Putning - 2 år, 3 mdr.

19. juni 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Putning - 2 år, 3 mdr.

Hej Helen

Vores søn på 27 mdr. er en glad og meget aktiv dreng. Han er nysgerrig og lærer alt nyt rigtig hurtigt. han er i dagpleje som han er rigtig glad for og hvor han fungerer rigtig fint. Altså ingen problemer i løbet af dagen.

Men når vi kommer til at putningen om aftenen er det mildest talt snart et helvede - ja undskyld udtrykket, men vi er snart så langt ude at vi giver helt op.

Når vi putter Mikkel går der et sted mellem 1 og 2 timer før han sover. Klokken bliver derfor ofte 21 - 21:30 før han sover. I den tid der går er han rigtig streng. Han snakker, råber, smider med dyne og bamser, pjatter, beder om vand, vil holde i hånd, vil så ikke holde i hånd, rejser sig op, sætter sig op, slår koldbøtter og ja alverdens ting kan han finde på.

Vores "putteritual" er meget kort. Vi tager nattøj på, børster tænder og så er det i seng. Vi har aldrig været tilhængere af lange ritualer med flere sange og historier.

Vi læser og synger ofte om eftermiddagen eller om aftenen, men altså ikke som en del af putning.

Mikkel sover mellem 2 og 3 timers middagslur hos dagplejen.

Vi har prøvet ALT. Vi har prøvet at sidde hos ham. Vi har prøvet at gå frem og tilbage, vi har prøvet ikke at gå ind til ham. Vi har prøvet at spille stille ...

Annonce

... musik for ham. Lige meget hvad opfører han sig som jeg har beskrevet.
Vi har både prøvet at putte ham ca. 19.00 (Her er han træt og gaber) og vi har også prøvet at vente til senere og helt til kl. 20.00 - 20:30 hvor han plejer at falde i søvn. Lige meget hjælper det - opførslen er den samme.
Han vågner som regel ved 6 - 7 tiden om morgenen.

Mikkel blev for 3 mdr. siden storebror til en lille pige, men disse problemer var også til stede inden da - måske er de lidt værre nu - er lidt i tvivl. Mikkel er som regel glad for sin lillesøster, men kan da også være jaloux ind i mellem. vi er dog meget opmærksomme på, at Mikkel stadig får vores opmærksomhed både fra mor og far.

Det er rigtig svært for os at have disse aftener. Det påvirker vores humør, og vi bliver "sure og irriteret" på Mikkel. Det er slet ikke rart.

Det gør det heller ikke bedre, at min mand sommetider arbejder om aftenen og jeg derfor er alene med børnene. det er svært at skulle amme lillesøster og samtidig putte sådan en ballademager :-)

Jeg håber meget på, at du måske kan hjælpe os videre. Ved ikke om der skal noget fuldstændig anderledes putning til for at bryde denne opførsel eller hvad vi skal gøre ??

Glæder mig til at høre din mening.

Med venlig hilsen
Mikkels mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin