Brev:
Han sover dårligt
7. marts 2009
Alder:
6 mdr.
Han sover dårligt
Kære Helen
Jeg skriver til dig, fordi jeg har brug for gode råd om min søns sovevaner.
Min søn er nu 6 mdr. Pga store amme-problemer har han fået flaske siden han var 5 uger, så jeg ved, hvor meget han spiser – og han har aldrig haft den store appetit, har altid kun spist ca 70% af den anbefalede mængde, men holder sin vægtkurve, udvikler sig rigtig flot motorisk, kontaktmæssigt og ”sprogligt” og er en frisk og glad dreng.
MEN….. der er store problemer med at få ham til at sove godt. Om dagen har han svært ved at falde i søvn og må rokkes eller gåes tur med i barnevognen, og om natten vågner han en del gange og skal hjælpes til at sove igen. (rokkes). Jeg tænker, at hans søvn bl.a. hænger sammen med, om han er rigtig mæt, når han skal sove. Han spiser ikke ret store portioner, men jeg skal jo heller ikke tvinge maden i ham.
Sådan ser en typisk dag ud.
Kl. 4.30/5.00 Vågner og får flaske mme – tager som regel ca 180 ml
Falder måske i søvn igen, men skal helt sikkert hjælpes til det. (Sut, rokkes)
Kl. 6.30 Vågner, leger
Kl. 7.30, Morgenmad, tilbydes risgrød men vil ofte kun spise 4 – 5 skefulde (eller slet ikke noget), vand af glas ca. 30 ml
Kl. 9.00, Flaske (mme hvis han har spist grød eller vælling hvis han intet har spist) tager som regel kun 50 ml og puttes derefter.
Kl. 10.15, Jeg vækker ham, han leger på gulvet eller er med i køkkenet hvor han leger og kigger på, hvad jeg laver – eller vi går en tur ud og kigger på verden ed ham i bæresele
Kl. 11.30, Frokost, grøntsagsmos og rugbrødshapser (Uden kerner og med usaltet smør) spiser måske 5 skefulde mos og 5 små rugbrødsstykker, vand af glas ca 50 ml
Kl. 12.30 Flaske (mme hvis han har spist frokost eller vælling hvis han intet har spist) Hvis han intet har spist tager han som regel ca 100 ml vælling, hvis han HAR spist tager han måske 40- 50 ml mme. Puttes – skal rokkes. Vågner efter ½ time –jeg skal derfor nå at få ham ned i barnevognen inden da, så jeg kan forlænge hans middagslur.
15.00, Vågner, leger.
16.00 Eftermiddags”snack”, ex. rugbrødshapser (uden kerner og med usaltet smør) 30 ml vand af glas, øver sig med tudekop med mme, leger mere med den end han drikker – men han har det sjovt :o)
17.00 En lille flaske mme (100 ml) Han kunne godt spise mere end 100 ml, men jeg prøver at ”gemme” lidt appetit til aftensmaden. Puttes – skal rokkes. Vågner efter ½ time –jeg skal derfor nå at få ham ned i barnevognen inden da, så jeg kan forlænge luren. Har læst at al søvn under 1 time forvirrer mere end det gavner…..?
18.00 Vågner og hygger lidt med sin far, der nu er kommet hjem
18.30 Aftensmad, grøntsagsmos og forsøger at give lidt moset/blendet kød. Spiser måske 5 – 6 skefulde, vand af glas ca 30 ml
19.15 ”Putteritual”: I bad, nattøj på, danse stille til rolig musik og dæmpet lys, flaske (mme hvis han har spist grød eller vælling hvis han intet har spist) og så i seng. Tager ca ½ time i alt. I lang tid faldt han stille og rolig i søvn af sig selv – men nu er der flere aftner, hvor han skal rokkes.
I løbet af aften og nat vågner han ca 4 gange og ”beder om” sutten. Kl. tre begynder han at sove meget uroligt, og der er ofte vågne perioder i op til en time hvor han græder. De gange vi har prøvet at give ham flaske, har han ikke villet spise. Dette fortsætter frem til ca kl. 5, hvor han er sulten og får flaske.
Ift mad: Al grød er lavet med mme og al mos har ekstra olie i. Har prøvet at han drikker mme af glas, men det vil han absolut ikke. Har prøvet med div slags frugt og frugtmos. Det kan han bestemt ikke lide! Ej heller havregrød eller øllebrød.
Indtil for ca 14 dage siden fik han tilbud om en flaske vælling kl 24. Men ofte spiste han ikke noget af den, og hvis han gjorde, havde han ikke appetit til mad igen før kl. 12 næste dag. Så vi sløjfede natflasken….
Ift hans aktivitetsniveau om dagen: Hver dag har vi en ”aktivitet” i hans vågne tid. Det kan være mødregruppe, babysvøm, motorik eller en tur i fakta i bæreselen. Derudover leger han meget på gulv – ryg og maveliggende. Kravler baglæns eller rundt om sig selv, står på alle fire og holder balancen.
Og så mine spørgsmål:
* Er vores rytme til ham helt ved siden af? Han viser som regel træthedstegn (Gnider øjne og øre, nulrer hår i nakken) efter han har været vågen i ca to timer. Så skal han vel puttes? Eller sove bedre?
Må jo indrømme, at jeg også selv gerne ville sove mere end to sammenhængende timer ad gangen…… Min mand foreslår ”Godnat og sov godt” – metoden, men det river i hjertet på mig ved tanken. Synes det er en rædsom metode! Men hvis vi ikke har et alternativ, må vi jo gøre det….. Pyyyyyha…..
Undskyld det meget lange brev og de mange spørgsmål men har længe haft stort behov for at tale med en sundhedsplejerske, så tingene har hobet sig op. Og vores lille familie er nu ved at gå op i limningen pga søvnmangel…..
Ser meget frem til dit svar.
De bedste hilsner fra
Kari