Døgnrytme og amning?

19. december 2009

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Døgnrytme og amning?

Hej Helen,

Så er vores søn næsten 11 måneder gammel, og det går bare super godt med ham :o) Han har fået 6 tænder, sidder selv, øver sig i at stå selv, kravler omkring og er i det hele tage bare sådan en glad dreng. Dejligt!!

Jeg skriver til dig, fordi jeg er kommet lidt i tvivl om, hvorvidt jeg godt kan stoppe med amningen nu? Jeg ammer ham kun én gang i døgnet, lige inden han skal i seng. Og det sidste stykke tid har han ikke været særlig interesseret og drikker kun lige max. 5 minutter - og det virker faktisk som om, at han nærmere bare leger med brystet fordi det er sjovt, og ikke fordi han egentligt er tørstig...

Men han er lige startet i vuggestue (som han ELSKER), så jeg tænkte jo, at det måske ikke var lige nu, at jeg skulle droppe amningen, når der er så mange nye indtryk i hans hverdag? Derudover er han vældig forkølet lige nu, og har været syg med feber og voldsom hoste i næsten en uge (det er dog ved at være bedre nu).

Hans døgnrytme ser således ud:

kl. 6.00 Vågner og kommer ind i vores seng og putter, og vi ligger og snakker lidt og hygger

kl. 7.00 Vi står op, og han får tør numse og tøj på og kommer ind og leger imens vi laver morgenmad.

kl. 7.30 Morgenmad (Nestlé havregrød, da han ikke vil have almindelig havregrød. Lidt frugtmos ovenpå. Sødmælk i kop at drikke til)

kl. 8.30 Vuggestue, hvor de som regel får boller/knækbrød og frisk frugt ved 9-tiden.

kl. 10.00 formiddagslur (han sover 2-3 timer)

kl. 12.30 frokost (en skive rugbrød med fisk eller leverpostej. 1 banan eller andet frugt. 1 ostehapser. Sødmælk i kop)

kl. 14.30 Eftermiddagslur (han sover 1-2 timer)

kl. 17.00 frugt, f.eks. en mandarin eller kiwi. ...

Annonce

... Nogen gange også en bolle, eller her i december har han fået æbleskiver et par gange, hvilken han er helt vild med.

kl. 18.30 Aftensmad (han spiser ALT, så han får bare det samme som os. Dertil sødmælk i kop)

kl. 19.00-19.30 Jeg ammer ham og han bliver puttet. Han sover som regel efter 5-10 minutter, og falder selv i søvn. Han vil dog gerne lige have en tår vand, når han først er blevet puttet i sin seng, derefter sover han med det samme.

Han vågner som regel 2-3 gange i løbet af natten, men vi kan som regel nøjes med at give ham sutten eller lidt vand, og så sover han videre.

Han spiser rigtig meget i løbet af dagen. Og han drikker også rigtig fint. Så kan jeg droppe amningen helt nu?

Kan vi gøre noget for at vænne ham af med at ville have vand i løbet af natten? Det ville jo være rarere for os alle, hvis han kunne sove igennem - men det er måske for meget forlangt i den alder?

Sidst vil jeg også lige spørge dig omkring hans søvn i løbet af dagen. Han får 4-5 timer fordelt på to lure. Sover mest om formiddagen. Men nu er han som sagt lige startet i vuggestue, og der sover de fleste børn kun 1 gang i løbet af dagen, så Mikkels sovetider er helt skæve af de andre (de spiser f.eks. frokost kl. 11.00, når han sover, og så sover de andre børn kl. 12-14, når Mikkel er vågen...).

Skal vi prøve at rykke på hans to lure, og i så fald til hvornår? Jeg mener ikke, at han er klar til kun at sove én gang, når han stadig tager 4-5 timer. Og han sover jo ca. 11. timer om natten også, så han er vel bare et af de børn, som har et stort søvnbehov?

Nå, håber ikke at det blev for rodet ;o)

Rigtig glædelig jul og på forhånd tak for svar.

Kærlig hilsen
Karina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder