Amning, flaske nedgang i mælk .. og trivsel

22. marts 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Amning, flaske nedgang i mælk .. og trivsel

Hej Helen,

Jeg er mor til 2 store børn (12 og 14 år) og har nu fået en rigtig efternøler som nu er 12 uger.

Denne gang har på alle måder været helt anderledes end tidligere. Efter 2 voldsomme fødsler fik jeg lov at få planlagt kejsersnit. Efter de 2 første fødsler har jeg begge gange haft det svært og haft efterfødselsreaktioner som set i bakspejlet har lænet sig meget op ad depressioner. I årene der er gået har jeg haft en langvarig svær depression, som har ændret mit liv og mig meget.

Det er dog nu 4-5 år siden og jeg har klaret mig godt. I forbindelse med min graviditet har jeg forsøgt at forebygge på bedste vis - har gået til psykolog som har fulgt mig tæt under graviditeten, været fulgt ekstra på hospitalet og snakket godt med jordmoderen og haft kontakt til ssp før fødslen og hun har været her 6-7 gange i de nu forgangne 12 uger.

Alt i alt har jeg det godt i forhold til tidligere reaktioner - selvom jeg på nogen områder synes det er sværere at starte "forfra" end jeg havde forventet og jeg lidt tyndhudet.

Jeg har ammet før i et år hvilket gik helt fint og uden de store problemer, 2.gang gik det helt i fisk og blev efter 7-8 uger til flaske. Denne gang har jeg været meget opsat på at amme, og fik god hjælp på hosp og efterflg. af ssp.

Efter 2-4 uger tog min datter dog ikke nok på - og ssp. foreslog lidt tilskud da vi rundede 5-6 uger. Der begyndte vi så på at tilbyde 50 ml. i flaske efter amning. Hvilket er gået helt problemfrit og er langsomt blevet til 1-2 flasker pr. døgn.

Min lille pige har siden de 7 uger taget ca. 150 til 175 gr. på pr. uge hvilket svinger lige på grænsen - men hun bliver fulgt tæt og vejet af samme ssp og vægt og følger fuldstændig sin kurve på vægtskemaet - dertil skal lægges at hun har haft alle tegn på at trives. Der er god kontakt, hun pludre og smiler, er nysgerrig og interesseret. Har rolige og tilfredse perioder. Løfter hovedet fint siden hun var 3 uger, og har nu trillet en del gange, sutter nu på hænder og studere dem ganske nøje, og er begyndt at være lidt mere kontrolleret i armbevægelser, følger mig med øjnene.

Så indtil nu har det fungeret fint med 1-2 flasker om dagen og så amning for resten.

Døgnrytmen er endnu ikke helt fast - men for det meste ser den sådan ud:

05-06 godmorgen og amning - herefter en blanding af leg, snakken og lidt tid alene/med mig rundt i huset. Alt i alt ca.1½-2 timer.
På de gode dage er det så en lang lur på 2-3 timer og ellers en kort og så vågentid igen og så den lidt længere lur.
Herefter amning (nogle gange en flaske) og så en blanding af leg, snakken og lidt tid alene/med mig rundt i huset. Alt i alt ca.1½-2 timer.
og så endnu en lur - denne gang kun lang hvis vi går en tur - hvilket jeg prøver på og ellers så sover hun 1 time og så går jeg tur og hun falder i søvn igen. Herefter igen amnning og så lidt leg, snakken ..

og så starter uroen... for her sen eftermiddag /tidlig aften - er lunten begyndt at blive ganske kort.. jeg har forsøgt med få hende til at få en powernap... nogle gange lykkedes det andre gange ikke og så hænger hun på arm indtil næste måltid.. her er der kortere tid imellem og indimeller og så flaske sammen med bryst.

sådan ca. omkring kl.19-20 afhængig af anden lur og hendes signaler så bliver hun tilbudt lidt bryst eller en lille flaske og er så vågen lidt herefter - for det meste ved skiftning, hvor vi trækker tiden lidt og synger og småsludre -nattøj og går så lidt rundt og begynder at ...

Annonce

... dæmpe lyset og går stille ind i soveværelset hvor vi hører til stille musik og så bliver hun lagt i sin seng og puttet godt med sut og så går jeg fra hende.

Vi har gjort sådan længe nu - så hun har vænnet sig til at falde i søvn alene - hvis der er uro eller gråd så bliver jeg hos hende med hånd og stille stemme men tager hende kun op hvis jeg kan høre på gråden at det er helt galt - men for det meste så grynter hun lidt og småbrokker sig med sutten i munden - møver lidt rundt og nullre sit hovedet ned i dynen eller ved puttekluden - taber gerne sutten et par gange og så sover hun.

For det meste sover hun så herefter ca.3 timer ad gangen mellem hvert måltid indtil ca.05-06.
Hun har et par gange sovet fra ca.20 til 01-02, hvorefter hun holdt helt op med sove mere en 2 timer og er nu tilbage på sin 4 nat hvor hun sover de der ca.5-6 timer og så derefter 3 timer.

Mit overskud går dog lige så hurtigt som det kommer - så jeg har haft hårdt brug for at få sovet - derfor har far taget lidt over og det er så blevet til nogle dage hvor der er givet noget mere flaske, det sammen med at det virker som om vi har fået en helt anden pige som nu pludselig er meget pivet, ikke vil ligge nær så meget på sit tæppe og lege osv.. hvilket jeg egentlig mest tillægger at der sker noget udvikling og derfor er en ændring i humør m.m.

Men jeg nu meget usikker på om jeg har mælk nok - på ganske kort tid virker det som om de ikke mere bliver "tunge" og nu skriger hun simpelthen når hun har suttet et par minutter og slipper og er synligt utilfreds. En gang i dag fik jeg hende til tilsidst at falde til ro og nærmest falde lidt hen mens hun lå og suttede - hvilket jeg lod hende gøre i håb om at det var med til stimulere mælken. Ved næste amning - 3 timer efter- skreg hun og efter er par minutter og jeg kunne slet ikke få hende til at tage brystet - det endte med en flaske.

Jeg er meget usikker på hvad jeg skal... jeg tænker at købe en brystpumpe for på den måde at forsøge at stimulere mælken samtidig med at lægge hende til tiere de næste dage - på den anden side er jeg træt bare ved tanken - i forvejen synes jeg det har været svært at komme så langt med amning. Næsten hver gang er det svært at finde en god stilling og jeg føler mig nogen gange helt akavet og hvis hendes lille krop så stritter imod så går det helt galt.

Jeg har virkelig kæmpet med forskellig stillinger og været opmærksom på ro og ikke selv at sidde og være helt opkørt - men der er alligevel mange gange hvor jeg er helt svedig og har svært ved at nyde det. Andre gange går det bare helt derudaf uden problemer..

Jeg føler mig lidt fanget i dilemmaet mellem helst ikke at ville opgive amningen og alligevel ved jeg inderst at jeg nok ikke har overskud til at kæmpe vildt hårdt for at få det til at køre og samtidig så nager der mig meget at hun havde så svært ved at tage på kun med min mælk og på en måde er det nogen gange så meget nemmere at give en flaske.

Det blev et langt brev :-( - hvis du er kommet på tanker undervejs/indfald er de meget velkomne.

Dybest set er jeg bare meget frustreret og den pludselig nedgang i mælk og alligevel fanget i dilemmaet omkring over/underskud til kampen. - og er samtidig lidt i vildrede om at hun nu reagere så voldsomt og er så pivet... selvom jeg tror det (også) handler om udvikling.

Kan hun "sørge/savne brystet"? selvom hun så får en flaske..

Hilsen en mor som trænger til at vende alt dette med en og få lidt respons ;-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

Annonce

Viden om børn:

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer