Svar: Tage fra brystet for at bøvse?

18. august 2009

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mona

Jeg er slet ikke enig med din læge i at du skal tage din dreng fra efter 5 minutters amning, for at lade ham bøvse.

Du beskriver en dreng, som tydeligt viser behov for mad, du lægger ham til, mælken flyder og han spiser rytmisk, synker tydeligt og er glad ved at få sin mad - du dækker hans behov, hører hans signaler. Det er klart at han bliver dybt frustreret, hvis du tager ham fra efter 5 minutter for at vente på en bøvs - han skal naturligvis have sin mælk, når han viser at det er hans behov! Og det er super synd for ham at lade ham vente i 30 minutter fordi han skal bøvse - det kan jeg slet ikke forstå - klart at han så græder og bliver rigtigt ked af det.

Det er meget bedre at lade ham spise effektivt og længe, som han nu har behov for og når han så er fyldt rigtig godt op med mælk, er rolig og afslappet, så sætter du ham op som zoneterapeuten har vist dig - i øvrigt en rigtig god stilling - og hjælper ham af med luften på den måde.

Sandsynligheden for at der kommer en stor og tydelig bøvs er langt større ved at lade ham spise færdig. og jeg synes det er meget farligt at sige at "efter 5 minutter har han fået 80% af sin mad" - det holder ikke! Måske for nogen, men bestemt ikke for de fleste.

Det er jo også sådan at mælken består af flere forskellige dele og den første del af mælken er meget vandholdig og slukker ...

Annonce

... tørsten, hvor den sidste del af mælken er mere koncentreret og minder om fløde. Hvis barnet dier kortvarigt får det alt for meget af den vandholdige mælk og det giver uro i maven. Hvis barnet får lov til at spise længe ved et bryst af gangen, så får barnet den lidt federe mælk, som netop er vigtig for at give ro i maven. Det er også derfor man anbefaler altid at amme i bund fra et bryst inden man tilbyder modsatte bryst. Så det er altså noget vrøvl at sige, at din dreng vil blive mere rolig og tilfreds og få sit behov for mælk dækket ved kun at blive ammet i 5 minutter!

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Derimod kan det have noget at sige, hvad ammestilling du bruger når du ammer ham. Til børn der har tendens til at sluge meget luft, kan det være en fordel at amme i tvillingestillingen, hvor han sidder lidt mere op. Faktisk kan det nogle gange være en god idé at du starter med at lægge ham til i den traditionelle stilling, hvor han ligger i din favn og når han så har spist godt der og begynder at slippe og blive lidt urolig, så kan du tage ham fra - give ham 2-5 minutter for at se om han vil bøvse og så lægge ham til samme bryst igen - men i tvillingestilling. På den måde hjælper du ham til at få 'tømt' brystet rigtig godt og få den lidt federe mælk med ud og dermed få mere ro i maven.

Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre - også selvom jeg ikke er enig med lægen her ... :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder