Brev:
Amning, nedtrapning og mme af kop
20. december 2008
Alder:
7 mdr.
Amning, nedtrapning og mme af kop
Kære Helen,
I forlængelse af et tidligere spørgsmål, vil jeg gerne spørge lidt mere ind til nedtrapning af amning og hvor meget mme/mm min datter har brug for.
Umiddelbart ville jeg gerne nedtrappe amningen stille og roligt over de næste månede. Jeg synes hun bliver for stor og ikke mindst ukoncentreret - ihvertfald offentligt.
Hun vil jo stadig ikke have flaske og jeg har besluttet mig for at opgive det og istedet amme hende og give hende mme af kop.
Jeg vil i den forbindelse bare gerne være sikker på at hun får nok.
Som det er lige nu er hendes rytme nogenlunde således:
4-5 vågner og ammes og sover videre til 6-7
8 havregrød eller øllebrød og vand af kop
9 ammes og sover puttes - sover ca. 1,5 time
12 grød - hirse, fuldkorn, majs, ris eller lignende. Vand af kop
13.30-14 ammes og puttes - sover ca. 1,5 time
16 ammes
18 kartoffel/grøntsagsmos. Vand af kop
19.30 ammes og puttes
Jeg prøver at tilberede grød mv. i løbet af dagen, så hun får dækket sit jernbehov - altså de 400 ml. mme herigennem.
Som det er nu ammer jeg hende altså 5 gange i døgnet.
Jeg kunne godt tænke mig et overblik over hvornår jeg kan begynde at skære ned på amningerne - og hvad det er for nogle jeg så skal fjerne. Du har tidligere fortalt, at hun har brug for 4 amninger i døgnet ved 7 mdr. og 3 ved 8 mdr. og 2 ved ca. 10 mdr. Men hvilken skal jeg fjerne nu om lidt og ved hhv. 7,8 og 10 mdr.?
Hun er rimelig god til at drikke af kop. I de tilfælde hvor jeg enkelte gange vil erstatte en amning med mme af kop (hvis jeg skal noget), hvor meget skal hun så ca. kunne tage - for at det svarer til en amning?
Håber du kan hjælpe mig lidt på vej. Hun er 9 mdr. når hun starter i vuggestue og der går jeg udfra at amning må være tidlig morgen - evt. sen eftermiddag og inden hun puttes til nat?
Mange hilsner og glædelig jul