Svar: Trappe ned med amning

7. december 2009

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Annette

Det er altid bedst at stoppe amning på et tidspunkt hvor både mor og barn er parate til det, så går det lettest .. men i forhold til din datters alder og det faktum at I skal være væk fra hinanden i 3 dage, når hun er knap et år - ja så lyder det også oplagt at udnytte dette til at få stoppet amningen helt :)

Med den alder din datter har nu, så vil 3 amninger (eller flasker) normalt være tilstrækkeligt til at dække hendes behov for mælk, ved siden af den mængde mælk og væske hun kan indtage via mad og kop i løbet af dagen. De 3 amninger ligger mest hensigtsmæssigt aften, sen aften og tidlig morgen og det er således amningerne om dagen der forsvinder først. I nogle familier lykkes det dog at få barnet til at sove uden bryst en gang mellem 22-04 hvis barnet får inden middagsluren som hos jer og du kan overveje om den model er bedre for jer. Men ellers er det altså normalt væk med amningerne om dagen først.

De tre amninger bibeholdes til hun er ca 10 måneder, herefter skæres så ned til ca 2 amninger. De vil ofte ligge aften og sen aften (kl. 20 og 24) eller aften og meget tidlig morgen (kl. 20 og 04) og derudover vil barnet ikke blive ammet.

Omkring 12 måneders alderen forsvinder så den meget tidlige morgenamning og amningen inden putning om aftenen kan i princippet bibeholdes sålænge både mor og barn har det godt med det.

Denne sidste amning erstattes stille og roligt af en kop mælk, en banan og en godnathistorie og når jeres datter skal passes vil hun derfor kunne få dette af sine bedsteforældre og når du kommer hjem er nye rutiner derfor indført ... Det er altså muligt at du ved at fjerne en amning af gangen de næste 3 måneder kan nå frem til at stoppe helt netop i forbindelse med at I skal af sted.

En plan for dagen med 3 amninger til et barn på 8-9 måneder ser således ud:

Tidlig ...

Annonce

... morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Formiddagslur

Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med godt kogte pastaskruer, små stykker af indmaden af en frikadelle, en kartoffelbåd, ½ hårdkogt æg osv. og suppleres gerne med grøntsagsmos stadig væk så der både er mad i stykker og mos. Vand af kop.

Puttes til middagslur (amningen kan sandsynligvis begyndes at fjernes, men nogen vælger at bibeholde denne og i stedet forsøge at fjerne en af aften/natamningerne)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. en lille portion tykmælk med frugtmos, revne æbler eller lignende, vand af kop.

Aften 18: Mere og mere familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der er moset mad og mad i stykker og maden smager af noget. Vand af kop.

Kan evt. suppleres med en godnatgrød inden sengetid.

Ammes og puttes til natten ca 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig.

Hvis man vil forsøge at give mælk inden middagslur og springe en amning over om natten i stedet, så kan du forsøge at springe enten amningen kl 23-24 eller amningen tidlig morgen over. Du kan gøre det at du tilbyder brystet som nu, men trækker brystet til dig så hun stille og roligt lærer at sove uden at fylde sig med mælk. Samtidig skal hun så beroliges og lulles til ro på en anden måde, - kærtegn, beroligende ord osv. som du sætter i stedet for amningen og som overtager måden at falde i søvn på. Det kan meget fint være nogle rutiner som far og bedsteforældre også kan overtage, når du ikke er der.

Jeg håber at du kan bruge ovenstående plan og tanker videre, rigtig god ferie, når den tid kommer :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt