Svar: Tid til at skære ned på amningerne
22. juni 2009
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Det er faktisk lidt forskelligt, hvordan man gør. Nogle oplever at det er bedst at fjerne amningen inden midnat først, fordi barnet så starter med at lære at sove igennem. Andre oplever faktisk det modsatte, at amningen inden putning skal fjernes først og når barnet så vågner op efter at have sovet nogle timer og tydeligt savner brystet og den nærhed brystet giver, ja så ammer mor barnet mere eller mindre i søvne, hvorefter barnet så sover trygt videre til næste morgen ...
Så hvad der fungere bedst hos dig, må du prøve at vurdere :o)
Under alle omstændigheder er det normalt godt at sætte noget andet i stedet for amning inden putning om aftenen. Det kan meget fint være en kop lun mælk af kop og måske ½ banan, så man er sikker på at barnet ikke går tørstig eller sulten i seng. Samtidig indeholder banan nogle stoffer, der får barnet til at slappe af og så virker det godt og roligt i maven.
Derudover skal behovet for nærhed og fysisk kontakt også dækkes og her kommer en godnathistorie f.eks. ind. Det at sidde med hende på skødet, læse i en bog, give hende lidt mælk osv. minder lidt om hyggen ved amning - men nu er brystet ikke længere end del af putningen. Derudover vil det være rigtig godt med en sutteklud, sovebamse eller lignende som substitut for mor, fordi den kan give hende lidt fornemmelsen af at have noget ved ansigtet, ligesom brystet/mor har været ved ansigtet og soveklud og puttebamse følger ofte barnet dagen igennem, også i institutionen vil den være rar at have med.
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med det :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske