Brev:
Amning og trivsel
26. maj 2009
Alder:
1 mdr.
Amning og trivsel
Hej Helen.
Mange tak for dit svar.
Skriver til dig for det første at svare på dine spørgsmål og for at få stillet lidt nye... :-)
Jeg tror ikke han har manglet mad de nætter, han har afvist brystet. Han plejer nemlig ikke være så intens når han ikke vil spise, som han var de dage. Det er ikke så tit han bliver så sur.
Skal dog lige tilføje at han de sidste to nætter har spist. Han bliver lagt mellem 22-23 hver aften og vågner igen 3-3.30, hvor han bruger 45-60min på at spise og blive skiftet. Han sover så indtil kl 7-7.30.
Går ud fra det er meget normalt??
Han var til 5-ugers undersøgelse den 19. maj og der vejede han 4,63 og målte 59cm. Han er en dejlig lang dreng og ikke tyk. Han har dog "elastikker" om både arme og ben. Men lægen mente han tog fint på.
Jeg føler han trives med amningen, for som du beskriver er brysterne spændte og tunge og er mere slatne når han har spist. Inden for de sidste 3-4 dage er han dog begyndt at spise fra begge bryster. Han tømmer den ene, hvorefter han bliver skiftet, puslet og hygget med. Ca. 30min efter vil han gerne have fra det andet. Og når han har sovet er det så det bryst han bliver lagt til først..
Han spiser med en god rytme og også hurtígt i starten. Han synker mælken fint og har også mælk der løber i mundvigene når han tager hovedet væk. Det er ikke altid han virker tilfreds og mæt når han flytter hovedet. Nogle gange virker han ivrig efter mere og flytter hovedet fra den ene til den anden side, mens han laver nogle "gryntelyde". Han falder tit i søvn når han har spist, men som regel først når han har fået ved det andet bryst.
Jeg syntes han er god til at melde sig selv når han er sulten. Kan for det meste kende lyden :-).
Det passer også godt med han spiser store måltider 5-6 gange i døgnet - inkl. nat.
Afføringen er stadig gul og grødet, men kommer som regel ikke andet end om morgenen, men der kommer tilgengæld også meget. Nogle dage kommer der en lille smule om aftenen også, men det er ikke så tit. Hans urin er klar og han tisser som han skal. Der er tunge bleer hver gang jeg skifter ham.
Vi vejede ham igår den 25. og der vejede han ca. 4,9 så føler da han tager fint på i vægt. Han virker ikke som om han mangler noget. Han er ellers en glad og tilfreds dreng. Er begyndt at pludre meget og smiler gerne hele tiden.
Han er god til at bøvse og jeg laver meget gymnastik med ham. Det hjælper for luften i maven kan jeg mærke. Han virker glad når der sker noget. Jeg laver cyklebevægelser, maverulninger og armbevægelser med ham. Han kommer også gerne om på maven hver dag. Og det er helt sikket noget han nyder.
Er der ellers andre øvelser jeg kan lave med ham???
Han får sut i forvejen. Ved ikke om det hjælper på maven, men han virker til at være glad for den. Men han virker ikke til at skal have den hele tiden. Han kan fint ligge uden sut og han spytter den som regel ud når han sover.
Vi har prøvet med laktulose, men jeg har fået afvide det er noget man kun skal give børn hvis det er hård mave de har. Hans afføring var nemlig helt vandet de dage han fik det. Men han kom ikke af med mere end nomalt.
Men er der andet vi kan prøve??
Vi har også prøvet med kamillethe med en tskfuld sukker i.
Men hvor meget må han egentlig få? Han har fået 5ml.
Med venlig hilsen
Tine