Svar: Amning - og stop
26. januar 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Pia
Det vil normalt være nok at amme 2 gange dagligt eller tilbyde 2 flasker, når barnet er 10 måneder gammelt som Malthe og da han nu begynder at bide dig og på den måde selv sige fra, så synes jeg det lyder som en god løsning, at du ammer ham en gang dagligt og giver flaske en gang dagligt.
I takt med at du ammer mindre, vil din mælkemængde naturlig nedsættes og nogle gange vil barnet så helt sige fra og sige nejtak, andre gange fungerer det fint med kun en amning dagligt og nogle kvinder ammer en gang dagligt i måneder til år ...
Det er min erfaring at mange børn siger fra netop omkring 10 måneders alderen og det gør de netop ved at begynde at bide i brystet og lege mere med brystet. De ved godt på det tidspunkt at brystet ikke er det samme som mor, at de to ting 'ikke er et hele', og at de kan få en reaktion fra mor ved at bide. Ofte ser man at barnet ligesom leger med brystet - bider lidt, slipper, afventer din reaktion, griner til dig, tager fat og bider igen - et stort smil, imens det gør pokkers ondt på dig. Det er for mig at se en måde at sige fra på og helt naturligt.
Det betyder ikke, at man ikke sagtens kan blive ved med at amme, man kan godt overhøre dette signal fordi man skønner det vigtigt at amme, synes det er dejligt osv. Men gør man det, så skal man også vide, at man som mor selv skal sige fra senere. Man kan ikke gå ud fra at barnet herefter selv siger fra igen.
For at imødekomme både barn og mor, så tænker jeg derfor at i netop din situation, så vil amning en gang dagligt og flaske en gang dagligt være rigtig fint. Din dreng kan få lov til at falde til ro med flasken om aftenen og har et fint putteritual med det, far kan også her tage over og der er forskellige fordele ved det. Og så kan du fortsat amme tidlig morgen, hvor han vågner, kommer over i din seng, ammes og sover lidt videre. Det vil være dejligt for jer begge.
I sutteflasken kan han få udmalket modermælk, hvis du skønner det er nødvendigt for dig at malke ud, nu hvor han siger mere fra og din mælkemængde skal sættes ned. Hvis du oplever brystspænding og det gør ondt, at mælken presser sig på, - så vil det være fint at malke ud. Men ellers vil mælken normalt regulere sig selv.
I flasken kan han så få modermælkserstatning og det kan være en type 2 modermælkserstatning, som mætter ham lidt mere og giver ham lidt mere ro i maven. Det kan for den sags skyld også være en vælling, hvis du synes bedre om dette.
I løbet af dagen kan han så få lidt sødmælk af kop, en portion tykmælk eller lignende surmælksprodukt, ligesom han også skal spise ost, sovs osv. som alt sammen er med til at sikre hans mælkebehov udover den amning/flaske han får.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske