Svar: Undvære natamning?

7. marts 2009

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Med den alder din datter har, så lyder det helt relevant med 3 lure dagligt, som du også beskriver - altså en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Sammenlagt sover din datter 5-5½ time og hun sover forholdsvis tidligt om aftenen. Jeg kan ikke se, hvornår I står op, altså hvor lang hendes nattesøvn er, men du skal regne med at hun normalt vil have behov for at sove ca 10 timers nattesøvn, når hun sover ca 5 timer om dagen og det kan godt være derfor hun sover meget uroligt, sover meget let - altså at hun egentlig forventes at sove mere end hun måske har behov for ...

Det er fint at du giver hende lidt skemad 2 gange dagligt, en plan for dagen kan se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre i mors seng

Formiddag 9.30: Ammes

Puttes til formiddagslur

Frokost 12: Grød med frugtmos, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 16-17: Ammes

Sover sin 3 lur

Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20 i sin egen seng. Tidspunktet varierer lidt efter hvor lang tid hun har sovet sin 3 lur

Sen aften 23-24: Ammes og puttes tilbage i sin egen seng

Nat 03: Har evt. fortsat behov for amning. De fleste børn er 6 måneder inden denne kan ...

Annonce

... springes over og da hun er født før tid, har hun måske ekstra behov.

Jeg har en idé om at min plan og tidspunkterne for dagen ligger lidt senere end din plan. Mit forslag er derfor at du prøver at se om du kan putte hende en lille smule senere dagen igennem, ligesom hun skal have mad og mælk lidt forskudt i forhold til hvad hun får lige nu. Ved at rykke lidt på tiderne i løbet af dagen og få hende kørt ind i lidt mere fast rytme og struktur, kan du påvirke hendes nattesøvn og opvågningerne der.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

At flytte lidt på hendes lure og indtag af mad i løbet af dagen, vil sandsynligvis også være med til at afkorte hendes nattesøvn lidt, så hun samlet får ca 15 timer i døgnet. Altså bibeholde de ca 5 timers søvn om dagen, men afkorte nattesøvnen lidt mod at hun så sover bedre, når hun sover ..

Som sagt vil de fleste børn omkring 6 måneders alderen kunne springe amningen midt om natten over og de har ernæringsmæssigt i den alder ikke behov for mælk om natten mere. De har dog stadig behov for amning aften, sen aften og tidlig morgen og med den alder din datter har, er amning og indtag af mælk fortsat vigtigt og fortsat stort.

Jeg håber derfor at min plan for dagen kan hjælpe dig til at se, hvordan I kan komme lidt videre:o) Held og lykke. Fortsat held og lykke med hende:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor