Svar: Utålmodig ved aftenamning
19. december 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Mor
Det er meget normalt at man i 3 måneders alderen får lidt fornemmelsen for at mælkemængden ikke længere er helt så høj. Det handler ofte om at barnet i denne alder, er så nysgerrig og opmærksom på verden, at det naturligt har svært ved at koncentrere sig omkring brystet og det at spise i løbet af dagen. Samtidig begynder børn i denne alder ofte også at sove mere kortvarigt, det kan virke lidt som om at de ikke vil gå glip af noget, så de virker pludselig mere vågne og mere søgende end tidligere. Det betyder at man godt kan komme ind i en rytme, hvor barnet begynder at slatspise og slatsove lidt hele dagen igennem og det er den rytme, du lige nu skal prøve at lave om på.
Det øger din mælkemængde at amme hyppigt. Det vil sige, at det giver mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Det giver også mere mælk at amme fra begge bryster i stedet for kun at amme fra et bryst - dog er det jo stadig vigtigt at barnet dier længe nok til at få den lidt federe mælk med ud, som du også er opmærksom på :)
Du skal naturligvis medtænke at din datter er så stor nu at hun naturligt kan have brug for lidt mere at spise og derfor har brug for at få sat mælkemængden lidt op - men det kan også sagtens handle om at hun netop fordi hun er blevet større og stærkere, nu er i stand til at 'tømme' brystet på kortere tid og at hun derfor ikke nødvendigvis behøver mere, når hun har diet i 10 minutter ...
Men for at være på den sikre side, så vil jeg foreslå dig at du lige nu forsøger at køre en rytme, hvor du ammer hende fra begge bryster mellem hver lur. Start med at give hende det ene bryst, når hun vågner af en lur og sørg for at hun spiser godt og længe der. Herefter skal hun bøvse, leges med, pludres med osv. og inden hun så skal sove igen, så skifter du hende og ammer hende så fra modsatte bryst. På den måde får du givet hende fra begge bryster mellem hver lur.
Det kan godt være at hun kun dier få minutter fra modsatte side inden hun er parat til at blive puttet og det er helt okay. Andre gange spiser hun måske mere og det er også i orden. Det er et tilbud som hun selv skal have lov til at regulere :)
Næste gange du ammer, så starter du så der, hvor hun tog toppen sidst, sørger for at hun spiser i bund der, pludrer, leger, skifter og tilbyder så modsatte side inden hun igen skal sove.
Hvis du kører efter dette princip - eller forsøger, når det kan lade sig gøre (du kan jo ikke tvinge hende til at spise, hvis hun ikke vil :)) så vil du sandsynligvis opleve at din mælkemængde er øget lidt i løbet af 1½-2 døgn og at der så igen kommer lidt ro på lillepigen om aftenen :)
Rigtig meget held og lykke, dejligt at amningen i øvrigt går så godt - det lyder som om at I nyder det begge to :)
Tak for dine pæne ord til mig og rigtig glædelig jul til jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske