Svar: Amning, flaske nedgang i mælk .. og trivsel

22. marts 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære du

Tusind tak for dit brev og din ærlige beskrivelse af dig, hele dit forløb og dine tanker :o)

Hvad er en god mor for dig? Hvad betyder det at være en god mor? Er man en bedre mor, hvis man kan amme sit barn? Er man en dårlig mor, hvis man giver sit barn flaske?

For mig handler det at være en god mor om at kunne se sit barn, være i stand til at tage vare om det, vurdere om det er sulten, skal have skiftet en ble, skal vugges lidt, hjælpes med at finde roen, tale med det når det har brug for det, hjælpe det med at sove, når det er behovet osv.

Men at være en god mor handler også om at kunne rumme barnets følelser. At kunne rumme når barnet er ked af det, når barnet græder rigtig meget, når intet virker og barnet bare er ked, når barnet er vred, frustreret osv. ligesåvel som at kunne rumme, når det smiler, kluk-ler og pludrer lystigt.

Nogle gange kommer amning, udmalkning, flaskegivning osv. til at fylde så meget at man mangler overskud til at kunne rumme sit barn, alt bliver pludselig bare for meget, ikke fordi man er en dårlig mor, men fordi man er træt. Hvis man så kan få overskud ved at vælge amningen og den kamp det er fra, og man begynder at kunne nyde at være sammen med sit barn, nyde alt det som giver glæde i stedet for at bruge tiden på alt det som er frustrerende, så er det jo guld værd og så er det, hvad man skal gøre.

At blive mor er jo en tid som skal nydes - helt fra begyndelsen, det skal ikke være en tid som fyldes af frustration og kamp, det skal ikke være en tid, som præges af at man føler barnet afviser en (selvom det er brystet, mælken der afvises og ikke mor) ... Det er meget mere værd for barnet at have en mor med overskud og plads til at glædes og nydes over det at være blevet mor, end at have en mor som sidder med tårerne trillende, hver gang det der skulle være en hyggestund viser sig at være en kamp.

Det er meget mere værd at have en mor som er nærværende og tilstede end at have en mor som bruger timer på en brystpumpe... Den gode mor sidder ikke i brysterne men i hjertet og som den gode mor du er, så er du nødt til at gøre et valg, det valg som tjener både dig, din datter og jeres lille familie bedst - og det kan hos jer godt være en flaske.

Jeg synes det er super godt, at du har ammet din datter indtil nu, hvor hun er 3 måneder gammel og jeg synes heller ikke at du bare skal stoppe amning fra den ene dag til den anden. Du kan f.eks. sagtens bibeholde ...

Annonce

... amningen tidlig morgen, hvor I vågner sammen. Det er en dejlig måde at starte dagen på og du slipper også for at skulle stå op og lave flaske der :o)

Du kan også lægge hende til brystet i løbet af dagen, hvis hun virker interesseret og har lyst til at die, så er det fint, men hvis hun ikke vil, så er det bedre at give hende en flaske og det valg skal du så have det godt med.

Der kan være mange årsager til at amningen ikke fungerer og for mange er det en drøm der brister. Det er ofte fyldt med stor smerte og sorg at skulle sige farvel til amning. Du har et godt ammeforløb bag dig og du har et mislykket ammeforløb bag dig og nu står du så der 3 gang og har naturligt rigtigt svært ved at vælge, hvad du skal gøre her. Hvordan skal du prioritere. Derfor er det også stadig rigtig svært at sige helt stop og det skal du heller ikke, det er en proces du skal igennem og du skal give det tid.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal også give dig selv lov til at sørge over at amningen ikke lykkedes. Du skal give dig selv lov til at være ked af det. Og hvis du i en periode synes det er for hårdt at være sammen med andre der ammer, eller for hårdt at tilbyde flasken, så lad din mand tage over og giv dig selv en pause. Det er okay. Hvis du møder fordomme eller for mange kommentarer om at du ikke ammer så sig fra og fortæl at lige præcis det, har du ikke brug for.

Du fortæller at din datter ikke har taget nok på da hun udelukkende fik modermælk og at I derfor måtte supplere hende med en flaske mme. Det har hjulpet, hun har øget sin vægt og du har en rigtig dejlig lille pige, som trives. Hun er glad for flasken, tager fint imod og det at hun får flasken giver dig en anden ro. Du ved præcist hvor meget mælk hun har fået. Du ved om hun græder fordi hun er sulten eller om hun har behov for noget andet, din mand kan tage over, så du kan få lidt ro for dig selv osv. Der er mange fordele ved at tilbyde hende flasken.

Det er meget vigtigt at du nu begynder at føle dig som en god mor, netop fordi du giver hende det hun har behov for (mælk) og at du ikke tror at du er en dårlig mor, fordi du ikke ammer. Det er ikke en sorg for din datter ikke at blive ammet, du kan stadig give hende masser af nærhed, omsorg, kærtegne hende, give hende hud mod hud kontakt (I kan gå i bad sammen, I kan ligge sammen i sengen) osv. selvom hun får flaske. Hun behøver ikke mangle noget, selvom hun ikke bliver ammet :o)

Pas rigtig godt på dig selv og stort knus herfra :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin