Svar: Undvære natamning?
7. marts 2009
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Med den alder din datter har, så lyder det helt relevant med 3 lure dagligt, som du også beskriver - altså en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Sammenlagt sover din datter 5-5½ time og hun sover forholdsvis tidligt om aftenen. Jeg kan ikke se, hvornår I står op, altså hvor lang hendes nattesøvn er, men du skal regne med at hun normalt vil have behov for at sove ca 10 timers nattesøvn, når hun sover ca 5 timer om dagen og det kan godt være derfor hun sover meget uroligt, sover meget let - altså at hun egentlig forventes at sove mere end hun måske har behov for ...
Det er fint at du giver hende lidt skemad 2 gange dagligt, en plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Formiddag 9.30: Ammes
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød med frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover sin 3 lur
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20 i sin egen seng. Tidspunktet varierer lidt efter hvor lang tid hun har sovet sin 3 lur
Sen aften 23-24: Ammes og puttes tilbage i sin egen seng
Nat 03: Har evt. fortsat behov for amning. De fleste børn er 6 måneder inden denne kan springes over og da hun er født før tid, har hun måske ekstra behov.
Jeg har en idé om at min plan og tidspunkterne for dagen ligger lidt senere end din plan. Mit forslag er derfor at du prøver at se om du kan putte hende en lille smule senere dagen igennem, ligesom hun skal have mad og mælk lidt forskudt i forhold til hvad hun får lige nu. Ved at rykke lidt på tiderne i løbet af dagen og få hende kørt ind i lidt mere fast rytme og struktur, kan du påvirke hendes nattesøvn og opvågningerne der.
At flytte lidt på hendes lure og indtag af mad i løbet af dagen, vil sandsynligvis også være med til at afkorte hendes nattesøvn lidt, så hun samlet får ca 15 timer i døgnet. Altså bibeholde de ca 5 timers søvn om dagen, men afkorte nattesøvnen lidt mod at hun så sover bedre, når hun sover ..
Som sagt vil de fleste børn omkring 6 måneders alderen kunne springe amningen midt om natten over og de har ernæringsmæssigt i den alder ikke behov for mælk om natten mere. De har dog stadig behov for amning aften, sen aften og tidlig morgen og med den alder din datter har, er amning og indtag af mælk fortsat vigtigt og fortsat stort.
Jeg håber derfor at min plan for dagen kan hjælpe dig til at se, hvordan I kan komme lidt videre:o) Held og lykke. Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske