Svar: Amning og trivsel
26. maj 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Tine
Det lyder som om at din dreng trives rigtig godt med amningen, den rytme du beskriver nu lyder rigtig godt :o)
Du fortæller at din dreng nu melder sig om natten, han dier ofte fra begge bryster i løbet af dagen, du fornemmer at du har godt med mælk, kender tegnene på dette, han dier godt og effektivt, synker osv. og han tager fint på. Han spiser gode store måltider 5-6 gange i døgnet, har fint gang i maven. Det lyder altsammen som det skal og bør.
Det er fint at du cykler med hans ben, det at komme i et lunt bad kan også være godt for maven fordi han får slappet af i kroppen, når han ligger i det lidt lune vand. Du kan give ham lidt mavemassage, hvor du med et par fingre masserer i cirkler i urets retning rundt og rundt og rundt. Du kan generelt massere ham lidt, trykke ham lidt under fødderne osv. det kan også have en god effekt på maven.
Det at sutte sætter også gang i tarmperistaltikken og hjælper maden igennem systemet, så det er fint at give ham en sut. Hold dig dog til at give ham den, når han har spist og har brug for at sutte lidt inden han skal sove. Han bør ikke sutte på sutten lige før han skal til brystet :o)
Laktulose lyder det ikke som om at der er behov for lige nu, afføringen kommer fint ud, det er gult, grødet og der er masser af det.
Kogt vand med sukker eller kamillete med sukker anbefales normalt ikke til børn, som supplement til modermælk. Der er ingen næring i og modermælken er så fint sammensat at barnet ved at die kortvarigt får den mere vandholdige mælk og således kan få lidt der slukker tørsten, hvis det er nødvendigt. Hvis man således lægger til brystet, som barnet viser behov for, så behøver man ikke give barnet vand - det er faktisk bedst for barnet at lade det regulere mælk/væskebehovet selv.
Men til børn der tager rigtig meget på i vægt, børn som har tendens til at overspise lidt og derfor får ondt i maven - her kan det nogle gange være en god idé med lidt kogt vand og evt. med lidt sukker. Det hjælper fordi sukker virker smertestillende og det kogte vand giver lidt ro i barnets mave og tarme. Blandingsforholdet er her 1 tsk. sukker i 100ml kogt vand og det er meget lidt man giver - ikke mere end 10-20ml og kun en gang dagligt. Det skal altså bruges der, hvor barnet græder og græder, og intet andet hjælper.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre og har fået lidt ro på :o) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske