at tabe dig, hvis du bliver svimmel, får det dårligt osv. fordi du bliver for tynd, så er amning altså ikke det vigtigste. Det er bedre for din datter at have en mor som kan tage vare på hende og som ikke ammer, end at have en mor, der tilsidst er 'suget' tør for kræfter - forstå mig ret :)
Det lyder som om at din datter er en sulten lille pige og det kan være meget fint at introducere et 3 skemåltid nu. Det er i princippet bedre at give hende 1 dl. 3 gange dagligt end 1½ dl. 2 gange dagligt og så følge efter med mælk. Hun skal i princippet ammet som hidtil, skemaden kommer bare ud over den mælk hun plejer at få, hvorfor den jo så også begynder at mætte hende mere. Mælken er både for at give hende mælk, men også for at sikre hendes væskebehov.
Du kan overveje om det ville være rart for jer begge eller måske jer alle tre på sigt, hvis I introducerede en flaske til natten. Det kunne være med til at aflaste dig og det er praktisk i forhold til at hun jo skal have mælk til hun er mindst 12 måneder. Hvis du ikke kan klare at amme hende så længe, så er det vigtigt at hun tager en flaske og kan få mme i stedet og venter I forlænge med at introducere flasken, så er der risiko for at hun afviser helt.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød, evt. med lidt frugtmos (anden type end om morgenen), vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes
Powernapper måske ½ times tid
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften/tidlig nat: Evt. amning 1-2 gange.
Mit råd går altså på at øge hende lidt i indtag af mad hele dagen igennem, evt. introducere en flaske dagligt og at du skal tænke på dig selv og dit velbefindende. Hvis mor ikke har det godt, så har lillepigen det jo heller ikke godt, så det er vigtigt også at medtænke dig i det her :)
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske