Svar: Prævention og amning

31. august 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Camilla

Med hensyn til amning og prævention, så er det sådan at præparater der indeholder østrogen er problematiske i forhold til amning.

Derfor anbefales det at bruge mini-piller fremfor almindelige p-piller fordi de ikke indeholder østrogen og hvis man vælger p-piller, så anbefales det at vælge de lav østrogenholdige produkter.

På samme måde er det med andre præventionsmidler, at det er bedst at vælge typer, der kun indeholder gestagen og ikke østrogen når man ammer. Det vil sige, at man f.eks. også kan bruge en p-stav eller få hormonindsprøjtninger, når man ammer fordi risikoen for at det påvirker mælkedannelsen er lille fordi de kun indeholder gestagen.

MEN der er jo aldrig nogen garanti og nogle kvinder oplever faktisk at præventionen godt kan påvirke deres mælkedannelse lidt alligevel, men det skulle altså rent teoretisk være bedre med minipiller end med rigtige p-piller.

I forhold til fremtidig frugtbarhed, så hører man her mange forskellige ting. Nogen siger, at p-piller kan nedsætte evnen, mens andre siger, at det faktisk forholder sig modsat. Netop den præcise koncentration af hormoner gør at kroppen ved p-pille stop er helt klar til at kunne blive gravid og at mange derfor oplever at blive gravide indenfor 3 måneder efter de er stoppet med p-piller. Det skulle, efter hvad jeg har hørt, svare lidt til de hormonbehandlinger man giver kvinder, som ikke kan blive gravide naturligt ...

Men måske din krop reagerer anderledes og at det ikke er det bedste for dig og her kan det være relevant at overveje en hormonspiral, det der hedder en Levonova-spiral. Den er lavet af plastik (i modsætning til kobberspiralen) og så afgiver den hormonet levonorgestrel som påvirker slimhinden i ...

Annonce

... livmoderen, så et evt. befrugtet æg ikke kan sætte sig fast. Derudover gør den sekretet i livmoderhalsen mindre gennemtrængelig for sædceller og påvirker også æggestokken ved at nedsætte udviklingen af follikel og ægløsning.

Mange oplever at blødningsmængden nedsættes betydeligt, når de har denne spiral og nogle oplever at menstruationen helt stopper - faktisk siger man at 2 ud af 5 brugere af gestagenspiralen bliver helt blødningsfri. Sker dette, skal man naturligvis sikre sig at menstruation ikke udebliver på grund af graviditet - for der er jo altid en risiko for at man kan blive gravid - uanset hvad præventionsform man bruger - intet er 100% sikkert, men dog tæt på ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis man bliver gravid trods brug af spiral og man ønsker at beholde barnet, så skal spiralen så vidt muligt fjernes hurtigst mulig. Der er naturligvis risiko for abort i denne forbindelse, men risikoen er større, hvis man lader spiralen sidde ... Der er ikke øget risiko for misdannelser hos barnet, selvom en graviditet opstår med en spiral.

Det sker også at man bliver gravid uden for livmoderen og der er naturligt en større risiko for graviditet uden for livmoderen, når man har en spiral - end der er, når man ikke har en spiral. Jeg har læst at der er mellem 1500-1800 graviditeter uden for livmoderen om året i Danmark og at årsagerne er flere. Det er altså ikke alt der kan tillægges brug af spiral, det kan f.eks. skyldes sammenvoksninger, ardannelser, betændelsestilstande i underlivet osv. Ud af de graviditeter der opstår udenfor livmoderen skulle ca 10% skyldes at kvinden har spiral ... Om dette tal holder, må du dog ikke hænge mig op på.

Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.