Lange aftener

6. januar 2010

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Lange aftener

Kære Helen

Jeg skriver til dig, fordi vi efterhånden er ved at løbe helt sur i vores datters aften- og nattesøvnvaner og har brug for et råd til at komme videre.

Mie fyldte 5 mdr. her i juledagene. Hun er en glad pige – trives godt (8,5 kg og 70 cm). Men hun har haft en tendens til gerne at ville være meget vågen om aftenen. Hvis vi lægger hende i seng mellem kl. 20 og 21, hvor hun er træt og ”putteklar”, sover hun 99,9 % af gangene kun 45 min., hvorefter hun vågner og er i fuld vigør. Her underholder hun så indtil mellem kl. 23 og 24, hvor hun så endelig sover for natten. Til gengæld er hun selvsagt svær at få op om morgenen. Får hun lov, sover hun nemt indtil kl. 9, men hun bliver vækket mellem 7.30 og 8 for ikke at forstærke den ”sene” rytme. Resultatet er dog ofte, at hun pylrer meget om formiddagen, og det er en kamp at holde hende vågen 1½ time.

Vi lærte for længe siden at opgive troen på, at hun ville sove for natten, når hun blev træt kl. 20. Men når hun først er putteklar kl. 21, har vi i lang tid med optimisme håbet på, at lige netop den aften vil være aftenen, hvor hun nu sover for natten. Det er næsten aldrig sket. Tre kvarter, og hun er frisk. På det seneste har vi været nødt til at arbejde med følgende døgnrytme, for at undgå natteroderiet helt frem til midnat:

Mellem 6 og 7: Ammes og sover videre hos mor
7.30-8.00: Vækkes
9.15: Ammes og puttes til formiddagslur. Sover ca. 45-60 min i barnevognen.
11.00: Grød m. frugtmos
12.30: Ammes og puttes til middagslur. Sover ca. 2½ time i barnevognen.
15.30: Frugtmos
17.00: Ammes og sover ca. ½ time i barnevognen.
18.00: Grøntsagsmos
20.00: Ammes og sover powernap på 10 min. i armene på mor, hvorefter hun vækkes.
21.30: 200 ml mme og puttes for natten, sover ca. kl. 22.00
Mellem 01 og 02 – vågner og ammes, vågner ca. halvdelen af nætterne yderligere en gang i løbet af natten

På denne måde sover hun, som du kan se, omkring kl. 22. Hun får mme til natten, fordi jeg synes ...

Annonce

... hun sover lidt bedre på det. Når hun puttes for natten falder hun hen ved mig mens hun får flasken, men hun vågner lige, når jeg lægger hende over i sengen, hvorefter hun nusses lidt indtil hun sover helt.

Men mit spørgsmål er, om det virkelig kan være rigtigt, at vi er nødt til at lægge powernappen kl. 20 ind for at forhindre at hun holder hus indtil midnat? Hun er meget træt omkring kl. 20, og man kan virkelig ikke holde hende vågen længere. Men hvis vi putter hende for natten, vågner hun helt sikkert efter tre kvarter. Dvs. så ser planen ud som ovenfor, blot med mme i stedet for amning kl. 20, og så vågen fra 20.45-23/24-stykker.

I går tog hun allerede powernappen på de 10 min kl. 19, og derfor prøvede jeg optimistisk at putte hende for natten kl. 21, da hun igen var rigtig træt. Men 21.45 meldte hun sig på banen igen og sov først igen 00.15. Og her til morgen er hun så rigtig træt! Så jeg synes heller ikke rigtig, jeg kan vække hende tidligere, end jeg gør.

Når hun vågner efter de tre kvarter forsøger jeg altid at få hende til at sove igen. Vi har prøvet at lade hende ligge og underholde sig selv – efter et stykke tid gider hun ikke det mere, men begynder at græde. Det hjælper ikke at nusse, give sut mv. Jeg har også prøvet at amme hende og lade hende falde hen ved mig, men hun sover kun meget let og vågner helt, når jeg lægger hende – og kan ikke dysses i søvn igen. Jo længere vi lader hende ligge eller jo flere gange, jeg forsøger at få hende til at falde hen ved mig, jo mere vågen bliver hun. Og efter lidt tid står det klart, at ”søvntoget”, som du vist kalder det, er kørt. Så tager vi hende med ind i stuen, hvor hun ligger og leger, og så kommer næste ”tog” mellem 23 og 24… Hun virker dog stadig træt, selvom hun kan ligge og lege. Vil bare ikke overgive sig til søvnen, hvis vi forsøger for tidligt.

Jeg håber, du har et godt råd, for jeg synes godt nok det er nogle laaaange aftener nogen gange.

Mange venlige hilsner
Mies mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor