Fodtøj, madvaner, søvn og hudpleje

23. marts 2009

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Fodtøj, madvaner, søvn og hudpleje

Hej Helen

Her kommer en mail med lidt blandede spørgsmål!

Fodtøj: Jonathan er ved at tage sine første skridt, så vi tror på, at han inden for de næste par måneder kan gå selv. Indtil nu har han haft bløde hjemmesko på, men er det på tide at give ham nogle sko, som støtter bedre? Hvad vil du anbefale?

Madvaner: Jonathan har altid været glad for mad, men i løbet af den seneste måned er det som om, han har mistet appetitten til at spise ordentlig aftensmad. I forbindelse med vuggestuestart har vi kæmpet lidt med at få den nye rytme til at fungere (1 lur i stedet for 2 lure i løbet af dagen), så han ikke er alt for træt om aftenen - for træt til at spise aftensmad. Og det er stadig svært.

Jonathan får banan, brød, youghurt eller anden 'eftermiddagssnack', når han kommer hjem fra vuggestuen kl. 16, og da er han altid glubende sulten. Men når vi så spiser aftensmad kl ca 17.30, så vil han ikke. Han brokker sig voldsomt og vil hellere ned og lege på gulvet. Jeg overvejer, om vi skal lade være med at give ham så meget 'snack-mad' før aftensmaden? Men det er jo også svært, når han er så sulten, når han kommer hjem fra vuggestuen. Eller regulerer han selv sin sult, således at hvis han ingen ...

Annonce

... aftensmad vil have, så er det ok? Han får somregel en banan og et glas mælk inden sovetid (ved 19-tiden), og det spiser han gladeligt.

Sovevaner: Amme-stoppet, som jeg gennemførte for nu 3 uger siden, er gået rigtig godt. Jeg har holdt ud, og vi er ovre græde-turene om natten, og Jonathan sover nu flot igennem. Eller dvs. han sover fra kl 19 til kl 5, hvor han så ikke vil sove mere. Så min mand og jeg står op hver dag og laver havregrød, som han kaster i sig, da han er rigtig sulten. Men kl 5 er jo MEGET tidligt..Hvordan kan vi få Jonathan til at sove længere? Er det eneste, vi kan gøre, at lægge ham senere i seng om aftenen? Eller kommer det med tiden, at han sover længere om morgenen?

Produkter til sart babyhud: Jonathan skal snart være fætter, da min bror og hans kone skal være forældre. I den forbindelse har vi talt om, hvilke produkter, der er allerbedst til baby-hud, dvs hvilke cremer, olier osv. Har du et bestemt mærke, du kan anbefale (det gør du nok ikke?), eller nogle retningslinjer, du kan give? F.eks vil jeg da tro, at apotekets eget mærke (som vi bruger til Jonathan) er helt fint? Eller kan man blive endnu mere økologisk/anti-alt-muligt, hvis man vil det?

På forhånd tak for svar.
Hilsen Lene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne