Barnets behov kontra opdragelse

31. august 2009

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Barnets behov kontra opdragelse

Hej Helen.

Tak for dit brev. Jeg forstod helt sikkert, hvad du prøvede at sige, omend det kan være svært at forklare på skrift ;)

Min datter er heldigvis begyndt at virke mere tryg i legestuen, og går af sig selv væk fra dagplejeren, og tør gå med de andre voksne. Skønt for både hende, dagplejer og os! Så kommer den fulde tryghed nok med tiden.

Mit spørgsmål denne gang er i lidt i forlængelse af sidste brev. Mit barns utryghed.

For tiden kan hun (især efter lur) blive enormt pivet og bare ville op til mig hele tiden. Hun elsker sin far, men når hun bliver sådan, er det som om, det kun er mig, der dur. Dels er det lidt synd for faren, men det er også synd for mig ;). Og det er anstrengende at høre på og håndtere for os begge.

Jeg synes det er svært, hvordan man skal håndtere piveriet, for fx. igår handlede det vist mest om, at hun ville have sin sut, og bliver ved med at pive, i håb om at hun får den. Det gør hun ikke! Med mindre det er en dag, hvor hun er syg, har slået sig, eller har haft en rigtig dårlig nat eller lign. Ellers står vi konsekvent fast på, at sut får man, når man skal sove.

Uanset hvad piveriet skyldes, så er det anstrengende at hun går rundt efter mig og piver. Og hun er stædig...kan blive ved med mellemrum i timevis, helt indtil hun bliver lagt i seng om aftenen. Så går eftermiddagen med en meget kort lunte hos hende, hvor der næsten intet skal til før hun græder. På sådan nogle dage, synes jeg, jeg har prøvet alt. Tage hende op, lege med legetøj, ...

Annonce

... kramme og kysse, og på alle måder give hende den nærhed, som jeg umiddelbart tror, hun med piveriet giver udtryk for at have brug for.

Som udgangspunkt tror jeg ikke på, at et barn er udspekuleret, og piver for at få sin forkælede vilje (slet ikke i hendes alder). Jeg tror på, at et barn handler efter sit instinktive behov, og er behovet mere nærhed, så forsøger barnet at opnå det, på den ene eller den anden måde.

Men hvordan ved man, om det er ok at sige fra, og "nu skal mor lige ordne det her"? Hvornår må man bare smide fx. de praktiske opgaver, og give barnet et kram, lidt højtlæsning og nærhed?

Jeg synes rigtig ofte jeg gør det sidste, fordi jeg tænker, at hendes piveri efter opmærksomhed udspringer af et reelt behov for mor.
Men jeg er lidt splittet, fordi jeg dels synes, hun gerne må lære, at mor ikke ALTID er til rådighed LIGE når hun vil have det. Og dels er jeg også bange for, at hun får fornemmelsen af at udnytte situationen, og piver sig til sin vilje...på flere områder.

Du kender jo ikke mit barn, og jeg tænker at man selv må stole på sin intuition. Men jeg synes det er svært at vurdere, hvornår man må prioritere barnets behov, hvornår man skal opdrage sit barn (som jo også indebærer at man siger fra), hvornår man er rimelig, og hvornår man forlanger for meget ift. barnets alder.

Hvad synes du? Skal man altid slippe vasketøjet og være på for barnet, eller skal man ignorere det grædende/pivende barn, og lade hende vide, at hun må vente?

Bedste hilsner

S

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder