Brev:
Putning - 2 år, 3 mdr.
19. juni 2009
Alder:
2 år, 3 mdr.
Putning - 2 år, 3 mdr.
Hej Helen
Vores søn på 27 mdr. er en glad og meget aktiv dreng. Han er nysgerrig og lærer alt nyt rigtig hurtigt. han er i dagpleje som han er rigtig glad for og hvor han fungerer rigtig fint. Altså ingen problemer i løbet af dagen.
Men når vi kommer til at putningen om aftenen er det mildest talt snart et helvede - ja undskyld udtrykket, men vi er snart så langt ude at vi giver helt op.
Når vi putter Mikkel går der et sted mellem 1 og 2 timer før han sover. Klokken bliver derfor ofte 21 - 21:30 før han sover. I den tid der går er han rigtig streng. Han snakker, råber, smider med dyne og bamser, pjatter, beder om vand, vil holde i hånd, vil så ikke holde i hånd, rejser sig op, sætter sig op, slår koldbøtter og ja alverdens ting kan han finde på.
Vores "putteritual" er meget kort. Vi tager nattøj på, børster tænder og så er det i seng. Vi har aldrig været tilhængere af lange ritualer med flere sange og historier.
Vi læser og synger ofte om eftermiddagen eller om aftenen, men altså ikke som en del af putning.
Mikkel sover mellem 2 og 3 timers middagslur hos dagplejen.
Vi har prøvet ALT. Vi har prøvet at sidde hos ham. Vi har prøvet at gå frem og tilbage, vi har prøvet ikke at gå ind til ham. Vi har prøvet at spille stille musik for ham. Lige meget hvad opfører han sig som jeg har beskrevet.
Vi har både prøvet at putte ham ca. 19.00 (Her er han træt og gaber) og vi har også prøvet at vente til senere og helt til kl. 20.00 - 20:30 hvor han plejer at falde i søvn. Lige meget hjælper det - opførslen er den samme.
Han vågner som regel ved 6 - 7 tiden om morgenen.
Mikkel blev for 3 mdr. siden storebror til en lille pige, men disse problemer var også til stede inden da - måske er de lidt værre nu - er lidt i tvivl. Mikkel er som regel glad for sin lillesøster, men kan da også være jaloux ind i mellem. vi er dog meget opmærksomme på, at Mikkel stadig får vores opmærksomhed både fra mor og far.
Det er rigtig svært for os at have disse aftener. Det påvirker vores humør, og vi bliver "sure og irriteret" på Mikkel. Det er slet ikke rart.
Det gør det heller ikke bedre, at min mand sommetider arbejder om aftenen og jeg derfor er alene med børnene. det er svært at skulle amme lillesøster og samtidig putte sådan en ballademager :-)
Jeg håber meget på, at du måske kan hjælpe os videre. Ved ikke om der skal noget fuldstændig anderledes putning til for at bryde denne opførsel eller hvad vi skal gøre ??
Glæder mig til at høre din mening.
Med venlig hilsen
Mikkels mor