Svar: Amning, uro og hårfarve
27. marts 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Nal
Tillykke med den lille dreng, dejligt at du nu har fået spændingen udløst og kan stå med ham i armene :o)
Det lyder umiddelbart som om at din dreng er lidt sulten. Du fortæller at du har ammet fra begge bryster og at han derefter sluger 50ml af en flaske. Du fortæller også at han godt kunne die hos dig hver time, hvis han fik lov, men at du forsøger at holde ham lidt hen med en sut, hvilket han protesterer tydeligt over fordi det er brystet han vil have ...
Han er stadig så lille og ny at din mælk skal have lidt tid til at regulere sig, men netop derfor er det ekstra vigtigt at du lader ham spise, når han har lyst og netop hyppig amning øger din mælkemængde. Der kan således godt være en god grund til at han gerne vil spise tit, fordi det netop er med til at sætte din mælkeproduktion lidt op.
Undersøgelser viser at børn der tilbydes sut ofte spiser en gang mindre ved brystet end børn der ikke får sut. Hvis man har et barn som tager 400g på om ugen og som ligger ved brystet hver 2 time, så er der ikke noget problem i at give en sut. Men hvis man har et barn, som måske kun lige tager 200g på om ugen og som ikke spiser mere end 5-6 gange i døgnet, så skal man være varsom med at give en sut.
Det er naturligvis vigtigt at du sikrer dig at din dreng får mælk nok og i første omgang vil jeg foreslå dig at du forsøger at lægge ham til brystet, når han vågner af en lur. Hjælp ham med at spise effektivt og længe, nus ham lidt i hænderne og under fødderne, i håret osv. så han ikke falder for meget i søvn og når han så er færdig med at spise fra den side, så skal han bøvse, skiftes osv. Inden han så skal puttes til lur igen, så lægger du ham til modsatte bryst og lader ham spise det han viser behov for der. På den måde får du stimuleret begge dine bryster imellem hver lur og du får ham fyldt lidt ekstra op inden han skal sove.
Hvis han efter amning på denne måde fortsat virker sulten og søgende, så er det fint at du supplerer med en flaske, så han får hvad han har behov for. Det må du gøre, som du finder det nødvendigt. Nogle gange kan han sandsynligvis sagtens sove på din mælk og så en gang imellem kan du bare se, at der skal lidt ekstra til og det er så sådan det er:o)
Når du putter ham, så skal du svøbe ham og så skal du give ham sutte. Han må altså gerne få sutten, når han skal falde til ro og når du vil hjælpe ham med at overgive sig til søvnen, men den bruges altså først der og skal ikke gives før du er sikker på at han ikke er sulten.
Du kan her overveje om ikke du skal prøve at svøbe ham netop i forbindelse med skiftning så sidste amning foregår svøbt. Hvor du normalt ville bære ham i armene, skal han altså i stedet svøbes. Det at være svøbt vil give ham fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af dine arme og det vil netop forhindre at han mærker skiftet mellem favn og lift så tydeligt og derfor lettere falder til ro.
Det er naturligt at han protesterer, når han lægges fra en varm favn ned i en kold seng og her hjælper svøbet.. Nogle har også glæde af at lune sengen lidt ved f.eks. at bruge flonelslagner i stedet for bomuldslagner.
Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og han har sin sut (hvis han vil have den). Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han ligger i liften så sving liften stille og roligt frem og tilbage.
Stil liften lidt afsides og ikke hvor der er for meget larm af fjernsyn, radio eller andet. Gerne i et lidt køligt rum - det er især vigtigt når han er svøbt, at I er opmærksomme på at han ikke bliver for varm. Af risikoen for vuggedød, er det derfor meget vigtigt at I løsner på klædet, så han kan komme af med varmen og sørger for at han står køligt, når han sover :o) Han må også gerne sove ude, put ham i liften, stil liften i barnevognen og tril ham lidt, så han lulles lidt til ro, godt pakket ned i sin dyne :o)
Med hensyn til mad, så er der som udgangspunkt ikke noget du skal holde dig fra, du kan i princippet spise som du har gjort i graviditeten. Der er dog nogle mødre, som oplever at visse fødevarer kan give barnet mavekneb og det gælder især stærkt krydret mad, kål og lignende som også kan give dig selv uro i maven. Du bør heller ikke drikke store mængder kaffe, cola og lignende dagligt, ligesom du skal holde dig fra alkohol.
Hvis du oplever at din dreng reagerer på noget du har spist, så kan du prøve at holde pause med den pågældende fødevare i 1-2 uger og så spise lidt af det igen for at se om der kommer den samme reaktion. Ellers kan du som sagt normalt spise almindelig sund og normal mad uden problemer, når du ammer :o)
Med hensyn til hårfarve, så anbefales dette ikke hverken under graviditet eller amning. De skadelige stoffer der er i hårfarve (parfume, allergifremkaldende og hormonforstyrrende stoffer) vil gå via modermælken over til dit barn.
Du kan læse mere om det på hjemmesiden: www.babykemi.dk.
Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske