Svar: Tid til at skære ned på amningerne

22. juni 2009

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Det er faktisk lidt forskelligt, hvordan man gør. Nogle oplever at det er bedst at fjerne amningen inden midnat først, fordi barnet så starter med at lære at sove igennem. Andre oplever faktisk det modsatte, at amningen inden putning skal fjernes først og når barnet så vågner op efter at have sovet nogle timer og tydeligt savner brystet og den nærhed brystet giver, ja så ammer mor barnet mere eller mindre i søvne, hvorefter barnet så sover trygt videre til næste morgen ...

Så hvad der fungere bedst hos dig, må du prøve at vurdere :o)

Under alle omstændigheder er det normalt godt at sætte noget andet i stedet for amning inden putning om aftenen. Det kan meget fint være en kop lun mælk af kop og måske ½ banan, så man er sikker på at barnet ikke går tørstig eller sulten i seng. ...

Annonce

... Samtidig indeholder banan nogle stoffer, der får barnet til at slappe af og så virker det godt og roligt i maven.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Derudover skal behovet for nærhed og fysisk kontakt også dækkes og her kommer en godnathistorie f.eks. ind. Det at sidde med hende på skødet, læse i en bog, give hende lidt mælk osv. minder lidt om hyggen ved amning - men nu er brystet ikke længere end del af putningen. Derudover vil det være rigtig godt med en sutteklud, sovebamse eller lignende som substitut for mor, fordi den kan give hende lidt fornemmelsen af at have noget ved ansigtet, ligesom brystet/mor har været ved ansigtet og soveklud og puttebamse følger ofte barnet dagen igennem, også i institutionen vil den være rar at have med.

Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med det :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!