Brev:
Ammestop bedst muligt
19. juni 2009
Alder:
13 mdr.
Ammestop bedst muligt
Hej igen.
Denne gang drejer det sig om et - for mig - stort spørgsmål. Nemlig hvordan vi bedst muligt får den sidste ammetår inden sengetid taget væk. Med bedst muligt, mener jeg naturligvis på den mest blide og omsorgsfulde måde i forhold til min datter Alberte.
Nu fortæller jeg hvad vi gør om aftenen nu, og så håber jeg du har et/flere forslag til hvordan ammetåren bedst kan erstattes/undværes.
Aftenrutiner nu:
Bad (kun et par gang om ugen)
Godnat grød på fars skød, tit med en bog at kigge i imens.
- Nattøj, ble og børste tænder.
- Amme liggende i dobbeltsengen.
- Mor synger godnatsangen med alberte på armen. Her falder hun til ro og nogengange næsten i søvn.
- Bliver lagt i sengen, hvor alberte nogengange falder i søvn efter et par minutter, andre gange tumler hun omkring en halv times tid. Vi sidder hos hende og prøver kun i starten at gå fra hende et par minutter - altid med gråd som følge. Så sidder vi hos hende resten af tiden.
Det skal måske også nævnes at hun de sidste par uger, har "kludret" lidt i amningen; Får ligesom for meget af brystet ind i munden en gang i mellem, slipper, snakker til mig, sutter lidt igen, flere pauser og til sidst falder hun helt til ro og jeg tager brystet fra hende inden hun helt falder i søvn.
Og nu skal amningen så ud af billedet og jeg tænker selv på følgende:
- Skal far overtage og synge godnatsang m hende på armen og derefter ligge hende i sengen som ellers?
- Eller skal jeg prøve at fortsætte vores putteritual og bare springe over amningen?
- Hvor lang tid vil det formentlig tage hende at "glemme" amningen så jeg kan putte igen, hvis far har taget over?
Måske er det nemmere for hende at "glemme" amningen så længe far putter, men omvendt er hun vant til at mor putter, så at det er far, vil også være nyt.
Hun bruger hverken sut el sutteklud og har afvist alle bamser/nusseklude som vi har prøvet at tage med i sengen til hende. Om dagen falder hun bare i søvn uden nogen hjælp i sin barnevogn og uden problemer.
Glæder mig til at læse dit forslag - foretager mig intet før jeg har set dit bud :-) Synes det er lidt vildt at den sidste amning nu ryger væk og hun nærmest snart skal konfirmeres :-)
Venlig hilsen
Line