Svar: Amning og menstruation - 3 mdr.

28. november 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Elisabeth

Det lyder ganske rigtigt at du oplever variation og nedsættelse af din mælkedannelse i forbindelse med ægløsning og menstruation. Sådan er det hos nogle kvinder og du må nok forberede dig på at du i din cyklus vil opleve varierende mælkeproduktion alt efter hvor i cyklus du befinder dig ... At du således oplever fald i mælkeproduktion nu, kan ændre sig igen, når din menstruation stopper og du er et nyt sted i cyklus.

Det betyder derfor ikke at du ikke kan amme, for det kan du sagtens og det er bestemt en god idé at bruge brystpumpen jævnligt for at øge din mælkemængden, men naturligvis er det også begrænset hvor meget tid du kan bruge på udmalkning - det er jo tid som naturligt går fra dit barn, eller tid du kunne bruge på dig selv eller på andre ting. Du skal derfor vurdere, hvor vigtigt det er for dig at blive ved.

I den forbindelse tænker jeg at din datter jo kun er 3 måneder gammel og undersøgelser viser at amning de første 4 måneder er vigtig i forhold til forebyggelse af allergi. Derfor tænker jeg at du måske skulle forsøge at malke ud og sørge for at din datter tilbydes modermælk indtil 4 måneders alderen og herefter kan du begynde at supplere med mme, når hun har behov. Hun er jo så her vant til flasken og vil fint kunne tage imod, det kan så være med mme i stedet for modermælk for at du også får frigivet tid til andre ting :o)

Viser det sig at det bliver nødvendigt at supplere med mme før 4 måneder, så må det være sådan og det er fint nok. Hvis du eller far har ...

Annonce

... problemer med allergi eller har haft det som barn (astma, børneeksem, fødevareallergi), så vil det være rigtig godt at tilbyde hende speciel erstatning Nutramigen eller Profylac, - Nan H.A. virker delvist. Har I ikke problemer med allergi kan I vælge en helt almindelig erstatning.

Normalt vil man mærke en ændring i mælkeproduktionen i løbet af ca 1½ max 2 døgn, hvis man sørger for at amme og også bruger brystpumpe. Det lyder som om at du har forsøgt med udmalkning i længere tid uden held til at øge mælkemængden og det lyder som om at dine hormoner her spiller en stor rolle.

Du skal vide, at man kan få piller til at øge mælkedannelsen, de bruges normalt til kvinder der føder for tidligt og som har behov for hjælp til at hole gang i mælkedannelsen indtil barnet er blevet så stort at det kan spise ved brystet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Man giver Primperan, som har vist sig at have en positiv effekt på prolaktinniveauet og mælkeproduktionen. Man tager Primperan som en kur, hvor du tager 10 mg x 3 dgl i 5-10 dage. Hvis der er positiv effekt, vil den vise sig efter ca 2 døgn.

Når man stopper med Primperanen vil mælkemængden kunne falde igen og derfor er det vigtigt at man efterfølgende kan få barnet til at spise hos sig, så det er barnet der opretholder mælkemængden, fordi barnet stimulerer bedre end brystpumpen.

Derudover er det sådan, at man ikke anbefaler primperan til kvinder som har tendens til depression.

Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med det hele :o) Rigtig god jul.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina