Brev:
Tage fra brystet for at bøvse?
18. august 2009
Alder:
1 mdr.
Tage fra brystet for at bøvse?
Hej Helen
Tak for dine tidligere svar.
Tobias er nu blevet 5 uger, og vi har stadig store problemer med urolig søvn og tudeture. Både min subdhedsplejerske og læge har sagt kolik, og det er så også ok.
Jeg tror problemet ligger i at han har enormt meget luft i maven. Han våger ofte 20-30 minutter efter han er faldet i søvn og så ligger han ofte og knokler rundt og presser, og er han heldig kommer det er prut. Om natten sover han egentlig fint, men når jeg har ammet, skiftet, ammet lidt mere, og forsøgt at bøvset ham, og ligger ham tilbage i liften, som han også sover i om natten, så tager det ofte 30-40 minutter før han finder ro, her ligger han igen og trykker og prutter måske.
Den afbrudte søvn om dagen, resultere i at han ikke får sovet så meget som han burde, og selv om jeg har alarm på så jeg ved det mindste bjæf kan spæne ud og vugge barnevogne, så kan jeg nemt få lov at vugge den i 30-45 minutter før han falder i søvn igen, og igen ligger han og trykker.
Så når vi når aftentid er han godt og grundigt overtræt, og har ondt i maven, og så har vi balladen.
Da han var til 5 ugers undersøgelse sagde lægen at jeg skulle være langt "grovere" med bøvsningen af ham, fordi han er meget dårlig til det. Så hun sagde at han ikke må spise i mere end 5 minutter til at starte med før jeg tager ham fra, og bøvser ham, om jeg så skal bruge 30 minutter på det, må han ikke komme til før han har bøvset. Hun fortalte at han får 80 % af sin mad de første 5 minutter, så derfor skulle jeg ikke bekymre mig om at det var syndt for ham. Men knægten virker ikke 80 % mæt efter 5 minutter tværtimod, han bliver enormt utilfreds når jeg tager ham fra og forsøger at bøvse ham, og han spiser ivrigt videre i og til 10-15 minutter.
Han har altid været en ivrig spiser, og det er nok også en af grundende til at han får meget luft med. Men han ligger ikke og hygge sutter det først 10 minutter, der er sug på, og der bliver sunket med lyd, så man ikke er i tvivl om at her spises der altså.
Det skal siges at jeg har fået afvide af en Zoneterapeut vi er begyndt hos med Tobias, at bøvsning over skulderen er en dårlig måde at gøre det på, især når han har så svært ved det. I stedet skal jeg have ham "sidende" op af min krop, som jeg retter ud og presser frem, så han sidder helt rank i ryggen, jeg skal have en blid hånd på hans mave/brystkasse, så han ikke falder sammen, og hans ben skal så "sidde" i min anden hånd, og presses op mod hans mave, på denne måde får han lagt lidt tryk på maven, og der er fri passage op gennem kroppen, og det virker faktisk rimeligt godt. Men når han er sur over at blive taget fra, kan han jo ikke sidde afslappet på den måde og bøvse.
Jeg har 2 spørgsmål:
Kan passe at han efter 5 minutter har fået 80 % af sin mad?
Hvad angår bøvsningen, skal jeg prioritere at få taget ham fra efter 5 minutter, og så op på skulderen, da det andet ikke kan lade sig gøre når han er sur, eller skal jeg prioritere en bøvsestilling som fungere bedre, men så tilgengæld lade ham spise til han selv er klar til at bøvse?
Med venlig hilsen
Mona