Svar: Amning - og stop

26. januar 2009

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Pia

Det vil normalt være nok at amme 2 gange dagligt eller tilbyde 2 flasker, når barnet er 10 måneder gammelt som Malthe og da han nu begynder at bide dig og på den måde selv sige fra, så synes jeg det lyder som en god løsning, at du ammer ham en gang dagligt og giver flaske en gang dagligt.

I takt med at du ammer mindre, vil din mælkemængde naturlig nedsættes og nogle gange vil barnet så helt sige fra og sige nejtak, andre gange fungerer det fint med kun en amning dagligt og nogle kvinder ammer en gang dagligt i måneder til år ...

Det er min erfaring at mange børn siger fra netop omkring 10 måneders alderen og det gør de netop ved at begynde at bide i brystet og lege mere med brystet. De ved godt på det tidspunkt at brystet ikke er det samme som mor, at de to ting 'ikke er et hele', og at de kan få en reaktion fra mor ved at bide. Ofte ser man at barnet ligesom leger med brystet - bider lidt, slipper, afventer din reaktion, griner til dig, tager fat og bider igen - et stort smil, imens det gør pokkers ondt på dig. Det er for mig at se en måde at sige fra på og helt naturligt.

Det betyder ikke, at man ikke sagtens kan blive ved med at amme, man kan godt overhøre dette signal fordi man skønner det vigtigt at amme, synes det er dejligt osv. Men gør man det, så skal man også vide, at man som mor selv skal sige fra senere. Man kan ikke gå ...

Annonce

... ud fra at barnet herefter selv siger fra igen.

For at imødekomme både barn og mor, så tænker jeg derfor at i netop din situation, så vil amning en gang dagligt og flaske en gang dagligt være rigtig fint. Din dreng kan få lov til at falde til ro med flasken om aftenen og har et fint putteritual med det, far kan også her tage over og der er forskellige fordele ved det. Og så kan du fortsat amme tidlig morgen, hvor han vågner, kommer over i din seng, ammes og sover lidt videre. Det vil være dejligt for jer begge.

I sutteflasken kan han få udmalket modermælk, hvis du skønner det er nødvendigt for dig at malke ud, nu hvor han siger mere fra og din mælkemængde skal sættes ned. Hvis du oplever brystspænding og det gør ondt, at mælken presser sig på, - så vil det være fint at malke ud. Men ellers vil mælken normalt regulere sig selv.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

I flasken kan han så få modermælkserstatning og det kan være en type 2 modermælkserstatning, som mætter ham lidt mere og giver ham lidt mere ro i maven. Det kan for den sags skyld også være en vælling, hvis du synes bedre om dette.

I løbet af dagen kan han så få lidt sødmælk af kop, en portion tykmælk eller lignende surmælksprodukt, ligesom han også skal spise ost, sovs osv. som alt sammen er med til at sikre hans mælkebehov udover den amning/flaske han får.

Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin