Svar: Amning og trivsel

26. maj 2009

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Tine

Det lyder som om at din dreng trives rigtig godt med amningen, den rytme du beskriver nu lyder rigtig godt :o)

Du fortæller at din dreng nu melder sig om natten, han dier ofte fra begge bryster i løbet af dagen, du fornemmer at du har godt med mælk, kender tegnene på dette, han dier godt og effektivt, synker osv. og han tager fint på. Han spiser gode store måltider 5-6 gange i døgnet, har fint gang i maven. Det lyder altsammen som det skal og bør.

Det er fint at du cykler med hans ben, det at komme i et lunt bad kan også være godt for maven fordi han får slappet af i kroppen, når han ligger i det lidt lune vand. Du kan give ham lidt mavemassage, hvor du med et par fingre masserer i cirkler i urets retning rundt og rundt og rundt. Du kan generelt massere ham lidt, trykke ham lidt under fødderne osv. det kan også have en god effekt på maven.

Det at sutte sætter også gang i tarmperistaltikken og hjælper maden igennem systemet, så det er fint at give ham en sut. Hold dig dog til at give ham den, når han har spist og har brug for at sutte lidt inden han skal sove. Han bør ikke sutte på sutten lige før han skal til brystet :o)

Laktulose lyder det ikke som om at der ...

Annonce

... er behov for lige nu, afføringen kommer fint ud, det er gult, grødet og der er masser af det.

Kogt vand med sukker eller kamillete med sukker anbefales normalt ikke til børn, som supplement til modermælk. Der er ingen næring i og modermælken er så fint sammensat at barnet ved at die kortvarigt får den mere vandholdige mælk og således kan få lidt der slukker tørsten, hvis det er nødvendigt. Hvis man således lægger til brystet, som barnet viser behov for, så behøver man ikke give barnet vand - det er faktisk bedst for barnet at lade det regulere mælk/væskebehovet selv.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Men til børn der tager rigtig meget på i vægt, børn som har tendens til at overspise lidt og derfor får ondt i maven - her kan det nogle gange være en god idé med lidt kogt vand og evt. med lidt sukker. Det hjælper fordi sukker virker smertestillende og det kogte vand giver lidt ro i barnets mave og tarme. Blandingsforholdet er her 1 tsk. sukker i 100ml kogt vand og det er meget lidt man giver - ikke mere end 10-20ml og kun en gang dagligt. Det skal altså bruges der, hvor barnet græder og græder, og intet andet hjælper.

Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre og har fået lidt ro på :o) Fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder