Brev:
Nedtrapning af amning - 7 mdr.
9. august 2009
Alder:
7 mdr.
Nedtrapning af amning  - 7 mdr.
Kære Helen
Vores lille solstråle er nu blevet 7 måneder, og det betyder (desværre), at min barsel slutter om ca. 2½ måned. Derefter tager hendes far orlov, indtil hun fylder 1 år. Mit spørgsmål er derfor, hvordan jeg gradvis får trappet min amning ned, så hun ikke længere skal ammes, når jeg begynder på arbejde.
Vi begyndte at give hende grød, da hun var 4 måneder, og nu spiser hun 3 hovedmåltider (en gang grød og to gange kartofler/grønsager/kød) og som oftest et par mellemmåltider med frugt eller frugtmos. Hun spiser ikke altid kæmpe portioner, men alt i alt synes jeg det går rigtig godt, og hun vokser og trives rigtig godt.
Hendes dagsplan ser pt. ca. ud som følger:
Kl. 5-6: Vågner
Kl. 7.7.30:Morgenmad (grød med frugtmos og vand)
Kl. 8-9: Ammes og lur på 45 min. Tidspunkt afhænger af, hvornår vi er stået op.
Kl. 10: Frugt, frugtmos, agurkestave el. lignende og vand.
Kl. 12. Kartoffel/grønsagsmos/kød) og agurkestave eller lignende og vand
Kl. 12.30 Ammes og lur på 45 min.
Kl. 15: Igen frugt og vand
Kl. 16: Ammes og lur
Kl. 18: Kartoffel/grønsagsmos/kød) og agurkestave eller lignende og nogle gange frugtmos til dessert
Kl. 19.30: Ammes og ligges i seng
KL. 23: Ammes
Kl. 4: Ammes
Det er noget meget nyt, at hun kun bliver ammet en gang i nattens løb. Jeg har muligvis været lidt langsom til at få hende til at droppe den ene amning om natten. Men da det faktisk gik rigtig nemt med at droppe den ene natamning, er min plan, at amningen kl. 4 skal rykkes til i hvert fald kl. 5, hvis det er muligt.
Hvad gør vi med mælk, når jeg ikke længere ammer – skal hun have mme eller skal hun have almindelig mælk? Jeg er lidt bekymret for at give hende almindelig mælk, for en væsentlig del af min mands familie har irritabel tyktarm, uden at lægerne dog kan give et svar på, hvad der egentlig er galt.
Faktum er i hvert fald at min mand ikke tåler mælk særlig godt, og derfor ofte får dårlig mave, hvis han drikker mælk eller spiser mælkeprodukter. Jeg håber derfor ikke, at vores datter også har denne familieskavank og vil derfor også gerne prøve at begrænse hendes indtag af mælk, indtil hun er lidt ældre – men er det en god ide, og hvad skal jeg så være opmærksom på, at hun skal spise for at få dækket sit kalkbehov?
Med venlig hilsen
Heidi