Brev:
Undvære natamning?
7. marts 2009
Alder:
5 mdr.
Undvære natamning?
Kære Helen.
Jeg har en pige på 5 måneder (hun er født 5 uger for tidligt, havde dog "normal" fødselsvægt)
Jeg ammer stadig Merle, giver dog grød til middag og grøntsagsmos til aften, hun spiser dog kun ca 1/4 dl, så vender hun hovedet og lukker munden og vil ikke spise mere, herefter ammer jeg så.
Vi har en nogenlunde fast rytme, kan dog variere en smule afhængig af, hvornår hun står op og hvor længe hun sover i barnevognen i løber at dagen. Natte putte tidspunktet er dog altid det samme, det får vi passet hen så det bliver mellem kl. 18.30 og 19.00.
Hun er forholdsvis nem at putte, specielt om aftenen.
Mit spørgsmål går på hendes rutiner om natten. Jeg ammer stadig hver 2. time nogen gange vågner hun allerede efter 1,5 time, hun er nem at lægge igen og falder i søvn med det samme (vel og mærke jeg lægger hende til brystet ) Jeg føler dog ikke det er sult der vækker hende, da hun tit bare tager en lille tår.
Jeg har forsøgt at give vand istedet og forsøge at trøste hende i senge eller tage hende op når hun er rigtig ked. Min mand har også forsøgt at trøste hende så hun ikke kan lugte mors mælk. Men dette resulterer i hun bliver helt grådkvalt og er vågen i 2 timer hvorefter hun er overtræt og derfor har endnu sværer ved at falde til ro.
Merle nægter at tage sutten og flaske for den sags skyld, men har en bamse og en sutteklud, føler dog ikke det kan trøste hende nok og give hende roen.
Jeg er ved at være lidt træt når man stadig efter 5 måneder er oppe hver time eller hveranden time hele natten igennem.
Hun sover ca. 4,5 time i løbet af dagen fordelt over 2 længere lure og en kort fra kl. 15.30 til ca 16.15.
Jeg prøver at holde hende oppe, men tit er hun klar til at gå i seng for natten kl, 18.30.
Er det ikke ved at være tidspunktet for, at hun kan sove lidt længere stræk om natten? Og hvordan bærer jeg mig ad med at få hende til det.
Merle er ellers en glad og tilfreds pige, dog med temperament :) Jeg sørger for hun bruger både sin krop og sin lille hjerne i hendes vågne timer. Dog uden at overstimulerer hende.
Jeg glæder mig til at høre fra dig.