Brev:
At falde i søvn af sig selv i barnevognen
21. september 2009
Alder:
4 mdr.
At falde i søvn af sig selv i barnevognen
Kære Helen.
Tusind tak for dit sidste svar omkring den første grød. Det var meget informativt. Vi er nu gået i gang med grøden, og hun ser ud til at synes, det er spændende.
Jeg har lige et par hurtige spørgsmål, om hvordan vi får lært vores datter på 20 uger at falde i søvn af sig selv i barnevognen. Da hun var to måneder begyndte vi at trille hende, indtil hun rullede med øjnene og var lige ved at sove. Det virkede godt, og hun blev ret hurtig god til at ligge sig til at sove. Vi skulle kun trille i meget kort tid. Siden har vi jo haft en lang periode med urolighed, som du jo siger, er helt normalt for 3-4 måneders babyer, og da valgte vi simpelthen at køre hende i søvn.
Nu er vi så ved at være der, hvor jeg tænker, at vi godt kan begynde at øve igen. Og det er jeg så begyndt med på samme måde som før. Men nu da hun er blevet det ældre, vil hun gerne ligge at kigge lidt, inden hun sover.
Derfor tænkte jeg, om det er okay, at jeg putter hende, og derefter afventer og ser, hvad der sker? Skal jeg gå, eller skal jeg blive i nærheden af barnevognen? Jeg har tænkt mig at begynde at trille, hvis hun begynder at protestere, men skal jeg holde, når hun tier stille, eller skal jeg fortsætte til hun er lige ved at sove. Skal hun have lov til at protestere lidt, inden jeg begynder at trille? Og i så fald at det går helt i hårdknude, er det så i orden jeg tager hende op og trøster hende? Hvis hun nu skulle vågne efter kort tid, kan jeg så bruge den samme metode igen?
Til sidst vil jeg gerne spørge om, det er en god ide at afskærme hende yderlige ved at hænge en stofble op foran?
På forhånd tak…
Med venlig hilsen
Lis