Brev:
Døgnrytme og amning?
19. december 2009
Alder:
11 mdr.
Døgnrytme og amning?
Hej Helen,
Så er vores søn næsten 11 måneder gammel, og det går bare super godt med ham :o) Han har fået 6 tænder, sidder selv, øver sig i at stå selv, kravler omkring og er i det hele tage bare sådan en glad dreng. Dejligt!!
Jeg skriver til dig, fordi jeg er kommet lidt i tvivl om, hvorvidt jeg godt kan stoppe med amningen nu? Jeg ammer ham kun én gang i døgnet, lige inden han skal i seng. Og det sidste stykke tid har han ikke været særlig interesseret og drikker kun lige max. 5 minutter - og det virker faktisk som om, at han nærmere bare leger med brystet fordi det er sjovt, og ikke fordi han egentligt er tørstig...
Men han er lige startet i vuggestue (som han ELSKER), så jeg tænkte jo, at det måske ikke var lige nu, at jeg skulle droppe amningen, når der er så mange nye indtryk i hans hverdag? Derudover er han vældig forkølet lige nu, og har været syg med feber og voldsom hoste i næsten en uge (det er dog ved at være bedre nu).
Hans døgnrytme ser således ud:
kl. 6.00 Vågner og kommer ind i vores seng og putter, og vi ligger og snakker lidt og hygger
kl. 7.00 Vi står op, og han får tør numse og tøj på og kommer ind og leger imens vi laver morgenmad.
kl. 7.30 Morgenmad (Nestlé havregrød, da han ikke vil have almindelig havregrød. Lidt frugtmos ovenpå. Sødmælk i kop at drikke til)
kl. 8.30 Vuggestue, hvor de som regel får boller/knækbrød og frisk frugt ved 9-tiden.
kl. 10.00 formiddagslur (han sover 2-3 timer)
kl. 12.30 frokost (en skive rugbrød med fisk eller leverpostej. 1 banan eller andet frugt. 1 ostehapser. Sødmælk i kop)
kl. 14.30 Eftermiddagslur (han sover 1-2 timer)
kl. 17.00 frugt, f.eks. en mandarin eller kiwi. Nogen gange også en bolle, eller her i december har han fået æbleskiver et par gange, hvilken han er helt vild med.
kl. 18.30 Aftensmad (han spiser ALT, så han får bare det samme som os. Dertil sødmælk i kop)
kl. 19.00-19.30 Jeg ammer ham og han bliver puttet. Han sover som regel efter 5-10 minutter, og falder selv i søvn. Han vil dog gerne lige have en tår vand, når han først er blevet puttet i sin seng, derefter sover han med det samme.
Han vågner som regel 2-3 gange i løbet af natten, men vi kan som regel nøjes med at give ham sutten eller lidt vand, og så sover han videre.
Han spiser rigtig meget i løbet af dagen. Og han drikker også rigtig fint. Så kan jeg droppe amningen helt nu?
Kan vi gøre noget for at vænne ham af med at ville have vand i løbet af natten? Det ville jo være rarere for os alle, hvis han kunne sove igennem - men det er måske for meget forlangt i den alder?
Sidst vil jeg også lige spørge dig omkring hans søvn i løbet af dagen. Han får 4-5 timer fordelt på to lure. Sover mest om formiddagen. Men nu er han som sagt lige startet i vuggestue, og der sover de fleste børn kun 1 gang i løbet af dagen, så Mikkels sovetider er helt skæve af de andre (de spiser f.eks. frokost kl. 11.00, når han sover, og så sover de andre børn kl. 12-14, når Mikkel er vågen...).
Skal vi prøve at rykke på hans to lure, og i så fald til hvornår? Jeg mener ikke, at han er klar til kun at sove én gang, når han stadig tager 4-5 timer. Og han sover jo ca. 11. timer om natten også, så han er vel bare et af de børn, som har et stort søvnbehov?
Nå, håber ikke at det blev for rodet ;o)
Rigtig glædelig jul og på forhånd tak for svar.
Kærlig hilsen
Karina