Svar: Sulten eller ej
21. september 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Pernille
Det lyder som om at Alfred har det godt med Movicol ... dejligt, men også godt at lægen er inde over - det anbefales nemlig normalt ikke til børn under 6 måneder, så vidt jeg er orienteret og gives altid kun i samarbejde med læge.
Det lyder som om at du har fint med mælk om morgenen og i løbet af formiddagen - det er meget normalt at mælkemængden er betydeligt større her, du har sovet om natten, du producerer mere af det mælkestimulerende hormon om natten og der er generelt bare mere ro på først på dagen.
I løbet af dagen aftager mælkemængden, der er fortsat mælk men mælkevolumen er mindre og barnet spiser derfor hyppigere om aftenen. Netop fordi barnet spiser hyppigt, så får de små mængder af koncentreret mælk, som giver barnet en mæthed og alligevel fylder barnet godt op til natten. At børn sover længere stræk og der går længere tid mellem amningerne først på dagen er således naturligt og at børn sover kortere stræk og søger brystet meget hyppigt om aftenen er ligeså naturligt.
Når din dreng har svært ved at koncentrere sig om brystet i løbet af dagen, så kan det meget vel tænkes at hænge sammen med at han skal arbejde lidt ekstra for at få sin mælk. Han er vant til at han på flasken bare sutter og så kommer mælken i en lind strøm og sådan er det ikke når han dier på brystet. Samtidig er der jo så i løbet af dagen mindre mælkemængde og derfor skal han der arbejde lidt ekstra og så bliver han frustreret - jeg tænker altså at din fornemmelse her er rigtig :)
Du kan gøre det, at du starter med at stimulere brystet og få mælken til at løbe lidt inden du lægger til. Du kan også med fordel tage en lille sprøjte 1-2 ml og dryppe lidt mælk (modermælk eller mme) ind i mundvigene på ham, når han ligger ved brystet, så han kan smage og mærke at der er noget at komme efter og derfor atter tager fat.
Derudover vil det være rigtig godt at du lægger ham til i flere stillinger. Det vil være en rigtig god idé at du starter med at amme ham i den traditionelle stilling, hvor han ligger i din favn og når han så slipper, tager fat, slipper osv. så tager du ham op, vender ham rundt og lægger ham til samme bryst igen men i tvillingstilling.
Det har for det første den fordel at han tror han er lagt til modsatte bryst og derfor naturligt tager fat og dier. Men også den fordel at han får stimuleret og tømt dit bryst bedre og derved får den lidt federe og mere mættende mælk med ud.
Hvis han herefter stadig virker søgende, så kan det, alt efter tidspunkt på dagen og dit overskud, være relevant at tilbyde ham lidt ekstra mælk på flaske hvorefter han kan sove. Men falder han til ro hos far med en sut i munden, så er det ikke sult der tynger ham :)
Det kan godt være at han i en periode naturligt vil die hyppigere hos dig, end han plejer, når han får flaske som supplement. For mme mætter mere end modermælk. Det er derfor jeg skriver at du skal have overskud til det og ellers må du supplere som hidtil ... Men jo hyppigere du ammer, jo mere mælk producerer du også og jo mere rolig vil han naturligt blive ved brystet. Jo mere flaske du giver, jo mindre mælk vil der være og jo mere frustreret vil han være ved brystet.
En gang imellem kan flasken bruges til at vurdere netop "sulten eller ej", for har du ammet ham som ovenfor beskrevet og tager han kun 25 ml efterfølgende - så er han ikke sulten. Men sluger han en flaske med 100ml efter amning, så er han sulten og så er det et reelt behov og han har ikke fået, hvad han har behov for ...
Tegn på at din dreng trives med amning er:
Det er vigtigt at du kan mærke at du har mælk. Brysterne skal føles tunge og når din dreng har spist hos dig, skal de virke mere bløde og eftergivelige. Det er som sagt helt normalt at kunne mærke at mælkemængden er størst først på dagen og mindre om aftenen.
Når din dreng spiser hos dig, kan du høre og se at han spiser med en god rytme. I begyndelsen spiser han hurtigt, men stille og roligt mere rytmisk og du kan høre at han synker mælken. Du kan også se mælk i mundvigene på ham, både når han spiser og når han slipper. Han virker mæt, glad og tilfreds når han slipper og ofte vil han i forbindelse med amning falde veltilpas i søvn.
Han vil melde sig selv til måltiderne og du lægger ham til brystet, når han har lyst. En gang imellem dier han kortvarigt og tager kun toppen for at slukke sin tørst, men de fleste gange vil han die i længere tid, hvor du fornemmer at han spiser et egentligt måltid. Du skal regne med at amme mindst 6 gange i døgnet (hovedmåltider), gerne mere, hvis han viser behov for det.
Du kan også se at hans mave fungerer godt. Afføringen er grødet, gul og kommer hyppigt.Han må ikke have svært ved at komme af med afføringen. Han tisser mindst 6 gange i døgnet (svarende til det du ammer) og urinen er klar. Tit tisser han måske lige når han får bleen af ...
Og så er det naturligvis vigtigt at han tager godt på og tommelfingerreglen lyder at din dreng i starten skal tage ca. 200g på om ugen, meget gerne mere.
Derudover skal din dreng virke glad, rolig og tilfreds. Han spiser og sover og når han er vågen, så har han overskud til at pludre og være i kontakt med dig. Han kan endnu ikke være vågen i mere end et par timer af gangen, så skal han have mad og sove igen. Men når han er vågen, så er han aktiv og interesseret i omgivelserne og især i dit ansigt og din stemme.
Tilsidst vil jeg lige nævne at du også kan få en homonspray hos lægen - en syntocinonspray, som hjælper på nedløbsrefleksen. Altså som får mælken til at løbe hurtigere ud til barnet. Den må ikke gives til kvinder med depressive tendenser. Tal med lægen om hvorvidt det vil være en mulighed for dig. Man tager et pust i hvert næsebor inden amning og barnet lægges til.
Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske