Amning, nedtrapning og mme af kop

20. december 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Amning, nedtrapning og mme af kop

Kære Helen,

I forlængelse af et tidligere spørgsmål, vil jeg gerne spørge lidt mere ind til nedtrapning af amning og hvor meget mme/mm min datter har brug for.

Umiddelbart ville jeg gerne nedtrappe amningen stille og roligt over de næste månede. Jeg synes hun bliver for stor og ikke mindst ukoncentreret - ihvertfald offentligt.

Hun vil jo stadig ikke have flaske og jeg har besluttet mig for at opgive det og istedet amme hende og give hende mme af kop.

Jeg vil i den forbindelse bare gerne være sikker på at hun får nok.

Som det er lige nu er hendes rytme nogenlunde således:
4-5 vågner og ammes og sover videre til 6-7
8 havregrød eller øllebrød og vand af kop
9 ammes og sover puttes - sover ca. 1,5 time
12 grød - hirse, fuldkorn, majs, ris eller lignende. Vand af kop
13.30-14 ammes og puttes - sover ca. 1,5 time
16 ammes
18 kartoffel/grøntsagsmos. Vand af kop
19.30 ammes og puttes

Jeg ...

Annonce

... prøver at tilberede grød mv. i løbet af dagen, så hun får dækket sit jernbehov - altså de 400 ml. mme herigennem.

Som det er nu ammer jeg hende altså 5 gange i døgnet.

Jeg kunne godt tænke mig et overblik over hvornår jeg kan begynde at skære ned på amningerne - og hvad det er for nogle jeg så skal fjerne. Du har tidligere fortalt, at hun har brug for 4 amninger i døgnet ved 7 mdr. og 3 ved 8 mdr. og 2 ved ca. 10 mdr. Men hvilken skal jeg fjerne nu om lidt og ved hhv. 7,8 og 10 mdr.?

Hun er rimelig god til at drikke af kop. I de tilfælde hvor jeg enkelte gange vil erstatte en amning med mme af kop (hvis jeg skal noget), hvor meget skal hun så ca. kunne tage - for at det svarer til en amning?

Håber du kan hjælpe mig lidt på vej. Hun er 9 mdr. når hun starter i vuggestue og der går jeg udfra at amning må være tidlig morgen - evt. sen eftermiddag og inden hun puttes til nat?

Mange hilsner og glædelig jul

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte