Svar: Ammestop bedst muligt
19. juni 2009
Alder:
13 mdr.
Kære Line
Det er altid bedst at stoppe amning, når både mor og barn føler sig parate til det, så hvordan det vil gå afhænger helt af hvorvidt Alberte er meget afhængig af brystet for at finde roen og overgive sig til søvnen ... det kan kun tiden vise og du må prøve dig lidt frem :o)
Jeg ser to muligheder - og uanset hvad I vælger, så er det vigtigt at så meget som putteritualet bibeholdes. Lige nu bliver hun ammet i dobbeltsengen og derefter flyttet til egen seng, hvor hun lulles i søvn. Jeg tænker derfor at det bliver for stor en omvæltning, hvis du både fjerner amning og fjerner det at ligge i sengen og finde roen sammen med mor ...
Derfor tænker jeg, at den ene mulighed er, at du bibeholder at lægge dig med hende, hjælpe hende med at finde fysisk ro og prøve at falde i søvn uden brystet - for derefter at lære hende at blive puttet og sove i sin egen seng.
Den anden mulighed er at du fortsat ammer hende, så hun bliver ammet som hun er vant til, men gør det siddende på værelset ved siden af sengen, som hun skal sove i og når hun er ved at falde i søvn, så putter du hende i seng. Altså så hun starter med at lære at sove i sin seng og kommer væk fra ritualet med at skulle falde i søvn i din favn og kommer væk fra dobbeltsengen. Du kan også vælge at amme hende i stuen og derefter putte hende i seng.
Hvad der er bedst er op til jer at vurdere, begge metoder er omsorgsfulde og nærværende og jeg tænker at hun jo stille og roligt skal lære at sove i sin seng fra starten, amningen kan erstattes med en kop mælk og en godnathistorie, beroligende ord og kærtegn og så skal I så fortsat vurdere om I skal blive hos hende eller gå til og fra - præcis som I allerede nu også forsøger at gøre.
Da hun allerede nu er i stand til at falde til ro i sin egen seng og således kender sengen og er tryg ved den, så tænker jeg, at I forholdsvis hurtigt burde kunne gå fra amning over til mælk af kop og far så tager over. Det kunne således være en mulighed at du ammer hende som du plejer og far tager så over og putter, så netop det at far kommer på banen får første prioritet og herefter kan I så fjerne amningen og erstatte med mælk af kop og det at sidde ved sengekanten. Ja, det blev så egentlig en tredie løsning, som måske er den bedste for jer - at du bibeholder amning lidt endnu, f.eks. ammer i stuen og så tager far lille pigen med og sørger for at hun falder til ro. Stille og roligt kan amningen i stuen så erstattes af koppen med mælk og det samme ritual som far så har fået indført.
Far er jo allerede rigtig meget med på banen i forhold til godnatgrød og historielæsning og spørgsmålet er om ikke Alberte ville affinde sig med at blive ammet, få grød og historie og så blive puttet af far, hvor amningen så springes helt over og hun så som nu mere eller mindre puttes af far ...
Mange tanker frem og tilbage, jeg håber I kan bruge det lidt videre frem og derved finde den rigtige løsning for jer alle.
Rigtig meget held og lykke og rigtig god Sankt Hans aften.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske