Svar: Amning, nedtrapning og mme af kop
20. december 2008
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Man trapper normalt amningerne ud om dagen, først fjernes formiddagsamningen, derefter amningen om eftermiddagen (erstattes af en grød), så amningen inden middagslur. Derefter fjerner man normalt amningen sen aften eller tidlig morgen og den sidste amning der fjernes, er ofte amningen inden putning om aftenen.
Man bibeholder altså normalt amningerne aften, sen aften og tidlig morgen længst, så når jeg anbefaler to amninger dagligt, vil det normalt være sådan, at man ammer enten aften og sen aften eller aften og tidlig morgen.
Hvis man er nødt til at stoppe amning inden og barnet ikke vil tage flaske, så er det naturligt svært at tilbyde barnet mælk på disse tidspunkter. Barnet kan jo spise af både flaske og bryst, når det sover og bare sove videre, men barnet kan af gode grunde ikke drikke af kop, når det sover ... I givet fald er man så nødt til at tilbyde barnet mælk af kop i løbet af dagen og her skal man så være sikker på at det ikke påvirker indtaget af mad for meget. Derudover må man bruge mælk i madlavningen som du også gør.
Man kan jo aldrig vide præcist, hvor meget barnet får når man ammer. Men de fleste børn vil i din datters alder drikke ca 750ml mælk dagligt og mellem 9-12 måneder nedsættes mængden til ca 500ml dagligt, som vil være barnet behov fremover.
I 9 måneders alderen vil det være rigtig fint, hvis du kunne amme tidlig morgen, eftermiddag og aften og stille og roligt vil eftermiddagsamningen så blive erstattet af en portion tykmælk eller lignende surmælksprodukt (som jo også tæller med i mælkeregnskabet). Fra 9 måneders alderen kan komælk begynde at udgøre en større del af din datters indtag, men modermælk eller modermælkserstatning er stadig vigtigt. Og det er helt rigtigt, at hvis du sørger for at hun får 400ml mme dagligt, så bliver hendes jernbehov dækket, derudover kan hun så få lidt yoghurt og lidt sødmælk af en kop og så er hendes mælkebehov på ca ½ liter dækket ind :o)
Jeg håber ovenstående giver dig de svar du søger og at du hermed er hjulpet videre på vej. Ha' en rigtig dejlig juleaften.
Glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske