Svar: Utålmodig ved aftenamning

19. december 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mor

Det er meget normalt at man i 3 måneders alderen får lidt fornemmelsen for at mælkemængden ikke længere er helt så høj. Det handler ofte om at barnet i denne alder, er så nysgerrig og opmærksom på verden, at det naturligt har svært ved at koncentrere sig omkring brystet og det at spise i løbet af dagen. Samtidig begynder børn i denne alder ofte også at sove mere kortvarigt, det kan virke lidt som om at de ikke vil gå glip af noget, så de virker pludselig mere vågne og mere søgende end tidligere. Det betyder at man godt kan komme ind i en rytme, hvor barnet begynder at slatspise og slatsove lidt hele dagen igennem og det er den rytme, du lige nu skal prøve at lave om på.

Det øger din mælkemængde at amme hyppigt. Det vil sige, at det giver mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Det giver også mere mælk at amme fra begge bryster i stedet for kun at amme fra et bryst - dog er det jo stadig vigtigt at barnet dier længe nok til at få den lidt federe mælk med ud, som du også er opmærksom på :)

Du skal naturligvis medtænke at din datter er så stor nu at hun naturligt kan have brug for lidt mere at spise og derfor har brug for at få sat mælkemængden lidt op - men det kan også sagtens handle om at hun netop fordi hun er blevet større og stærkere, nu er i stand til at 'tømme' brystet på kortere tid og at hun derfor ikke nødvendigvis behøver mere, når hun har diet i 10 ...

Annonce

... minutter ...

Men for at være på den sikre side, så vil jeg foreslå dig at du lige nu forsøger at køre en rytme, hvor du ammer hende fra begge bryster mellem hver lur. Start med at give hende det ene bryst, når hun vågner af en lur og sørg for at hun spiser godt og længe der. Herefter skal hun bøvse, leges med, pludres med osv. og inden hun så skal sove igen, så skifter du hende og ammer hende så fra modsatte bryst. På den måde får du givet hende fra begge bryster mellem hver lur.

Det kan godt være at hun kun dier få minutter fra modsatte side inden hun er parat til at blive puttet og det er helt okay. Andre gange spiser hun måske mere og det er også i orden. Det er et tilbud som hun selv skal have lov til at regulere :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Næste gange du ammer, så starter du så der, hvor hun tog toppen sidst, sørger for at hun spiser i bund der, pludrer, leger, skifter og tilbyder så modsatte side inden hun igen skal sove.

Hvis du kører efter dette princip - eller forsøger, når det kan lade sig gøre (du kan jo ikke tvinge hende til at spise, hvis hun ikke vil :)) så vil du sandsynligvis opleve at din mælkemængde er øget lidt i løbet af 1½-2 døgn og at der så igen kommer lidt ro på lillepigen om aftenen :)

Rigtig meget held og lykke, dejligt at amningen i øvrigt går så godt - det lyder som om at I nyder det begge to :)

Tak for dine pæne ord til mig og rigtig glædelig jul til jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!