Brev:
Sprog og social udvikling
18. august 2009
Alder:
21 mdr.
Sprog og social udvikling
Hej Helen.
Min datter er nu 21 mdr, og jeg har lidt spørgsmål jeg tumler med, som jeg kunne tænke mig at høre dine tanker omkring.
Hendes sprog udvikler sig helt eksplosivt og har været rigtig godt i lang tid. Hun har længe sagt mange forskellige ting, og på nuværende tidspunkt kan man faktisk tale med hende. Hun siger mange sammenhængende ord fx.: "Jeg gerne have havregrød" eller "det må du ikke" (gad vide hvor hun har hørt det) og "nu overtøj på og over til Hanne" (hendes dagplejer). Man skal sige et nyt ord til hende en elle to gange, så sidder det der.
Jeg synes det er imponerende for hendes alder, men er begyndt at tænke på, om der er en sammenhæng mellem hendes evne til at opfatte sprog og det at hun generelt er et meget "fornemmende" barn. Hun fornemmer virkelig mange ting omkring sig, - fx. er hun ekstremt opmærksom på sine omgivelser, også let påvirkelig af dem, men hun får virkelig detaljerne med.
Sagen er, at hun har gået i dagpleje i snart et år. Hun skiftede til en anden (fantastisk) dagplejer efter et par måneder, og denne dagplejer skiftede så gruppe efter yderligere nogle måneder. Hun har derfor ikke være mere end to tre måneder i den fælles legestue, som hendes dagplejer tager hende med til en gang om ugen, hvor også de potentielle gæste-dagplejere kommer. Og hendes stakkels dagplejer, som jo også har 2 andre børn at passe, kan ikke gå to skridt fra hende dernede. Hun græder indtil hun er tilbage igen, og dagplejeren er faktisk nødt til at tage hende med sig, når hun selv skal på toilettet, fordi hun ikke kan holde den ulykkelige gråd ud.
Normalt er det "juhuuuuu" når vi kører i dagpleje, og hun elsker at være hjemme hos sin egen dagplejer. Jeg gruer lidt for når hun på et tidspunkt bliver nødt til at komme i gæstepleje...
Hun er ikke blevet passet ret meget af andre, og er generelt ikke særlig tillidsfuld over for fremmede eller fx. mine forældre. Jeg har svært ved at analysere mig frem til, hvad hun er utryg ved eller bange for, og tænker på om det er for voldsomt for hende med alle de mange børn og "nye" voksne i legestuen, når hun nu er så god til at suge til sig og lære?
Jeg tænker at hendes hoved har alt for travlt med at suge indtryk til sig, og at det giver hende en utryghed, fordi hun måske ikke kan kapere alle de indtryk? Og derfor søger hun i højere grad tryghed hos sin dagplejer?....
Det er de mulige sammenhænge, som jeg umiddelbart kan finde frem til, kan være årsag til hendes utryghed. Hvad siger du? Og er der noget vi som forældre kan gøre for at understøtte eller stimulere hende til at blive mere tryg ved fremmede situationer og mennesker?
Udover dette "problem" er hun en super glad pige i trivsel. Stadig noget tilbageholdende over for ny mad, og hun foretrækker stadig yoghurt og havregrød. Der sker dog en rigtig fin udvikling med hende for tiden, og der er ingen grund til bekymring på det område efter min mening. Men jeg vil nok gætte på, at hendes tilbageholdenhed også på dette område nok hænger sammen med hendes generelle tilbageholdende adfærd over for nye ting.
Jeg glæder mig til at høre dine tanker omkring det hele.
Venlig hilsen
Sofie