Bange for at blive skiftet på puslebordet

26. januar 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Bange for at blive skiftet på puslebordet

Hej Helen

Vi er løbet ind i et problem, som vi ikke helt ved, hvordan vi skal løse – hvis det da kan løses, og tiden ikke bare skal arbejde for os.

Vores dreng på 26 mdr. er pludselig og ud af det blå blevet bange for at ligge på puslebordet. Han begynder at græde, allerede inden han kommer op at ligge og holder ikke op før nogen tid efter, han er kommet ned igen. Og det er en bange gråd, ikke en vred og protesterende – jeg kan godt høre forskel. Han kæmper ikke voldsomt meget imod, men klynger sig til os, siger ”nej-nej” og ”ned” og prøver at vride sig væk fra bordet. Det er især, når han får benene løftet for at blive vasket og tørret, at man mærker hans modstand. Han gør sig stiv i kroppen for at undgå det.

Vi tager selvfølgelig alle tissebleer stående på gulvet. Og når han har lavet i bleen og skal op at ligge, er jeg begyndt at trille ham om på siden og bare løfte det ene ben lidt for tørre ham bagi. Det hjælper lidt, kan jeg mærke. Så snart han er tørret, kommer han ned på gulvet, hvor han får ble og bukser på igen. Det tager dog lidt tid for ham at komme sig over det.

Vi forstår ikke, hvad der kan være årsagen og er derfor også lidt fortabte mht. en løsning. Det eneste, jeg overhovedet kan komme på – hvis der da er nogen forklaring – er at han, få dage inden problemet opstod, var ude for at blive vendt på hovedet af én som bare ville tumle med ham, men ikke var klar over, at han overhovedet ikke og aldrig har været glad for at hænge med hovedet nedad! Da blev han taget i benene lidt som når man skifter ble på børn.

Nogen andet, der ...

Annonce

... undrer os er, at han samtidig med at dette problem startede, er begyndt at komme og sige til, at han har lavet i bleen – nogle gange endog inden han laver. Han følger også villigt med ind på værelset for at blive skiftet, selv om gråden som sagt så småt begynder allerede dér. Man skulle jo tro, at en naturlig reaktion ville være at forsøge at skjule tilstanden så længe som muligt for at slippe eller løbe væk, hvis man blev opdaget.

Flere spørgsmål melder sig i den sammenhæng:

Kan han på en eller anden kringlet måde få noget ud af situationen? Selvfølgelig holder vi om ham, trøster og snakker godt for ham, mens det står på, men det gør vi altid, uanset hvad det gør ham ked af det eller bringer ham ud af fatning, så jeg har svært ved at forstå det, hvis det skulle give noget særligt.

Noget andet er, om vi skal forsøge at bruge dét at han giver besked til at bringe potten ind i billedet? Eller om vi tværtimod skal holde den langt væk lige nu? Ikke fordi han skal være renlig, men for at han kan slippe for at ligge på puslebordet. Eller bare komme videre i en nu ret fastlåst situation.

I og for sig tager det jo ikke lang tid med gråd – små 5 minutter, og bagefter er der selvfølgelig ikke noget at mærke på ham. Men jeg synes alligevel, at det er synd, at han skal være så ked af det flere gange om dagen, for dagplejemoren vil ikke skifte tissebleer stående på gulvet, så da skal han jo op at ligge. Og afføring kan han desuden godt have flere gange om dagen.

Så hvis vi kan gøre noget som helst for at hjælpe ham, vil vi jo gerne det.

Hilsen
Lene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor