Svar: Amning og menstruation - 3 mdr.
28. november 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Elisabeth
Det lyder ganske rigtigt at du oplever variation og nedsættelse af din mælkedannelse i forbindelse med ægløsning og menstruation. Sådan er det hos nogle kvinder og du må nok forberede dig på at du i din cyklus vil opleve varierende mælkeproduktion alt efter hvor i cyklus du befinder dig ... At du således oplever fald i mælkeproduktion nu, kan ændre sig igen, når din menstruation stopper og du er et nyt sted i cyklus.
Det betyder derfor ikke at du ikke kan amme, for det kan du sagtens og det er bestemt en god idé at bruge brystpumpen jævnligt for at øge din mælkemængden, men naturligvis er det også begrænset hvor meget tid du kan bruge på udmalkning - det er jo tid som naturligt går fra dit barn, eller tid du kunne bruge på dig selv eller på andre ting. Du skal derfor vurdere, hvor vigtigt det er for dig at blive ved.
I den forbindelse tænker jeg at din datter jo kun er 3 måneder gammel og undersøgelser viser at amning de første 4 måneder er vigtig i forhold til forebyggelse af allergi. Derfor tænker jeg at du måske skulle forsøge at malke ud og sørge for at din datter tilbydes modermælk indtil 4 måneders alderen og herefter kan du begynde at supplere med mme, når hun har behov. Hun er jo så her vant til flasken og vil fint kunne tage imod, det kan så være med mme i stedet for modermælk for at du også får frigivet tid til andre ting :o)
Viser det sig at det bliver nødvendigt at supplere med mme før 4 måneder, så må det være sådan og det er fint nok. Hvis du eller far har problemer med allergi eller har haft det som barn (astma, børneeksem, fødevareallergi), så vil det være rigtig godt at tilbyde hende speciel erstatning Nutramigen eller Profylac, - Nan H.A. virker delvist. Har I ikke problemer med allergi kan I vælge en helt almindelig erstatning.
Normalt vil man mærke en ændring i mælkeproduktionen i løbet af ca 1½ max 2 døgn, hvis man sørger for at amme og også bruger brystpumpe. Det lyder som om at du har forsøgt med udmalkning i længere tid uden held til at øge mælkemængden og det lyder som om at dine hormoner her spiller en stor rolle.
Du skal vide, at man kan få piller til at øge mælkedannelsen, de bruges normalt til kvinder der føder for tidligt og som har behov for hjælp til at hole gang i mælkedannelsen indtil barnet er blevet så stort at det kan spise ved brystet.
Man giver Primperan, som har vist sig at have en positiv effekt på prolaktinniveauet og mælkeproduktionen. Man tager Primperan som en kur, hvor du tager 10 mg x 3 dgl i 5-10 dage. Hvis der er positiv effekt, vil den vise sig efter ca 2 døgn.
Når man stopper med Primperanen vil mælkemængden kunne falde igen og derfor er det vigtigt at man efterfølgende kan få barnet til at spise hos sig, så det er barnet der opretholder mælkemængden, fordi barnet stimulerer bedre end brystpumpen.
Derudover er det sådan, at man ikke anbefaler primperan til kvinder som har tendens til depression.
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med det hele :o) Rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske