Ammestop bedst muligt

19. juni 2009

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Ammestop bedst muligt

Hej igen.

Denne gang drejer det sig om et - for mig - stort spørgsmål. Nemlig hvordan vi bedst muligt får den sidste ammetår inden sengetid taget væk. Med bedst muligt, mener jeg naturligvis på den mest blide og omsorgsfulde måde i forhold til min datter Alberte.

Nu fortæller jeg hvad vi gør om aftenen nu, og så håber jeg du har et/flere forslag til hvordan ammetåren bedst kan erstattes/undværes.

Aftenrutiner nu:
Bad (kun et par gang om ugen)
Godnat grød på fars skød, tit med en bog at kigge i imens.
- Nattøj, ble og børste tænder.
- Amme liggende i dobbeltsengen.
- Mor synger godnatsangen med alberte på armen. Her falder hun til ro og nogengange næsten i søvn.
- Bliver lagt i sengen, hvor alberte nogengange falder i søvn efter et par minutter, andre gange tumler hun omkring en halv times tid. Vi sidder hos hende og prøver kun i starten at gå fra hende et par minutter - altid med gråd som følge. Så sidder vi hos hende resten af tiden.

Det skal måske også nævnes at hun de sidste par uger, har "kludret" lidt i amningen; Får ligesom for meget af brystet ind i munden en gang i ...

Annonce

... mellem, slipper, snakker til mig, sutter lidt igen, flere pauser og til sidst falder hun helt til ro og jeg tager brystet fra hende inden hun helt falder i søvn.

Og nu skal amningen så ud af billedet og jeg tænker selv på følgende:
- Skal far overtage og synge godnatsang m hende på armen og derefter ligge hende i sengen som ellers?
- Eller skal jeg prøve at fortsætte vores putteritual og bare springe over amningen?
- Hvor lang tid vil det formentlig tage hende at "glemme" amningen så jeg kan putte igen, hvis far har taget over?

Måske er det nemmere for hende at "glemme" amningen så længe far putter, men omvendt er hun vant til at mor putter, så at det er far, vil også være nyt.
Hun bruger hverken sut el sutteklud og har afvist alle bamser/nusseklude som vi har prøvet at tage med i sengen til hende. Om dagen falder hun bare i søvn uden nogen hjælp i sin barnevogn og uden problemer.

Glæder mig til at læse dit forslag - foretager mig intet før jeg har set dit bud :-) Synes det er lidt vildt at den sidste amning nu ryger væk og hun nærmest snart skal konfirmeres :-)

Venlig hilsen
Line

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger