Svar: Forskellige anbefalinger for amning og flaske
14. oktober 2009
Alder:
14 mdr.
Kære Julie
Tak for dit brev og dit meget gode spørgsmål :)
Jeg kan sagtens forstå dine tanker, det kan virke mærkeligt at man anbefaler "amning så længe mor og barn har det godt med det" og "væk fra sutteflasken i 1 års alderen" - årsagenerne er flere.
For det første handler det om mælkeindtag, børn drikker forholdsvis store mængder mælk af flaske og der er en risiko for at barnet simpelthen drikker sig mæt i mælk og derfor ikke har plads til tilstrækkeligt med rigtig mad. Det har betydning bl.a for jernoptaget, men også for optaget af de mikronæringsstoffer, vitamniner og mineraler, som barnet skal have fra maden.
Selvom børn ammes en enkelt gang i døgnet efter 12 måneders alderen, så vil mængden af modermælk barnet får ved brystet ofte være betydeligt mindre end den mængde mælk barnet drikker af en flaske.
Det er også sådan at børn ofte begynder at blive tilbudt anden form for mælk eller anden form for væske i flasken, når barnet bliver ældre. En sutteflaske er i princippet til brug for modermælkserstatning og anden form for mælk, saft, te og lignende som forældre nogle gange kommer i flasker bør tilbydes af en kop. En enkelt amning har her fortsat et tilbud til barnet om en mælkesammensætning der passer til barnets alder.
Og så spiller det med tænderne naturligvis også ind - men du har her selvfølgelig ret i at det kan klares med tandbørstning og lige i forhold til tænderne, kan modermælk heller ikke siges at være af det bedste ;)
Så er der det med at barnet bliver holdt i en babyrolle og ja, her kan man naturligvis sige at det samme sker, hvis man ammer meget længe og man kan også diskutere, hvor lang tid man bør amme - netop, hvad er barnets behov og hvad er mors behov.
WHO anbefaler amning - gerne til barnet er 2 år, det har blandt andet betydning i forhold til brystkræft - risikoen for brystkræft hos kvinder falder jo længere tid de ammer.
Samtidig skal man dog også huske på at vi i DK ikke har behov for at amme i årevis, når det handler om børns sundhed. Vi har i Danmark ikke problemer med rent drikkevand eller lignende og der er således ikke sundhedsmæssigt behov for at blive ammet i flere år, som der kan være i andre lande.
Det skal her også nævnes at i Danmark er vores bryster en del af vores sexualitet og derfor vil det for mange være grænseoverskridende at amme et barn som er mere end 1-2 år gammelt. Det er helt fint og acceptabelt at amme et spædbarn eller en baby, men når barnet når den alder, hvor man går hånd i hånd med mor ind og lægger sig i dobbeltsengen, så bliver det for mange grænseoverskridende. Simpelthen fordi det at ligge sammen i sengen og have så tæt fysisk kontakt forbindes med noget sexuelt i vores kultur …
Derfor siger vi at tidspunktet for ammestop må afhænge helt af hvordan man som mor og barn har det bedst og det er vigtigt at lytte til sit barn og de signaler barnet sender.
Der er altså i forhold til amning lidt andre ting der spiller ind (blandt andet forebyggelse af brystkræft) som man kan sige ikke har betydning, når man giver flaske. Her må man i stedet prøve at se på barnets behov og faktisk vil de fleste børn, når de er mellem 12-18 måneder foretrække en godnathistorie og en kop mælk fremfor flasken. Det handler om at få skabt en ny måde at putte på, give nærhed på og acceptere at barnet nu er det ældre og ikke længere behøver blive lullet til ro af en flaske.
Der er jo hele tiden forskellige tidspunkter i barnets liv, hvor der begynder en ny æra og i 12-18 måneders alderen starter ofte den tid, hvor flasken altså slutter og noget andet og bedre sættes i stedet.
Jeg håber du kan bruge mine tanker her videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske