Svar: Forskellige anbefalinger for amning og flaske

14. oktober 2009

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Julie

Tak for dit brev og dit meget gode spørgsmål :)

Jeg kan sagtens forstå dine tanker, det kan virke mærkeligt at man anbefaler "amning så længe mor og barn har det godt med det" og "væk fra sutteflasken i 1 års alderen" - årsagenerne er flere.

For det første handler det om mælkeindtag, børn drikker forholdsvis store mængder mælk af flaske og der er en risiko for at barnet simpelthen drikker sig mæt i mælk og derfor ikke har plads til tilstrækkeligt med rigtig mad. Det har betydning bl.a for jernoptaget, men også for optaget af de mikronæringsstoffer, vitamniner og mineraler, som barnet skal have fra maden.

Selvom børn ammes en enkelt gang i døgnet efter 12 måneders alderen, så vil mængden af modermælk barnet får ved brystet ofte være betydeligt mindre end den mængde mælk barnet drikker af en flaske.

Det er også sådan at børn ofte begynder at blive tilbudt anden form for mælk eller anden form for væske i flasken, når barnet bliver ældre. En sutteflaske er i princippet til brug for modermælkserstatning og anden form for mælk, saft, te og lignende som forældre nogle gange kommer i flasker bør tilbydes af en kop. En enkelt amning har her fortsat et tilbud til barnet om en mælkesammensætning der passer til barnets alder.

Og så spiller det med tænderne naturligvis også ind - men du har her selvfølgelig ret i at det kan klares med tandbørstning og lige i forhold til tænderne, kan modermælk heller ikke siges at være af det bedste ;)

Så er der det med at barnet bliver holdt i en babyrolle og ja, her kan man naturligvis sige at det samme sker, hvis man ammer meget længe og man kan også diskutere, hvor lang tid man bør amme - netop, hvad er barnets behov og hvad er mors behov.

WHO anbefaler amning - gerne til barnet er 2 år, det har blandt andet betydning i forhold til brystkræft - ...

Annonce

... risikoen for brystkræft hos kvinder falder jo længere tid de ammer.

Samtidig skal man dog også huske på at vi i DK ikke har behov for at amme i årevis, når det handler om børns sundhed. Vi har i Danmark ikke problemer med rent drikkevand eller lignende og der er således ikke sundhedsmæssigt behov for at blive ammet i flere år, som der kan være i andre lande.

Det skal her også nævnes at i Danmark er vores bryster en del af vores sexualitet og derfor vil det for mange være grænseoverskridende at amme et barn som er mere end 1-2 år gammelt. Det er helt fint og acceptabelt at amme et spædbarn eller en baby, men når barnet når den alder, hvor man går hånd i hånd med mor ind og lægger sig i dobbeltsengen, så bliver det for mange grænseoverskridende. Simpelthen fordi det at ligge sammen i sengen og have så tæt fysisk kontakt forbindes med noget sexuelt i vores kultur …

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Derfor siger vi at tidspunktet for ammestop må afhænge helt af hvordan man som mor og barn har det bedst og det er vigtigt at lytte til sit barn og de signaler barnet sender.

Der er altså i forhold til amning lidt andre ting der spiller ind (blandt andet forebyggelse af brystkræft) som man kan sige ikke har betydning, når man giver flaske. Her må man i stedet prøve at se på barnets behov og faktisk vil de fleste børn, når de er mellem 12-18 måneder foretrække en godnathistorie og en kop mælk fremfor flasken. Det handler om at få skabt en ny måde at putte på, give nærhed på og acceptere at barnet nu er det ældre og ikke længere behøver blive lullet til ro af en flaske.

Der er jo hele tiden forskellige tidspunkter i barnets liv, hvor der begynder en ny æra og i 12-18 måneders alderen starter ofte den tid, hvor flasken altså slutter og noget andet og bedre sættes i stedet.

Jeg håber du kan bruge mine tanker her videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder