Nedtrapning af amning - 7 mdr.

9. august 2009

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Nedtrapning af amning  - 7 mdr.

Kære Helen

Vores lille solstråle er nu blevet 7 måneder, og det betyder (desværre), at min barsel slutter om ca. 2½ måned. Derefter tager hendes far orlov, indtil hun fylder 1 år. Mit spørgsmål er derfor, hvordan jeg gradvis får trappet min amning ned, så hun ikke længere skal ammes, når jeg begynder på arbejde.

Vi begyndte at give hende grød, da hun var 4 måneder, og nu spiser hun 3 hovedmåltider (en gang grød og to gange kartofler/grønsager/kød) og som oftest et par mellemmåltider med frugt eller frugtmos. Hun spiser ikke altid kæmpe portioner, men alt i alt synes jeg det går rigtig godt, og hun vokser og trives rigtig godt.

Hendes dagsplan ser pt. ca. ud som følger:

Kl. 5-6: Vågner
Kl. 7.7.30:Morgenmad (grød med frugtmos og vand)
Kl. 8-9: Ammes og lur på 45 min. Tidspunkt afhænger af, hvornår vi er stået op.
Kl. 10: Frugt, frugtmos, agurkestave el. lignende og vand.
Kl. 12. Kartoffel/grønsagsmos/kød) og agurkestave eller lignende og vand
Kl. 12.30 Ammes og lur på 45 min.
Kl. 15: Igen frugt og vand
Kl. 16: Ammes og lur
Kl. 18: Kartoffel/grønsagsmos/kød) og agurkestave eller lignende og nogle gange ...

Annonce

... frugtmos til dessert
Kl. 19.30: Ammes og ligges i seng
KL. 23: Ammes
Kl. 4: Ammes

Det er noget meget nyt, at hun kun bliver ammet en gang i nattens løb. Jeg har muligvis været lidt langsom til at få hende til at droppe den ene amning om natten. Men da det faktisk gik rigtig nemt med at droppe den ene natamning, er min plan, at amningen kl. 4 skal rykkes til i hvert fald kl. 5, hvis det er muligt.

Hvad gør vi med mælk, når jeg ikke længere ammer – skal hun have mme eller skal hun have almindelig mælk? Jeg er lidt bekymret for at give hende almindelig mælk, for en væsentlig del af min mands familie har irritabel tyktarm, uden at lægerne dog kan give et svar på, hvad der egentlig er galt.

Faktum er i hvert fald at min mand ikke tåler mælk særlig godt, og derfor ofte får dårlig mave, hvis han drikker mælk eller spiser mælkeprodukter. Jeg håber derfor ikke, at vores datter også har denne familieskavank og vil derfor også gerne prøve at begrænse hendes indtag af mælk, indtil hun er lidt ældre – men er det en god ide, og hvad skal jeg så være opmærksom på, at hun skal spise for at få dækket sit kalkbehov?

Med venlig hilsen
Heidi

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder