Svar: Nedtrapning af amning - 7 mdr.

9. august 2009

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Heidi

Som det er lige nu, får din datter fint sit mælkebehov dækket via amninger hos dig og det vil stadig være muligt at give hende modermælk, når du begynder at arbejde.

Du skriver at din barsel slutter om 2½ måned og din datter vil her være 9 måneder gammel. Det er ofte passende at amme 3 gange dagligt i denne alder og det vil normalt dække hendes behov for mælk sammen med den mælk, som naturligt indgår i madlavningen. Selvom du gerne vil vente med at introducere hende for komælk til hun er 1 år, så er det vigtigt at du giver hende mælk i grød og mos og det kan være udmalket modermælk eller modermælkserstatning - det går jeg også ud fra at hun får nu?

Sammen med mælk i grøden og bryst 3 gange dagligt, vil hun altså i 9-10 måneders alderen normalt få sit mælkebehov fint dækket :) Hun vil derudover jo også kunne få ost osv. som også indeholder lidt kalk.

Bortset fra amningen midt nat, så er det normalt amningerne om dagen der forsvinder først og det vil hos jer være helt relevant at du nu forsøger at fjerne amningen inden formiddagslur og lære din datter at sove uden denne. Derefter fjernes amningen inden middagslur.

Amningen om eftermiddagen kan du evt. beholde lidt længere - man kan godt forestille sig, at din datter og du selv vil sætte pris på at mødes med en amning - det kan være rart for jer begge og hvor andre ofte tilbyder en lille portion tykmælk om eftermiddagen, så kan du amme og give hende lidt brød, frugt osv.

De amninger som normalt bibeholdes i længst tid er altså amningen tidlig morgen, aften og sen aften. I en periode er det fint med amningen om eftermiddagen fordi det er dejligt for jer at mødes på denne måde.

En plan for dagen til et 8-9 måneders barn der skal til at undvære amning om dagen kan se således ud:

Tidlig morgen 05: ...

Annonce

... Ammes og sover lidt videre i mors seng

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Tilbydes små rugbrødshapsere med forskellige smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.

Puttes til middagslur

Eftermiddag: ½ bolle med smør, ost, evt. en lille portion flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Ammes evt. når I mødes igen efter en lang dag fra hinanden.

Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager af forskellig slags, sovs af forskellig slags. Der er mad i stykker og der er moset mad så hun stadig bliver mæt nok, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig.

Så hvis du kan lave grød og mos med modermælkserstatning eller udmalket modermælk, så din datter får lidt ekstra mælk den vej og du samtidig kan amme hende 3 evt. 4 gange dagligt, så burde hun være dækket ind. Hun behøver således ikke at få almindelig mælk eller ekstra kalktilskud.

Hvis du ønsker at stoppe amning helt og allerede nu ved at det vil være sådan, så synes jeg at I skal begynde med en flaske. Det er rigtig svært at få mælk nok i hende, hvis hun skal drikke det af en kop og samtidig forbinder hun jo det at sutte og få mælk med at skulle sove. Det gør hende rolig og hun overgiver sig tryg til natten ... Hvis du ønsker at stoppe helt med amning, så er det en god idé at du trapper langsomt ud af amning og erstatter hver amning med en flaske. Det vil sige at der, hvor der i min plan står amning, skal din datter have en flaske i stedet for ...

Jeg håber at ovenstående giver dit lidt idé om hvordan I kommer videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene