Svar: Tynd mor og amning

6. januar 2010

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Som udgangspunkt vil din mælk være næringrig nok for din datter, selvom du taber dig - MEN nogle gange er amningen faktisk så hård for mor, altså at man som kvinde taber sig så meget, at det kan være hensigtsmæssigt at trappe lidt ned i amning og tilbyde evt. erstatning. Nogle gange sker det at kvinder taber sig så meget, at man af hensyn til mors velbefindende må anbefale ikke at amme ...

Det er derfor meget vigtigt at du mærker ordenligt efter, hvordan det går med amning og med dig. Hvis du bliver ved med at tabe dig, hvis du bliver svimmel, får det dårligt osv. fordi du bliver for tynd, så er amning altså ikke det vigtigste. Det er bedre for din datter at have en mor som kan tage vare på hende og som ikke ammer, end at have en mor, der tilsidst er 'suget' tør for kræfter - forstå mig ret :)

Det lyder som om at din datter er en sulten lille pige og det kan være meget fint at introducere et 3 skemåltid nu. Det er i princippet bedre at give hende 1 dl. 3 gange dagligt end 1½ dl. 2 gange dagligt og så følge efter med mælk. Hun skal i princippet ammet som hidtil, skemaden kommer bare ud over den mælk hun plejer at få, hvorfor den jo så også begynder at mætte hende mere. Mælken er både for at give hende mælk, men også for at sikre hendes væskebehov.

Du kan ...

Annonce

... overveje om det ville være rart for jer begge eller måske jer alle tre på sigt, hvis I introducerede en flaske til natten. Det kunne være med til at aflaste dig og det er praktisk i forhold til at hun jo skal have mælk til hun er mindst 12 måneder. Hvis du ikke kan klare at amme hende så længe, så er det vigtigt at hun tager en flaske og kan få mme i stedet og venter I forlænge med at introducere flasken, så er der risiko for at hun afviser helt.

En plan for dagen kunne se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng

Morgen 7.30-8: Grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 12: Grød, evt. med lidt frugtmos (anden type end om morgenen), vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Eftermiddag 16: Ammes

Powernapper måske ½ times tid

Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca kl. 20

Sen aften/tidlig nat: Evt. amning 1-2 gange.

Mit råd går altså på at øge hende lidt i indtag af mad hele dagen igennem, evt. introducere en flaske dagligt og at du skal tænke på dig selv og dit velbefindende. Hvis mor ikke har det godt, så har lillepigen det jo heller ikke godt, så det er vigtigt også at medtænke dig i det her :)

Rigtig meget held og lykke fortsat.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.