Brev:
Sulten eller ej
21. september 2009
Alder:
2 mdr.
Sulten eller ej
Hej Helen.
Så er jeg her igen. Tak for dine tidligere svar. Synes lige, jeg vil fortælle dig, at Alfred har fået Mylicon dråber næsten siden fødslen, men vi er i tvivl om de overhovedet hjælper. Efter samtale med sundhedsplejersken og lægen får han nu Movicol i stedet for Laktulose, og det har sat gang i maven igen, så han nu kommer af med afføring :-)
Jeg skriver til dig nu, fordi jeg er vældig meget i tvivl om, hvordan jeg kan se på Alfred, om han er sulten eller ej.
Jeg er meget usikker på, om jeg har mælk nok til ham sidst på dagen (eftermiddag og først på aftenen), hvorfor han ofte er blevet suppleret med flaske. Men efter et besøg af sundhedsplejersken i sidste uge, opfordrede hun mig til at stoppe med flaskerne og tro på, at jeg har mælk nok, fordi Alfred jo gylper virkelig meget og næsten dagligt har rigtig ondt i maven (trækker benene op under sig, knytter hænderne, presser så han er helt blå i hovedet, skriger). Han vejer nu 5600 og måler 59 cm, så han tager jo rigtig godt på, og det er derfor, hun mener, vi bør eksperimentere med mængden af mad.
Grunden til, jeg er i tvivl, om jeg har mælk nok, er, at han efter ganske kort tid (2-5 min.) ved brystet bliver vældig frustreret. Han sutter, slipper brystet, sparker, basker med armene, klynker, tager brystet igen, slipper... Når jeg så ligger ham til det andet bryst, sutter han igen i nogle få minutter, og så starter det samme 'show' igen.
I min optik kan det handle om to ting: Enten at jeg ikke har mælk nok, eller at han er gal, fordi det ikke løber hurtigt nok, og han skal arbejde ekstra for føden. Hvad tror du, det skyldes?
Han vil gerne sutte først på dagen og om natten. Der er det ikke noget problem.
Jeg synes, det er svært at læse ham i i øjeblikket forhold til sult. Hans hænder kører rundt i munden på ham konstant, og han er blevet mere afvisende overfor sin sut, som han ellers har været glad ved. De seneste dage har vi flere gange oplevet, at jeg har svært ved at trøste ham, når han har sin urolige periode sidst på eftermiddagen og først på aftenen (det starter mellem kl. 15-17 og stopper først når han bliver puttet mellem kl. 19-20 - nogle gange fortsætter det). Når han kommer over til mig, smider han sutten, fingrene drøner ind i munden og han kører mere og mere op. Når han kommer over til sin far, er han faldet mere til ro de seneste dage. Er det fordi, han tror, han skal spise, når han er hos mig?
Tidligere har et godt tegn på sult været, når han har stukket fingrene i munden, men det gør han hele tiden nu, og det kan vel ikke være fordi, han er sulten? Det er enormt frustrerende, at jeg ikke kan trøste ham, og at jeg er så usikker på sult / spiseriet.
Når jeg 'er' her alligevel, vil jeg også gerne høre dig om søvn.
Alfred sover som regel en rigtig god lur først på dagen. Mellem 2-3½ time fra kl. ca. 9. Herefter er det helt tilfældigt, om han sover mere end et par korte powernaps resten af dagen. Når han vågner efter sin første lur kommer han op, bliver ammet, bøvset, puslet, leget med, ammet igen og puttet. Alt dette sker på 1-1½ time. Så er han træt igen (øjnene ruller, han er vrøvlet, gaber, er ved at falde i søvn hos mig). Han falder som regel også i søvn, men ofte vågner han igen efter ganske kort tid. Nogle gange lykkes det at få ham til at sove igen ved at give ham sutten igen, men det er bestemt ikke altid. En sjælden gang forsøger jeg at vugge ham i barnevognen, men det er jeg ikke så begejstret for, fordi han ofte vågner med det samme jeg stopper igen.
Når jeg har forsøgt et stykke tid, og det ikke er lykkedes at få ham til at sove igen, tager jeg ham ind. Og så vil han være på arm - og gerne gåes med eller ammes resten af dagen. Når jeg forsøger at putte ham, falder han så godt som aldrig i søvn, men ligger og skriger og kører mere og mere op.
Når hans far kommer hjem mellem 17-18 sætter han sig som regel i sofaen med Alfred, og her tager han ofte et par powernaps af ca. 10 min. varighed.
Der er ingen tvivl om, at Alfred er hamrende træt, men han vil ikke sove.
Et sted mellem kl. 19-20 går jeg i soveværelset med ham. Her bliver han ammet, bøvset og puttet i sin lift. Nogle gange går det vældig let, og han falder i søvn med det samme og sover til mellem kl. 00-01. Andre gange sover han lidt - vågner, skriger og turen starter forfra. En enkelt gang er det lykkedes mig at få ham til at falde til ro, ved at lægge ham hos mig i sengen - under hans egen dyne naturligvis. Men det er forsøgt mange gange uden held.
Han vågner som sagt mellem kl. 00-01 og bliver ammet. Ofte skal jeg være meget over ham for at han bliver færdig med at spise, inden han falder i søvn igen. Det tager lang tid med spiseriet om natten, fordi han skal bøvses meget. Hvis han ikke bliver færdig med at bøvse/gylpe ligger han og siger rømme lyde og mosler rundt i liften. Så det tager ofte 1½ time om natten.
Så vågner han igen mellem kl. 3-4. Her kommer han ind til sin far (for at jeg kan få sovet), som giver ham en flaske, som han som regel sluger i sig. Han bliver bøvset og skiftet (er ofte meget våd) og puttet. Herefter er han stort set altid meget urolig. Han mosler rundt i liften og sover meget let eller er vågen og urolig/ked af det. Han falder i søvn ud på de meget små timer og vågner igen mellem kl. 7-8, hvor han bliver ammet, skiftet, leget lidt med, ammet og puttet i barnevognen, og det er så her, han tager en god lur.
Har du nogle forslag til, hvordan jeg kan få Alfred til at sove noget mere i løbet af dagen, og hvordan vi kan få ham til at falde til ro til nat og om natten?
Forslag til, hvordan vi kan afkorte spisetiden om natten er også meget velkommen :-)
Beklager det lange brev, men på forhånd tak for dine svar (altid vedkommende og relevante :-)
Mange hilsner
Pernille og Alfred