Svar: Tage fra brystet for at bøvse?
18. august 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Mona
Jeg er slet ikke enig med din læge i at du skal tage din dreng fra efter 5 minutters amning, for at lade ham bøvse.
Du beskriver en dreng, som tydeligt viser behov for mad, du lægger ham til, mælken flyder og han spiser rytmisk, synker tydeligt og er glad ved at få sin mad - du dækker hans behov, hører hans signaler. Det er klart at han bliver dybt frustreret, hvis du tager ham fra efter 5 minutter for at vente på en bøvs - han skal naturligvis have sin mælk, når han viser at det er hans behov! Og det er super synd for ham at lade ham vente i 30 minutter fordi han skal bøvse - det kan jeg slet ikke forstå - klart at han så græder og bliver rigtigt ked af det.
Det er meget bedre at lade ham spise effektivt og længe, som han nu har behov for og når han så er fyldt rigtig godt op med mælk, er rolig og afslappet, så sætter du ham op som zoneterapeuten har vist dig - i øvrigt en rigtig god stilling - og hjælper ham af med luften på den måde.
Sandsynligheden for at der kommer en stor og tydelig bøvs er langt større ved at lade ham spise færdig. og jeg synes det er meget farligt at sige at "efter 5 minutter har han fået 80% af sin mad" - det holder ikke! Måske for nogen, men bestemt ikke for de fleste.
Det er jo også sådan at mælken består af flere forskellige dele og den første del af mælken er meget vandholdig og slukker tørsten, hvor den sidste del af mælken er mere koncentreret og minder om fløde. Hvis barnet dier kortvarigt får det alt for meget af den vandholdige mælk og det giver uro i maven. Hvis barnet får lov til at spise længe ved et bryst af gangen, så får barnet den lidt federe mælk, som netop er vigtig for at give ro i maven. Det er også derfor man anbefaler altid at amme i bund fra et bryst inden man tilbyder modsatte bryst. Så det er altså noget vrøvl at sige, at din dreng vil blive mere rolig og tilfreds og få sit behov for mælk dækket ved kun at blive ammet i 5 minutter!
Derimod kan det have noget at sige, hvad ammestilling du bruger når du ammer ham. Til børn der har tendens til at sluge meget luft, kan det være en fordel at amme i tvillingestillingen, hvor han sidder lidt mere op. Faktisk kan det nogle gange være en god idé at du starter med at lægge ham til i den traditionelle stilling, hvor han ligger i din favn og når han så har spist godt der og begynder at slippe og blive lidt urolig, så kan du tage ham fra - give ham 2-5 minutter for at se om han vil bøvse og så lægge ham til samme bryst igen - men i tvillingestilling. På den måde hjælper du ham til at få 'tømt' brystet rigtig godt og få den lidt federe mælk med ud og dermed få mere ro i maven.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre - også selvom jeg ikke er enig med lægen her ... :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske