Svar: Udtrapning af amning - 9 mdr.
28. november 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Kkkk
Det vil være en rigtig god idé at fjerne amningerne i løbet af dagen først og meget gerne begge to. Det vil sige amningen formiddag og amningen inden frokost. Næste amning du fjerner skal være tidlig morgen eller sen aften, det er forskelligt, hvordan det fungerer bedst og her må du prøve dig frem.
Det vil være helt relevant at du i 10-12 måneders alderen ammer 2 gange i døgnet og derudover skal din datter naturligvis tilbydes mad som I andre spiser.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur. Start med at sætte hende op i barnevognen, lad hende kigge på verden, mærke vinden i ansigtet, giv hende et stykke agurk, en rosinbolle eller lignende i hånden, hvis hun mangler noget at koncentrere sig om og tril en tur. Først når hun viser træthedstegn lægger du hende ned og putter hende til lur.
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg: makrel, sildepostej, rognguf, tun. Tilbyd også rester fra aftensmaden, det kan være kogte pastaskruer, stykker af frikadelle eller lignende. Kan evt. suppleres med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Puttes til middagslur ca 13-13.30 efter samme princip som om formiddagen, tidspunktet afhænger naturligvis af hvor længe hun har sovet om formiddagen.
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende, frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør, ost. Vand af kop.
Aften 18: Det samme som I andre spiser, hun kan få det hele, grøntsager, ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellig slags. Lav børnevenlige retter som lasagne, frikadeller, boller i karry, - tænk på at maden skal indeholde både mos og mad i stykker. Vand af kop.
Suppler med en portion frugtgrød med mælk til dessert.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes
Jeg håber at ovenstående plan giver dig en idé om hvordan du kommer lidt videre og som sagt er det amningerne om dagen der skal fjernes først. Derved får hun også plads i maven til mere sufficient mad.
En sidste ting - bag evt. lidt havregrynsboller til hende:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske