Prævention og amning

31. august 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Prævention og amning

Hej Helen,

Jeg ved ikke om du er den rette at stille dette spoergsmaal, men er det i orden at tage mini-piller eller anden form for praevention med progesteron naar man ammer?

Min sundhedsplejerske her i Tyskland siger, at modermaelken kan aendre sammensaetning, smage anderledes etc. hvis jeg tager minipiller og hun fraraader det...

Noget helt andet er at jeg altsaa er bange for at det vil gaa ud over min frugtbarhed - altsaa at der vil gaa laengere tid foer jeg kan blive gravid igen, hvis jeg tager pillerne...

Jeg ved godt at det ikke er bevist videnskabeligt, men med vores foerste soen tog det over ...

Annonce

... et aar at blive gravid (efter mange aar med minipiller), derfor brugte vi "naturlig praeventionsmetoder" efter nr. 1, og jeg blev (som du ved) gravid med nr. 2 i allerfoerste forsoeg. Kondom og pessar virker desvaerre ikke i vores tilfaelde (vi har proevet...), saa indtil videre bruger vi "traekke ud metoden", som jeg jo ved kan vaere risikabel...

... Altsaa er mini-piller ok i forbindelse med amning og fremtidig frugtbarhed?

Jeg har hoert om flere som har haft spiral som alligevel er blevet gravide... er det en skroene og har mine to veninder bare vaeret mega uheldige?

Mange venlige hilsner,
Camilla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger